کد خبر: 757776
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
آنچه ما از سال گذشته شاهد هستيم اين است كه نفت نمي‌تواند به عنوان يك منبع معتبر و با ثبات براي درآمدهاي يك كشور محسوب شود، چرا كه اتفاقات اخير بيانگر تنزل جايگاه نفت در فضاهاي بين‌المللي است...
بودجه 95 با مشكل مواجه مي‌شوددر پی کاهش قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار، نگرانی مجلس و دولت از تحقق منابع و مصارف بودجه امسال و سال آینده شدت یافت، در این خصوص یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از مشکلات  لایحه بودجه سال آینده خبر داد.


ابراهيم نكو، ‌عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص كاهش قيمت نفت و تاثير آن بر بودجه كشور گفت: در كشوري مانند كشور ما كه وابستگي شديدي به درآمدهاي نفتي دارد، مسلما چنين اتفاقاتي مي‌تواند اتفاق ناگواري باشد و به نوعي ما را در مسيري قرار ‌دهد كه اگر دقت كافي و هنرنمايي لازم را نداشته باشيم وقايع نامباركي به وجود آيد.

نكو ادامه داد: بودجه‌اي كه به درآمدهاي نفتي وابستگي دارد بايد آن درآمدها محقق شود اما آنچه ما از سال گذشته شاهد هستيم اين است كه نفت نمي‌تواند به عنوان يك منبع معتبر و با ثبات براي درآمدهاي يك كشور محسوب شود، چرا كه اتفاقات اخير بيانگر تنزل جايگاه نفت در فضاهاي بين‌المللي است و درآمدهاي ناكافي منجر به كسري بودجه مي‌شود و مسلما از آنجا كه دولت با برخي از گرفتاري‌هاي ديگر درگير است نگراني‌هايش تشديد مي‌شود.
 
نماينده مردم رباط‌كريم با بيان اينكه دولت از نتيجه برجام انتظاراتي دارد، گفت: در حال حاضر اقتصاد و توليد ما با مشكلات جديدي مواجه است و بايد روي درآمدهاي مالياتي هم حساب كرد و آن را به عنوان يك منبع درآمدي كاملا محقق شده تلقي كرد.
 
وي با اشاره به مشكلات اقتصادي دولت و تلاش آن براي پيدا كردن يك راه مياني مناسب گفت: دولت تلاش مي‌كند راهي پيدا كند كه بودجه وقت آسيب نبيند، چرا كه پيش‌بيني مي‌شود بودجه نفتي سال 95 هم با مشكلاتي روبرو خواهد شد.
 
نكو  در خصوص درآمدهاي مالياتي اظهار داشت: بسياري از واحدهاي توليدي به دليل عدم درآمد كافي و كاهش توليد نمي‌توانند ماليات خود را بپردازند و چنين واحدهايي فقط مي‌توانند روي پاي خود بايستند، به اين ترتيب دولت از يك سو با واحدهاي توليدي و عدم پرداخت بدهي مواجه است و از سوي ديگر با كسري بودجه. در چنين شرايطي دولت بايد به توليد كمك كند تا فشارهاي مالياتي به حداقل برسد.
 
عضو كميسيون اقتصادي مجلس عنوان كرد: دولت براي اداره كشور و امورات جاري به درآمدهايي نياز دارد كه از جمله آنها ماليات است و به نظر مي‌رسد بايد در شرايط كنوني قرارهاي مالياتي  مديريت و هدايت شوند تا به اين ترتيب بخشي از نگراني‌هاي دولت برطرف شود چون افرادي كه در حال حاضر ماليات مي‌پردازند با مشكلاتي مواجه هستند اما آن را پرداخت مي‌كنند اين در حالي است كه برخي ديگر واحدهاي توليدي بزرگي هستند و مشكلي ندارند اما از پرداخت ماليات فرار مي‌كنند و دولت بايد در وهله اول آنها را شناسايي كند و نسبت به وصول مطالبات ماليات اقدام كند.
 
وي يادآور شد: اگر برنامه‌ريزي وجود داشته باشد، دولت مي‌تواند پس از اجراي قرارهاي مالياتي به سرعت كسري بودجه را با حمايت از سرمايه‌گذاران داخلي و با رونق دادن به اقتصاد جبران كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار