کد خبر: 485064
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
دستاوردهاي اجلاس جنبش غيرمتعهدها در گفت‌وگو جوان با دو نفر از نمايندگان مجلس

برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران دستاوردهاي فراواني را براي جمهوري اسلامي داشت كه حتي اين روزها دشمنان ما هم بر اين دستاوردها تأكيد مي‌كنند. اكنون با گذشت زمان و فرصت رياست سه‌ساله ايران بر اين جنبش بايد راه‌هايي انتخاب شوند تا هر چه بيشتر اين دستاوردها حفظ و تثبيت شوند و اثرگذاري آنها نه در كوتاه مدت كه به طور مداوم باشد.
 
بي‌ترديد اين دستاوردها فرصتي را براي ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران فراهم كرده است تا صداي خود را در سطح بين‌المللي به گوش جهانيان برساند؛ صدايي كه حامل پيام «صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني» است. 

ضرورت راه‌اندازي دبيرخانه جنبش عدم تعهد
يكي از مسائلي كه در شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد مطرح شد، برقراري دبيرخانه براي اين اجلاس در تهران بود. بي‌شك با تشكيل اين دبيرخانه، چشم‌انداز بسيار روشني در برابر غيرمتعهدها رونمايي مي‌شود كه علاوه بر پيگيري اهداف جنبش عدم تعهد، راه‌هاي تعامل بيشتر دولت‌ها و ملت‌ها با يكديگر هموار مي‌شود. 

عوض حيدرپور، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جوان راه‌اندازي دبيرخانه موقت جنبش در تهران را تدبيري هوشمندانه مي‌داند و معتقد است: اين تدبير اگر به صورت جدي پيگيري شود و منجر به راه‌اندازي دبيرخانه جنبش در تهران گردد تأثيرات فراواني در حفظ و تثبيت دستاوردهاي اجلاس اخير جنبش غيرمتعهدها در تهران خواهد داشت. 

وي با بيان اينكه دكتر صالحي، وزير امور خارجه از استخدام هزار نفر براي به كارگيري در اين دبيرخانه خبر داده است، گفت: بايد بكوشيم اين دبيرخانه موقت را به دبيرخانه‌اي دائمي تبديل كنيم و مطمئناً اگر دبيرخانه فعال شود و عناصري كه در آن به كار گرفته مي‌شوند در راستاي اهداف انقلاب اسلامي و اهداف اصيل جنبش غيرمتعهدها عمل كنند، تمام بندهايي كه در تفاهمنامه‌ها و بيانيه پاياني اجلاس آورده شده است، فرصت ظهور پيدا مي‌كند و تحقق مي‌يابد. وي با بيان اينكه دستاوردهاي اجلاس اخير تهران در راستاي اهداف ايجاد جنبش عدم تعهد بوده و براي كل دنيا مهم است، گفت: قطعاً صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني امري مطلوب براي همه جهان است كه فقط سلطه‌گران در جبهه استكبار خواهان نقض آن هستند.
 
بنابراين كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بايد بكوشند با همكاري يكديگر اهداف جنبش را پيگيري كنند و هيچ واهمه‌اي از طعنه‌ها و عربده‌هاي غرب و شرق نداشته باشند. 

وي با بيان اينكه در اجلاس اخير همه كشورهاي غيرمتعهد بر سر مسائلي به توافق رسيدند، تأكيد كرد: مسئله فلسطين، ظالم و غاصب بودن رژيم صهيونيستي، استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي، نياز سازمان ملل به اصلاح از جمله مسائلي بود كه همه كشورها در خصوص اين موارد به توافق رسيدند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي خاطرنشان كرد: نكته بسيار مهم اين است كه كشورهاي عضو عدم تعهد بدون شرط و شروط بيانيه پاياني اجلاس را پذيرفتند و در واقع در اين بيانيه حق تحفظ قائل نشدند و همگي تعهد كردند كه غيرمتعهد باقي بمانند. حيدرپور در ادامه در خصوص مهمترين دستاوردهاي اجلاس اخير تهران نيز يادآور شد: مهمترين دستاورد ما اين است كه جمهوري اسلامي ايران نشان داد مثل روز اول انقلاب اسلامي، غيرمتعهد است. 

وي ادامه داد: سيادت، برتري و استقلال جمهوري اسلامي بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت نيز دستاورد مهم ديگري بود كه ما از اجلاس اخير تهران داشتيم. اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: مسئله مهم ديگر اين است كه تمام مسائلي كه مدنظر جمهوري اسلامي بود، در بيانيه پاياني درج شد و مورد موافقت همه سران غيرمتعهد قرار گرفت. 

مسئولان مواضع انقلابي خود را حفظ كنند
صفر نعيمي رز، يكي ديگر از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس نهم نيز در خصوص دستاوردهاي اجلاس شانزدهم غيرمتعهدها در تهران تصريح كرد: ما در اين زمينه با دو بخش دستاوردهاي ملي و فراملي مواجه هستيم. در مجموع دستاوردها، اين نكته بسيار حائز اهميت است كه از مدت‌ها پيش دشمنان جمهوري اسلامي بسياري از غيرمتعهدها را براي حضور نيافتن در اجلاس تهران ترغيب مي‌كردند كه با آمدن سران و نمايندگان ۱۲۰ كشور به ايران عملاً طرح دشمنان در خصوص جمهوري اسلامي با شكست مواجه شد. 

وي تصريح كرد: اگر خواست دشمنان برآورده مي‌شد و كشورهاي غيرمتعهد به تهران نمي‌آمدند، طبيعتاً جمهوري اسلامي در برخي از نقاط با خطراتي مواجه مي‌شد اما الان دشمنان مأيوس شده‌اند و به نقش بين‌المللي ايران به خوبي پي برد‌ه‌اند. 

وي در خصوص راه‌هاي حفظ و تثبيت دستاوردهاي جنبش غيرمتعهدها به خبرنگار روزنامه جوان گفت: اكنون كه دشمنان ما مأيوس شده‌اند نشان از تجربه موفق انقلاب اسلامي است، بنابراين مسئولان نظام براي حفظ دستاوردهاي اجلاس اخير تهران بايد مواضع انقلابي خودشان را حفظ كنند و علاوه بر اين تعامل و همكاري با ساير كشورها و نيز حسن همجواري را در نظر گيرند. 

اين عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه اكنون برخي از دولت‌ها نگاه منفي نسبت به جمهوري اسلامي دارند، تأكيد كرد: نگاه منفي اين دولت‌ها مهم نيست، آنچه امروز براي ما اهميت دارد درخشش ملت‌ها حول محور آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ايران است. از سوي ديگر ما با بسياري از دولت‌ها همكاري نزديك داريم و در مجموع بسياري از دولت‌ها و ملت‌ها به اين واقعيت پي برده‌اند كه ايران به دنبال ماجراجويي نيست و برخلاف دروغ‌ها و اتهامات دشمنان، مخالف جنگ و موافق صلح در سراسر جهان است. 

ما خواستار استفاده همه دولت‌ها و ملت‌ها از حقوق طبيعي بين‌المللي هستيم و از همين بابت بر سر استفاده از حقوق طبيعي خود پافشاري مي‌كنيم. نعيمي همچنين در خصوص نحوه استفاده ايران از فرصت سه ساله‌رياست بر جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: ما بايد در اين زمينه ضمن دوري از سياست‌هاي متعدد، سياستي يگانه داشته باشيم و در واقع همين سياستي را كه اكنون در حال پيگيري آن هستيم، دنبال كنيم. بايد زبان گوياي ولايت باشيم و سعي كنيم بسياري از مواردي را كه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در اجلاس شانزدهم جنبش غيرمتعهدها فرمودند و بر آن تأكيد كردند ‌ به مرحله تحقق برسانيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار