کد خبر: 731262
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
گفت‌وگوي«جوان» با ليلا رجبي ملي‌پوش دو‌و‌ميداني و اولين سهميه المپيك ايران در بخش بانوان
سعيد احمديان
ليلا رجبي اولين بانوي ايراني است كه توانسته سهميه المپيك 2016 ريو را كسب كند، ورزشكار بلاروسي الاصلي كه سال 86 پس از ازدواج با ملي‌پوش ايراني تيم ملي دووميداني با گرفتن تابعيت كشورمان براي تيم ايران مسابقه مي‌دهد و تا امروز توانسته است مدال‌هاي زيادي براي ايران كسب كند، از برنز قهرماني آسيا تا كسب مدال نقره در اينچئون كه اولين مدال بانوان دووميداني كار ايراني در تاريخ بازي‌هاي آسيايي بود. او در ادامه موفقيت‌هايش هفته اول مرداد در رقابت‌هاي بين‌المللي دووميداني جام كازانف قزاقستان سهميه المپيك 2016 برزيل را كسب كرد و يك اولين ديگر به افتخاراتش اضافه نمود. رجبي اين بار اولين بانوي كشورمان بود كه توانست سهميه المپيك ريو را بگيرد. رجبي در پرتاب وزنه جام كازانف با پرتابي معادل 04/18 موفق به كسب ورودي المپيك شد و قهرمان اين مسابقات شد. ورودي مسابقات پرتاب وزنه المپيك 80/17 و ورودي مسابقات جهاني 75/17 است. ملي‌پوش دووميداني كشورمان در حالي توانست مجوز شركت در المپيك را كسب كند كه او و ساير ملي‌پوشان دووميداني با مشكلات زيادي در اين رقابت‌ها شركت كردند، مصائبي مانند نداشتن اردو، مربي و كمبود امكانات تمريني، با اين حال رجبي به همراه حسين تفتيان و رضا قاسمي توانستند در قزاقستان با دستان خالي سهميه بگيرند، كاري كه رجبي آن را خيلي بزرگ مي‌داند. حالا اتسيانا ايليوشچانكا كه پس از گرفتن تابعيت ايران و گرايش به دين اسلام نامش را به ليلا رجبي تغيير داده است، پس از كسب سهميه براي حضور آبرومندانه در ريو برنامه‌ريزي مي‌كند. او در المپيك لندن هم حضور داشت اما با ثبت ركورد 17 متر و 55 سانتي‌متر از صعود به جمع 12 نفر برتر رشته پرتاب وزنه بازي‌هاي المپيك 2012 بازماند. حالا ملي‌پوش پرتاب وزنه كشورمان در ريو به دنبال ثبت ركوردي بهتر و صعود به جمع 12 نفر برتر ورزشكار برتر ماده پرتاب وزنه المپيك برزيل است، هدفي كه البته رجبي آن را منوط به حمايت مسئولان و فراهم شدن امكانات و اردوهاي لازم مي‌داند. رجبي در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» از كسب سهميه و هدف‌هايش در المپيك ريو صحبت كرده است.

خانم رجبي تبريك مي‌گوييم اولين بانوي ايراني بوديد كه توانستيد سهميه المپيك برزيل را بگيريد، آن هم در شرايطي كه با مشكلات زيادي آماده مسابقات بين‌المللي كازانف شده بوديد!
شرايط سختي بود، به خاطر مصدوميتي كه داشتم نتوانستم در قهرماني آسيا و جايزه بزرگ آسيا شركت كنم. به همين خاطر پس از اينكه آسيب ديدگي‌ام تا حدودي برطرف شد تقريباً حدود دو ماه قبل از مسابقات قزاقستان تمريناتم را براي اين مسابقات شروع كردم. در ركوردگيري‌هايي كه قبل از مسابقات داشتم اميدوار بودم كه در قزاقستان بتوانم ورودي المپيك را كسب كنم. البته پيش‌بيني آن با توجه به اينكه پرتاب وزنه يك ماده ركوردي است سخت بود. با وجود اين توانستم در جام كازانف با پرتاب 04/18 ورودي المپيك را كسب كنم.

اشاره كرديد اين سهميه را در حالي كسب كرديد كه هنوز آسيب‌ديدگي‌‌تان به صورت كامل برطرف نشده بود؟
بله، در شرايط آمادگي كامل نبودم اما مصدوميت جزئي كه باقي مانده اذيتم نمي‌كرد. به همين خاطر با توجه به شرايطي كه قبل از اعزام به اين مسابقات داشتم از عملكردم در قزاقستان راضي هستم و توانستم به هدفي كه داشتم برسم.

شما در پرتاب وزنه و حسين تفتيان و رضا قاسمي در دوي صد متر در حالي در جام كازانف سهميه كسب كرديد كه با مشكلات و البته مصائب زيادي به اين رقابت‌ها اعزام شده بوديد و كمتر كسي پيش‌بيني مي‌كرد كه دووميداني كاران موفق شوند!
روزهاي سختي بود، فدراسيون مشكل بودجه داشت و نمي‌توانست شرايطي كه ملي‌پوشان براي موفقيت را مي‌خواهند فراهم كند. در اين وضعيت اينكه بچه‌ها بدون مربي خارجي، بدون اردو و بدون امكانات بتوانند سهميه المپيك بگيرند، واقعاً كار بزرگي بود اما با ادامه اين وضعيت نمي‌توان براي المپيك آماده شد و بايد شرايط تغيير كند.

با وجود دشواري كار ملي‌پوشان دوو‌ميداني‌كار، پيش‌بيني مي‌كنيد كه چند سهميه ديگر در بخش بانوان بتوانيم در رشته دووميداني كسب كنيم؟
اگر وضعيت بهتر شود با توجه و ظرفيت و پتانسيلي كه بانوان دوو ميداني كار دارند، مي‌توانيم حداقل يك سهميه ديگر المپيك نيز كسب كنيم. البته شرايط براي كسب سهميه دوو ميداني نسبت به دوره‌هاي قبل سخت‌تر شده و ديگر دو نوع ورودي A و B وجود ندارد و همه در يك بخش سهميه مي‌گيرند و اين سبب مي‌شود تا تعداد سهميه‌هاي كمتري توزيع شود و كار براي گرفتن ورودي المپيك سخت‌تر شود.

در مصاحبه‌هايتان پس از كسب سهميه گفته بوديد الان نوبت حمايت مسئولان است، در اين باره اتفاق جديدي افتاده است؟ مسئولان چه وعده‌اي داده‌اند؟
بعد از بازگشت ما از مسابقات قزاقستان، مسئولان گفته‌اند كه شرايط به طور قطع تغيير مي‌كند، علاوه بر برقرار شدن حقوق ملي‌پوشان، امكانات لازم هم براي تمرين در اختيارشان گذاشته خواهد شد. اميدواريم اين اتفاق بيفتد، چون اگر مي‌خواهيم در المپيك نتيجه بگيريم بايد شرايط مناسبي از نظر امكانات و اردويي فراهم شود. البته همه اينها منوط به اين شده كه بودجه فدراسيون به موقع پرداخت شود. در غير اين صورت اگر همين وضعيتي كه در حال حاضر داريم ادامه پيدا كند و چيزي تغيير نكند نمي‌توانم قول بدهم كه در برزيل نتيجه خوبي بگيرم.

اين دومين تجربه حضورتان در بازي‌هاي المپيك خواهد بود، در المپيك 2012 يعني اولين حضورتان با ثبت ركورد 55/17 از صعود به مرحله بعدي بازمانديد. به نظر مي‌رسد اما شرايط شما براي ريو متفاوت‌تر است، با ركوردي كه در قزاقستان ثبت كرديد، ركوردتان بهبود پيدا كرده است. حتماً انتظاري بيشتري از خودتان در برزيل نسبت به المپيك لندن داريد؟
همين طور است، در المپيك براي اينكه بتوانيد مدال كسب كنيد بايد حدود 5/19 تا 20 متر پرتاب كنيد. هر چند ركوردي كه ورودي گرفته‌ام با اين ركوردها فاصله دارد اما سعي مي‌كنم در ماه‌هاي باقيمانده تا المپيك ركوردم را ارتقا دهم و حداقل بتوانم به مرحله ما‌قبل فينال و به جمع 12 پرتابگر وزنه برتر المپيك صعود كنم. البته پيشرفت در رشته‌هاي ركوردي مانند پرتاب وزنه احتياج به زمان و امكانات دارد. در ريو انتظار دارم نسبت به لندن يك قدم جلوتر باشم اما باز هم مي‌گويم همه اينها بستگي به فراهم شدن شرايط لازم دارد ولي متأسفانه هنوز خبري از عملي شدن قول‌ها نشده است و با همان شرايط سابق تمرين مي‌كنيم.

با تمام اين مشكلات به نظر مي‌رسد بازي‌هاي دووميداني قهرماني جهان كه 31 مرداد در چين آغاز مي‌شود، مي‌تواند يك ميدان تداركاتي خوب براي شما و بقيه ملي‌پوشان دوو ميداني پيش از المپيك تابستان آينده در ريو باشد، در اين باره صحبت مي‌كنيد؟
مسابقات دووميداني قهرماني جهان همان طور كه اشاره كرديد يك تجربه خوب و ميدان بزرگي است، اگر چه كسب مدال در اين مسابقات خيلي سخت و دور از انتظار است اما معتقدم چون اين مسابقات قبل از المپيك برگزار مي‌شود مي‌توانيم يك ارزيابي خوب از شرايط آمادگي‌مان و فاصله‌اي كه با بهترين‌هاي جهان داريم داشته باشيم و پس از آن در فاصله‌اي كه تا المپيك باقيمانده سعي كنيم به ركوردهاي آنها نزديك‌تر شويم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار