کد خبر: 857220
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
98 سناتور امريکايي به «طرح مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران- 2017» رأي مثبت دادند...
98 ســناتور از مجموع 100 سناتور امريكايي به «طرح مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران- 2017» رأي مثبت دادند؛ طرحي كه تحت نام تروريسم، فعاليت‌هاي موشكي بالستيك و اقدامات حقوق بشري، ديوار جديدي از تحريم‌ها را مقابل ايران بنا مي‌كند.  اين اولين تحريم در فضاي پس از انتخاب مجدد حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور است. طرح جديد از چندماه قبل در سناي امريكا به جريان افتاده بود ولي نمايندگان كنگره به درخواست اتحاديه اروپا، آن را تا بعد از انتخابات 29 ارديبهشت‌ماه به تعويق انداختند تا به گفته خودشان بر نتايج نهايي آن اثر نگذارد. روحاني همواره يكي از امتيازات دولت خود را در تبليغات انتخاباتي رفع تحريم‌ها  و برقراري ارتباط با جهان(!) معرفي مي‌كرد. اين طرح حالا به مجلس نمايندگان امريكا خواهد رفت و بعد از تصويب احتمالي در آنجا، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا بايد آنها را امضا كند.
 
دونالد ترامپ افسار سياست‌هاي ضد ايراني را به كنگره سپرده و اعضاي كنگره هم در حال بازسازي ديوار جديدي از تحريم‌هايي است كه بر اساس توافق هسته‌اي ايران و 1+5 در 23 تيرماه 1394 دست‌كم روي كاغذ برداشته شده بود. سناتورهاي امريكايي روز پنج‌شنبه تحريم‌هاي جديدي عليه ايران تصويب كردند كه مي‌گويند عليه برنامه موشكي بالستيك، حمايت ايران از تروريسم و نقض حقوق بشر طراحي شده‌اند. نمايندگان سناي امريكا مي‌گويد كه اين طرح جديد ناقض برجام نيست و آن را با 98 رأي موافق در مقابل دو رأي مخالف تصويب كرده‌اند. طرح جديد كه نام «مقابله با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران - 2017» بر آن گذاشته شده، هر شخص يا نهادي را كه در فروش، تأمين قطعه، تعمير و انتقال تانك، خودروي زرهي، تسليحات با كاليبر بالا، هواپيماهاي جنگي، بالگردهاي تهاجمي، كشتي، موشك و سامانه‌هاي موشكي به ايران نقش دارند، مشمول تحريم‌هاي امريكا مي‌كند. اين طرح براي تبديل شدن به قانون نيازمند تصويب در مجلس نمايندگان و امضاي رئيس‌جمهور امريكاست. طرح داراي بندي مجزاست كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را سازماني تروريستي قلمداد كرده است. مارك دوبوويتز، رئيس بنياد دفاع از دموكراسي‌هاي امريكا تحريم‌هاي جديد را «قدرتمندترين تحريم‌هايي» مي‌داند كه تا كنون عليه برنامه موشكي ايران تصويب شده است.
  
تحريم‌ها برجام را به خطر مي‌اندازد
اعضاي 1+5 از جمله امريكا بر اساس برجام متعهد شده‌اند تحريم‌هايي را كه برمي‌دارند، «تحت عناوين جديد » مجدداً برقرار نكنند، به همين دليل در داخل امريكا بسياري، تحريم‌هاي جديد سنا را نقض برجام مي‌دانند. برني سندرز سناتور دموكرات كه يكي از دو مخالف تصويب طرح جديد تحريم ايران است در واكنش به تصويب طرح جامع تحريم‌هاي ايران كه البته تحريم‌هاي روسيه نيز به آن ملحق شده، در توئيتر خود هشدار داد: «من باور دارم كه تحريم‌هاي جديد عليه ايران ممكن است توافق مهم هسته‌اي با تهران را در معرض خطر قرار دهد.» او مي‌گويد: «من در گذشته به تحريم‌ها عليه ايران رأي موافق داده‌ام و باور دارم تحريم‌ها ابزاري مهم براي كشاندن ايران به پاي ميز مذاكره بود. اما معتقدم اين تحريم‌هاي جديد ممكن است توافق بسيار مهم هسته‌اي را كه بين امريكا و متحدانش و ايران در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، در معرض خطر قرار دهد. اين ريسكي است كه ارزش آزمودن ندارد.» پيش از اين، «آدام زوبين» معاون وزير خزانه‌داري سابق امريكا نيز در نامه‌اي خطاب به نمايندگان كنگره هشدار داده بود پيش‌نويس توافق هسته‌اي با ايران را تضعيف كرده و در روابط امريكا با متحدانش اخلال ايجاد خواهد كرد. زوبين نوشته بود اين تحريم‌ها «با توجه به اينكه دست‌كم مغاير با روح برنامه جامع اقدام مشترك ديده خواهند شد، موجب واكنش‌هاي وحشتناكي در داخل ايران و با متحدان ما خواهد شد.» با اين حال، موافقان طرح جديد مي‌گويند كه اين طرح، ناقض برجام نيست. كميته امور عمومي امريكا - اسرائيل، (ايپك) روز پنج‌شنبه (به وقت محلي) با صدور بيانيه‌اي از تصويب تحريم‌هاي ضد‏ايراني در سناي امريكا استقبال كرد و مدعي شد اين تحريم‌ها برخلاف برجام نيست. ‏
  
حمايت تيلرسون از تغييرات مسالمت‌آميز
ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا طي سخناني در كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا گفته كه پس از مطالعه برجام، توافق هسته‌اي با ايران را «توافقي ضعيف» يافته است، به همين خاطر ركس تيلرسون مي‌گويد امريكا در حال شكل دادن به يك سياست خارجي جديد براي جلوگيري از هژموني ايران در منطقه است، البته تيلرسون مي‌گويد اين سياست خارجي هنوز تكميل نشده است:«سياست خارجي امريكا در مورد ايران در حال شكل‌گيري است و هنوز به رئيس‌جمهوري ارائه نشده است.» ترامپ و تيم او معتقدند برجام زمينه اين هژموني را فراهم مي‌كند، به همين خاطر تيلرسون مي‌گويد امريكا«عليه هژموني ايران اقدام كرده» و اعمال تحريم‌هاي جديد عليه افراد ايراني را در همين راستا ارزيابي مي‌كند.  اين در حالي است كه برخي نمايندگان كنگره امريكا اساساً معتقد به نابود‌سازي توافق هسته‌اي با ايران هستند. جان بولتون در توئيتر خود نوشت: «هنوز اميدوارم ترامپ توافق هسته‌اي نامشروع سلف خود را پاره كند كه سراسر مماشات با ايران است.» سناتور باب كوركر نماينده ارشد حزب جمهوريخواه امريكا در سنا كه خود از طراحان اين طرح است در جلسه سنا گفت: من به عنوان نماينده سنا به شدت با توافق هسته‌اي ايران مخالفت كرده‌ام. او اساساً برجام را توافقي غيرالزام‌آور خوانده و گفته است: «او (ترامپ) حتي نياز ندارد كه براي خارج شدن از اين توافق (برجام) دست به اقدامي اجرايي بزند، تنها كاري كه لازم است انجام دهد اين است كه آن را ناديده بگيرد و تحريم‌ها را اعمال كند.»
  
واكنش سخنگو
سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به تصويب قانون جديد مربوط به تحريم‌هاي غيرهسته‌اي ايران در سناي امريكا تأكيد كرد: برنامه‌هاي دفاعي موشكي ايران كاملاً مشروع بوده و حتي با قطعنامه ۲۲۳۱ مغايرتي ندارد.  بهرام تأكيد كرد: برنامه‌هاي دفاعي موشكي جمهوري اسلامي ايران كاملاً مشروع بوده و حتي با قطعنامه ۲۲۳۱ مغايرتي ندارد و هيچ اقدامي قادر نخواهد بود جمهوري اسلامي ايران را از حق دفاعي مشروع خود منع كند. وي افزود: تصويب قانون جديد مربوط به تحريم‌هاي غيرهسته‌اي عليه ايران در كميته روابط خارجي سناي امريكا با توجه به عملكرد و سوابق اين‌ مجلس در ضديت و دشمني با ملت شريف ايران غيرقابل پيش‌بيني نبود و در ادامه خصومت‌هاي ذاتي امريكا با جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
2
3
قرار بوده با انتخاب روحانی سایه جنگ و تحریم های ظالمانه از کشور دور شود، علی برکت الله!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
2
2
اینقدر مقام معظم رهبری فرمودند به آمریکا اعتمادی نیست اینها کار خودشان را کردند واگر مقام معظم رهبری مانع آنها می شدند با هوچی گری یک فتنه ی بزرگتر از88برپا میکردند ومیگفتند ما می توانستیم رهبری نگذاشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
2
2
ازاین تحریمها به عنوان مادر تحریمها یاد میشود وگفته میشود صد رحمت برتحریمهای قبل از برجام.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
1
1
اقای روحانی به گواه تاریخ امریکا و هیچ زور گوی دیگری قابل اعتماد نیست . چه به او دشنام دهی چه کرنش کنی . مثلا قرار داد ها سرخ پوستان و امریکا یا رابطه مصدق و النده و سوکارنو وامریکا و جاسوسی ها امریکا از اروپا وژاپن و00000. یعنی جناب عالی این بدیهیات را نمی دانید ؟ یا هدف گول زدن مردم است ؟ یا هدف اموزش ملت برای کار و کوشش است و هدر ندادن وقت به ایراد گیری؟ اگر چنین است باید موانع کار وتولید را بردارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
2
1
ایا باور غلط اقای روحانی تا بان جا پیش می رود که اگر امریکا تحریم های جدید و حتی حمله نظامی باز از بر جام دفاع می کند؟
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
2
2
اقای روحانی سنای امریکا " فاتحه برجام را خواند"اکنون تیلرسون
دست بسوی الطاف جدید از جانب دولت دوازدهم دارد"تا برجام دیگری را شکل دهد""تااین بار یکباره فاتحه نظام جمهوری اسلامی را با کمک دوستان"و با سخنان شما که هیچ چاره ای جزئ تعامل واعتدال با امریکای بهتر از جان را "نداریم "راه اندازی شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
علی برکه اله
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
به نظرم این سناتورهای آمریکایی به ما درس وحدت دادند. اگه توی کشور ما بعضیها از جمله مسئولین رده بالا در دشمنی آمریکا تردید دارند و بقول خودشون با دیپلماسی با دنیا برخورد می کنند، توی آمریکا مسئولانشون در حمایت از اسرائیل و دشمنی با ایران و چند کشور دیگه ذره ای تردید ندارند و در اینمورد با هم شدیدا اتحاد دارند.
امام خمینی فرمود : مشکل ما با آمریکا حل ناشدنی ست. اونها برای 100 سال و 200 سال آینده ما هم برنامه دارند.
وقتی ابر مرد انقلاب اسلامی آنها را شیطان بزرگ نامید، چگونه بعضیها میخواهند با شیطان مذاکره کنند؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار