کد خبر: 661268
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
امان‌الله قرايي مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
قرايي مقدم گفت: اصولا افرادي كه دائم در پي مارك‌هاي گران قيمت خارجي هستند، به عبارتي شخصيت و منزلت خود و خانواده‌شان را در همين اشيا و برندها خلاصه مي‌كنند.
خودباختگي فرهنگي برخي را بنده اشياء كرده‌است

جوان‌آنلاين: دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به گرايش افراد براي خريد برندهاي معروف و گران قيمت اظهار داشت: متاسفانه به دليل خود باختگي و دور شدن برخي جوانان از فرهنگ مذهبي و سنتي، در جامعه شاهد هستيم كه گرايش به تجملات و خريد محصولات خارجي گران قيمت در حال رواج است.

 
قرايي‌مقدم ادامه داد: افرادي كه داراي اصالت خانوادگي هستند و در واقع مطابق فرهنگ اصيل و مذهبي تربيت شده‌اند كمتر به دنبال مارك و برندهاي گران قيمت هستند اما متاسفانه افرادي كه اصطلاحا پدرانشان تازه به دوران رسيده‌اند، بيشتر به دنبال تجملات اينچنيني هستند. آنها به منظور خودنمايي و براي آنكه خود را برتر از ديگران نشان دهند و خلاء‌هاي شخصيت خود را پنهان كنند به دنبال اشياء گران قيمت خارجي مي‌روند.
 
 
وي افزود: اصولا افرادي كه دائم در پي مارك‌هاي گران قيمت خارجي هستند، به عبارتي شخصيت و منزلت خود و خانواده‌شان را در همين اشيا و برندها خلاصه مي‌كنند.
 
 
به گفته قرايي‌مقدم در ميان برخي از افراد ايراني شي سروري حاكم شده است و منظور از شي سروري اين است كه افراد از صبح تا شب تلاش مي‌كنند و زحمات فراوان مي‌كشند تا بتوانند يك ماشين گران قيمت آنچناني بخرند و با سواري در خيابان به ديگران فخرفروشي كنند. اين مسئله نه تنها در ماشين بلكه در همه اشياي ديگر از قبيل لوازم خانگي، پوشش و لوازم آرايش وجود دارد و به نظر مي‌رسد برخي از افراد بنده اشياء شده‌اند. در واقع آنها معتقدند اشيا شخصيت آنها را تعيين مي‌كند.
 
 
اين جامعه‌شناس تاكيد كرد: در ميان برخي از افراد ديده مي‌شود كه شي‌ سروري حاكم شده است؛ شي سروري يعني همين موضوعي كه در جامعه ديده مي‌شود اينكه فرد با ماشين گران قيمت خود در خيابان ظاهر مي‌شود و فخرفروشي مي‌كند. متاسفانه اين موضوع علاوه بر  آسيب‌هاي اجتماعي، آسيب اقتصادي نيز به پيكره جامعه وارد مي‌كند؛ چرا كه با بي‌توجهي به توليدات داخلي كم‌كم كارخانه‌ها تعطيل مي‌شوند و كارگر ما بيكار خواهد شد و در نهايت ما اقتصاد ضعيفي خواهيم داشت.
 
 
وي اضافه كرد: سال گذشته رهبري فرمودند بايد از سرمايه و توليد ملي حمايت كنيم، اين شعار سال گذشته بود و امسال نيز مسئله اقتصاد و فرهنگ را مطرح كردند؛ اين تكرار نشان مي‌دهد كه رهبر ما اين موضوع را نياز جامعه مي‌داند.
 
 
قرايي مقدم معتقد است، اگر قرار باشد ما پولمان را صرف توليدات خارجي كنيم نتيجه چيزي نخواهد بود جز اينكه كارگر خودمان كارش را از دست بدهد، روانه خيابان‌ها ‌شود،‌به اعتياد گرايش پيدا كند و كم‌كم دزد مي‌شود و متجاوز به ناموس مردم. صفحه حوادث روزنامه‌ها گواهي است بر اين موضوعات. علت اين آسيب‌ها صرفا مسئله بيكاري است بنابراين اين موضوع از نظر اقتصادي نيز آسيب‌زاست.


اين جامعه شناس در خصوص راهكار اين معضل اجتماعي گفت: ابتدا بايد فرهنگ‌سازي صورت گيرد و قبل از هر چيز لازم است كار از كتاب‌هاي درسي آغاز شود؛ چرا كه فرزندان اين سرزمين بايد از كودكي پايه‌ي فرهنگي قوي داشته باشند. از سوي ديگر بايد واردات كالاهاي گران قيمت خارجي ممنوع شود. مسلما رسانه‌هاي بيگانه با صرف هزينه‌هاي بسيار، بيهوده فعاليت نمي‌كنند؛ آنها داراي اهداف و مقاصد خود هستند و آمد‌ه‌اند تا با تبليغات گسترده خود جوانان ما را با برندهاي خود آشنا كنند.

 
وي ادامه داد: آنتاليا چيزي ندارد كه برخي سرمايه‌ي خود را به آنجا مي‌برند و ويلا مي‌خرند و بعد هم به ديگران فخرفروشي مي‌كنند. چرا بايد معيار جوانان ما در خريد برندهاي خارجي باشد. اين مسائل باعث تشديد اختلافات طبقاتي مي‌شود و از نظر فرهنگي بدآموزي دارد. ما شاهد هستيم برخي براي تهيه مايحتاج روزمره خود با مشكل مواجه هستنند اما براي اينكه نشان دهد از طبقات بالاست به دنبال برندها خارجي و گران‌قيمت هستند.
 
 
قرايي مقدم گفت: مسلما مسئله واردات برندهاي خارجي بايد از ابعاد قانوني بررسي شود تا واردات اين وسايل لوكس ممنوع كنند و بايد با كساني كه اين اقلام را وارد مي‌كنند، برخورد قانوني صورت گيرد و بايد بررسي شود كه سر اين رشته كجاست؟ چرا بايد موبايل دو ميليوني  وارد شود و پول اين مملكت روانه خارج شود؟ چرا بايد ماشين يك ميلياردي وارد شود و عده‌اي اندك با آن در خيابان جولان دهند و در مقابل جوان ديگري بيكار باشد و آسيب‌هاي ديگري به پيكره جامعه وارد كند؟ بدون شك اين موضوع صدمات جبران ناپذير خواهد داشت.
 
 
اين جامعه‌شناس در پايان يادآور شد: با ورود كالاهاي گران قيمت خارجي جيب مردم خالي مي‌شود و سود آن در جيب برخي ديگر است. بايد فرهنگ سازي و اقدامات لازم در اين زمينه صورت گيرد. رهبري فرمودند ما جنسي كه خودمان توليد مي‌كنيم نبايد وارد كنيم. بنابراين ما بايد حمايت داخلي را انجام دهيم و از بيرون هم غافل نباشيم. اگر ما توليد داخلي داريم نبايد از بيرون جنس وارد كنيم از سنگ قبر تا تسبيح ما از خارج وارد مي‌شود و وقتي هم در دسترس افراد جامعه قرار مي‌گيرد به دليل اينكه از قبل فرهنگ‌سازي صورت نگرفته افراد براي خريد آنها اقدام مي‌كنند و به نوعي خودنمايي كنند.

    

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار