کد خبر: 672600
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
خجالت در واقع نوعی ویژگی شخصیتی در کودک است نه یک عیب بزرگ که نیاز به دعوا و شرمساری والدین داشته باشد.
خجالت کشیدن در کودکان با حمایت والدین آن‌ها قابل اصلاح است و جالب آن است که خجالتی بودن در بعضی فرهنگ‌ها مورد پسند و ستایش افراد جامعه است و از راه فرهنگ جامعه به کودک منتقل می‌شود.  
 
محمد یگانه روانشناس در این باره گفت: از نظر علمی احساس خجالت در کودکان یک واکنش طبیعی نسبت به افراد و محیط‌های جدید است. بیشتر کودکان تا قبل از سه سالگی به راحتی با اطرافیان خود رابطه برقرار می‌کنند و به نظر اجتماعی می‌آیند.  
 
اما بعد از این سن ترس کودکان از غریبه‌ها شروع می‌شود و احساس خجالت و شرمندگی را یاد می‌گیرند دراین زمان است که کودک اجتماعی با تبدیل به یک موجود حساس و خجالتی می‌شود.  
وی در ادامه افزود: گفتن این جمله که «فرزند من کمی خجالتی است» در زمان روبه رو شدن والدین با دیگران کار بسیار اشتباهی است. گفتن این جمله این پیام را به فرزند شما القا می‌کند که چیزی در درونش وجود دارد که شما را نگران می‌کند.  
 
وی در ادامه بیان داشت: اولین گام برای کمک کردن به کودک خجالتی شما این است که وی را به زور مجبور به انجام کاری نکنید و برای آشنا شدن کودک با محیط و افراد جدید به او فرصت کافی بدهید. اگر پدر و مادر کودک خود را مجبور کنند تا خجالتش را  کنار بگذارد ممکن است نتیجه وارونه بدهد و او بیشتر درون گرا شود.  
 
این روانشناس در ادامه گفت: وقتی که کودک از خجالتی بودن خود احساس بدی دارد به مرور زمان آسایش و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. والدین می‌توانند با گفتن جملات محبت‌آمیز و نشان دادن این که وی را همین طور که هست دوست دارند از بروز مشکلات جدی کودک جلوگیری کنند.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید از فرزندانتان افرادی اجتماعی بسازید باید این کار را از اجتماعات کوچک شروع کنید. برای شروع این کار معرفی یک دوست هم سن و سال به عنوان هم بازی به فرزندتان برای اولین قدم مناسب است. هر زمان که ملاحظه کردید که کودک شما از قالب خجالتی خود بیرون آمده و برون گرا شده و از این موضوع آگاه کرده و برایش جایزه‌ای بگیرید این روش تشویقی برای روحیه فرزند خجالتی شما بسیار مناسب است ، تشویق شدن و جایزه گرفتن می‌تواند یک محرک عالی برای یک کودک خجالتی باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار