کد خبر: 522989
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
موافقت فيفا با درخواست‌هاي ايران
كمتر از ۴۰ روز به پايان بازي‌هاي ليگ و جام حذفي و شروع اردوهاي تيم ملي براي حضور در سه ديدار پاياني مرحله مقدماتي جام جهاني كه سرنوشت ايران را براي حضور يا عدم حضور در جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل مشخص مي‌كند، باقي نمانده و هر چه به اين تاريخ نزديك‌تر مي‌شويم، تكاپوي اعضاي تيم ملي، فدراسيون و اشتياق مردم بيشتر مي‌شود. تلاش‌هايي كه اميدواريم به بار نشسته و منجر به دريافت جواز حضورمان در جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل شود. 

برنامه ۲۰ روزه تا بازي با قطر
اردوي تيم ملي، براي سه بازي حساس در مرحله مقدماتي جام جهاني، بعد از پايان رقابت‌هاي ليگ برتر و جام حذفي، از بيست و چهارم ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود. با پايان يافتن رقابت‌هاي ليگ و جام حذفي، بازيكنان تيم ملي بعد از استراحتي چند روزه، بايد بيست و چهارم ارديبهشت براي حضور در اردوي تيم ملي، خود را به كادر فني تيم ملي معرفي كنند. با توجه به برنامه‌اي كه براي تيم ملي و براي آماده‌سازي شاگردان كرش براي حضور در سه بازي حساس مرحله مقدماتي جام جهاني ريخته شده است، كاروان تيم ملي براي انجام يك بازي دوستانه با تيم ملي عمان در تاريخ اول خرداد ماه، سي ام ارديبهشت راهي مسقط، پايتخت عمان مي‌شود و بعد از انجام اين بازي تداركاتي، شاگردان كرش براي يك استراحت كوتاه به تهران باز مي‌گردند و سپس پنجم خرداد راهي امارات مي‌شوند تا خود را براي انجام بازي تداركاتي با عراق در ششم خرداد آماده كنند و بعد از يك دوره فشرده تمرين و انجام دو بازي تداركاتي، ۱۳ خرداد كاروان تيم ملي راهي دوحه مي‌شود تا يك روز بعد و در چهاردهم خرداد، در اولين بازي حساس خود در ورزشگاه السد، به مصاف قطر برود. 

موافقت فيفا با درخواست ايران
فدراسيون ايران پيش از ديدارهاي پاياني مقدماتي جام جهاني، سه درخواست را به فيفا مطرح كرد كه مهم‌ترين آن، استفاده از داوران مناسب براي ديدارهاي پاياني اين رقابت‌ها بود. مهم‌ترين درخواست‌هاي ايران از فيفا، به انتخاب داوراني از شرق آسيا براي سه بازي حساس باقيمانده تا جام جهاني باز مي‌گشت كه مورد موافقت قرار گرفت. 

با توجه به اينكه تيم ملي ايران در بازي‌هاي گذشته خود در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني از قضاوت داوران كه اكثرا از داوران عرب حاشيه خليج فارس بودند، به شدت ضربه خورده و ضرر كرده است، فدراسيون فوتبال ايران با ارسال نامه‌اي به مقر فيفا، درخواست كرده بود كه در بازي‌هاي باقي مانده تا جام جهاني، از داوران عرب استفاده نشود كه فيفا با اين درخواست موافقت كرد و براي بازي‌هاي ايران برابر قطر، لبنان و كره جنوبي، به ترتيب از داوران سنگاپوري، ژاپني و چيني استفاده كرد. قضاوت اولين بازي ايران برابر قطر را عبدالبشير از سنگاپور به عهده دارد. عبدالمالك عبدالبشير سنگاپوري داور بازي ايران با كره‌جنوبي در ديدار رفت از مرحله نهايي انتخابي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل در تهران بود كه در جريان بازي كرش را به دليل اعتراض شديد و شجاعي را در جريان مسابقه از زمين اخراج كرد. 

همزماني بازي‌هاي روز آخر
درخواست بعدي، برگزاري همزمان بازي‌ها بود كه باز هم مورد موافقت قرار گرفت. با توجه به اينكه در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني قبلي، ديدار ايران و كره جنوبي با بازي عربستان و كره شمالي به طور هم زمان نبود و ايران از اين مسئله به شدت متضرر شد، فدراسيون خواستار برگزاري همزمان بازي‌هاي آخر شده بود كه با موافقت فيفا مواجه شد و در پي اين موافقت، بازي‌هاي روز آخر كه در تاريخ ۲۸ خرداد برگزار مي‌شود، به طور همزمان انجام مي‌شود. طبق برنامه، در روز آخر ايران با كره جنوبي بازي دارد كه اين ديدار ساعت ۲۱ به وقت سئول برگزار مي‌شود و تيم‌هاي قطر و ازبكستان نيز در همين ساعت به وقت محلي به مصاف يكديگر مي‌روند. 

درخواست تغيير شهر برگزاري بازي با كره
اما در خواست سوم، به ورزشگاه و شهر بازي با كره جنوبي مرتبط بود. تيم ملي ايران پيش از اين قرار بود در شهر سئول به مصاف كره جنوبي برود كه به يكباره شهر بازي تغيير كرد و اعلام شد كره جنوبي در شهر اوسان از تيم ملي ايران پذيرايي مي‌كند. با توجه به اينكه شهر اوسان داراي فرودگاه درجه دو بين‌المللي است و طبق قوانين فيفا شهري كه مسابقه در آن برگزار مي‌شود بايد داراي فرودگاه بين‌المللي درجه يك باشد، فدراسيون فوتبال در نامه‌اي به فيفا درخواست كرده‌اند كه شهر اوسان كه به عنوان شهر بازي ايران و كره جنوبي در نظر گرفته شده تغيير كند. 

اين مسئله را نبي، دبير كل فدراسيون نيز تأييد مي‌كند: «راجع به تغيير ورزشگاه بازي ايران با كره‌جنوبي به فيفا نامه زديم و به برگزاري بازي در اوسان اعتراض كرديم. اولاً اينكه پرواز مستقيم به اوسان وجود ندارد و تيم ملي بايد براي سفر به اين شهر از چين به پوسان برود يا از چين به سئول و از سئول به پوسان سفر كند همچنين ملي‌پوشان بايد از فرودگاه پوسان تا محل برگزاري مسابقه در شهر اولسان، مسيري يك ساعت و ربع را با اتوبوس طي كنند. از طرف ديگر طبق مقررات برگزاري مسابقات جام جهاني از سوي فيفا به علت اينكه فرودگاه پوسان درجه ۲ است نه درجه اول و پرواز بين قاره‌اي ندارد، پس نبايد بازي در اين شهر برگزار شود و با تكيه به همين مقررات فيفا، به اين موضوع كه يك تخلف است، اعتراض كرده و خواستار تغيير محل برگزاري اين مسابقه شديم.» 

اما با توجه به اينكه امكان دارد اين درخواست با موافقت مواجه نشود، فدراسيون فوتبال براي سفر راحت‌تر ملي‌پوشان پرواز چارتر را در نظر گرفته است و قرار است كاروان ايران با هواپيمايي نفت به كره جنوبي برود. 

۲ بازي تداركاتي قطر قبل از بازي با ايران
البته قطر، يكي از سه حريف ايران براي رسيدن به جام جهاني نيز در تدارك آماده‌سازي تيمش براي بازي چهاردهم خرداد است. در برنامه‌ريزي قطري‌ها نيز دو بازي تداركاتي قبل از رويارويي با تيم ملي ايران ديده مي‌شود. فدراسيون قطر اعلام كرده به عنوان بخشي از آماده‌سازي تيم ملي اين كشور براي بازي حساس چهاردهم خرداد برابر ايران از سري رقابت‌هاي جام جهاني كه در دوحه برگزار مي‌شود، دو بازي تداركاتي در تاريخ سوم خرداد برابر تيم ملي لتوني و هشتم خرداد برابر تيم ملي آذربايجان قرار دارد كه هر دو بازي نيز در دوحه انجام مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار