کد خبر: 794992
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
مديرعامل آبفاي هرمزگان در نشست با اعضاء سمن ها مطرح کرد:
مديرعامل آبفاي هرمزگان گفت: استفاده نظام مند از ظرفيت تشكل هاي مردم نهاد و گروه هاي فرهنگي در راستاي ارتقاء سطح آگاهي مردم و مشاركت آن ها در حفاظت از منابع آبي ازضروریات است.
ام البنین آمی احمدی

امين قصمي در نشست مشترك با اعضاء شبكه سازمان هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي استان، با اشاره به اينكه ايران جزو 80 كشور خشك جهان است كه 80 درصد منابع آبي اش را مصرف كرده، گفت: 94 درصد اين منابع با راندمان 30 درصد كه سهم قابل توجهي است، در بخش كشاورزي استفاده مي شود كه كمتر مورد توجه تشكل هاي مردم نهاد و سازمان هاي مرتبط قرار گرفته و بيشتر به سهم 4 درصدي بخش شرب پرداخته شده است. 

وی هدف از برگزاري اين نشست را در استفاده نظام مند از ظرفيت تشكل هاي مردم نهاد و گروه هاي فرهنگي در راستاي ارتقاء سطح آگاهي مردم و مشاركت آن ها در حفاظت از منابع آبي عنوان کرد.

وی تصریح کرد:  این امر به بهترین نحو با اطلاع رسانی و همراه سازی آحاد مردم با دولت به کمک سازمانهای مردم نهاد میسر خواهد شد .

 وي ادامه داد: در بخش آموزش و افزايش آگاهي مردم كار نشده است به همين دليل در حوزه آب و فاضلاب الگوهاي رفتاري نادرستي داريم و اين عدم آگاهي مشكلات و هزينه هاي كلاني را به تاسيسات ما تحميل كرده است.

وي گفت: همانطور كه آحاد مردم خود را مالك آب مي دانند اميدواريم با دخالت دادن مردم در حوزه تصميم گيري و سهيم نمودن آنان در نجات منابع آب، از طريق همكاري با سمن ها و گروه هاي مردم نهاد در قالب آموزش، شاهد منطقي شدن و تغيير رفتارهاي مصرفي قشرهاي مختلف جامعه هدف باشيم.

وی افزود: ما در بخش آموزش این آمادگی را داریم تا با ایجاد فضاهای آموزشی در تصفبه خانه های آب و فاضلاب برای آموزش قشر دانش آموز یا دانشجو و افرادی که از سوی سازمان های مردم نهاد معرفي مي شوند، هزینه هاي آموزشی لازم  در این بخش را به عهده بگيريم.  

 مديرعامل آبفاي استان همچنين با بيان اينكه عمده مصرف كنندگان آب خانواده ها و مراكز آموزشي هستند،تاكيد كرد: مراكز آموزشي و خانواده ها بويژه زنان و مادران به عنوان مسئول اصلي انتقال فرهنگ بهينه مصرف به نسل هاي آينده بوده و نيز نقش بسزا و تاثيرگذاري در اين زمينه دارند. اما طي سال هاي اخير شاهد هيچ گونه آموزشي در مدارس نبوده ايم.

 قصمي با اشاره به اينكه سياست هاي غلط گذشته آسيب جدي به منابع آبي وارد كرده است، گفت: در سطح ملي به اين نتيجه رسيده ايم كه تغيير رفتار مصرفي يك ضرورت است و صرفا انتقاد از ضعف ها و كاستي هاي موجود موثر نبوده و تحقق اين مهم مشاركت همه جانبه مردم ، مسئولان و سازمان هاي مردم نهاد را مي طلبد.

وي ادامه داد: در حوزه آموزش زنان نسبت به اهميت آب نيز غفلت شده است درحاليكه 80 درصد مصرف آب در خانواده توسط زنان صورت مي گيرد و با آموزش اين قشر مي توان آموزش كودكان به عنوان جامعه اصلي هدف را نيز محقق ساخت.

وي گفت: بنا داريم تا با كمك سازمان هاي مردم نهاد، سفيراني از ميان زنان در سطح محله، منطقه و شهر بندرعباس براي بسط گستره آموزشي انتخاب نماييم. همچنين در اين مشاركت؛ تشكيل كميته راهبري متشكل از افراد متخصص و دغدغه مند در حوزه آب و سمن ها، تدوين تقويم آموزشي زمانبندي شده، تعيين چشم انداز و نقشه راه در قالب تفاهم نامه همكاري ميان شركت آب و فاضلاب و شبكه سازمان هاي مردم نهاد در راستاي ارتقاء سطح آگاهي مردم و جلب اعتماد آنان در جهت صيانت از منابع آبي از ديگر اهداف مشترك ما خواهد بود.

در ادامه مديرشبكه سازمان هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي استان، ضمن ابراز خرسندي از ديدگاه مثبت مديرعامل آبفاي هرمزگان نسبت به نقش تاثيرگذار سمن ها، گفت: مهمترين وظيفه سمن ها توليد دانش ،اطلاع رساني به مردم و تاثير در فرايند تصميم سازي مديران در سازمان هاي مختلف است.

"مهدي شيرخاني" اعتقاد به حكمراني مردم در حوزه آب را قابل تحسين دانست و گفت: صرفا با آموزش مستمر و پايش مي توان به تغيير رفتار مصرفي مردم اميدوار بود.

وي افزود: بايد پذيرفت كه در كشور خشكي واقع ايم و پديده خشكسالي پديده ي عجيب نيست و بيشترين خسارت و آسيب هاي وارده به منابع آبي از سوي الگوي هاي نادرست مصرف بوده است كه در اين زمينه نبايد از رفتار مصرفي در بخش كشاورزي به عنوان در اختيار دارنده بخش عمده منابع آبي، غافل بود.

وي با بيان اينكه سمن ها عملگرا بوده و ضمن ارتباط با گروه هاي اجتماعي مختلف، تاثيرگذاري خوبي در فضاهاي مجازي دارند، تصريح كرد: ما آمادگي هر گونه همكاري با مجموعه آبفا را داريم و از اينكه سهمي در آموزش و اطلاع رساني مردم در راستاي نجات منابع آبي داشته باشيم، خرسند خواهيم بود. 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار