کد خبر: 935398
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۱
تنها بیمارستان چابهار با ۱۸۶ تخت به بیماران شهرستان‌های سرباز، کنارک، نیکشهر، قصرقند و حتی جاسک خدمات می‌دهد که در تمام ایام سال به صورت صددرصدی پر است
میترا شهبازی
در حالی بندر چابهار به عنوان استراتژیک‌ترین بندر کشور شناخته می‌شود و طی چند سال اخیر نیز کلنگ‌زنی پروژه‌های مهم اقتصادی و گردشگری بسیاری را به خود دیده که از ساده‌ترین زیرساخت‌ها هم محروم است. یکی از این امکانات ضروری، ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز است که مصوبه آن دریافت شده و هنوز کلنگی برای آن به زمین زده نشده است. این نیز در شرایطی است که برای احداث این بیمارستان هیچ مشکل مالی و سد قانونی وجود ندارد. بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که ۳ سال است نه تنها چابهاری‌ها، بلکه مردم شهرستان‌های سرباز، کنارک، نیکشهر، قصرقند و حتی جاسک را در انتظار گذاشته است. از این‌رو اکنون تمام بار سنگین خدمات درمانی منطقه بر‌عهده تنها بیمارستان ۱۸۶ تختخوابی استان است که هیچ وقت تخت خالی برای پذیرش ندارد.

اینجا چابهار است، شهرستانی که به قطب گردشگری مکران شهرت دارد و قرار است هرساله پذیرای تعداد بی‌شماری از مردم از سراسر دنیا باشد. در این راستا هر چند وقت یکبار هم خبر‌های مسرت بخش و تازه‌ای از منطقه به گوش می‌رسد، خبر‌هایی که حکایت از توسعه گردشگری استان با اجرای پروژه‌های جدید دارد. قرار است چابهار به نقطه‌ای برای زمستان‌گذرانی تمام کشور تبدیل شود و گردشگران را از هر سو به این سواحل زیبا بکشاند. در حال حاضر نیز طرح‌های میلیاردی بسیاری همچون طرح‌های عمرانی و اشتغالزایی، چون پروژه فولاد و پتروشیمی و چند طرح گردشگری دیگر به ویژه هتل در دست اجراست. با این حال هنوز جای بسیاری از زیرساخت‌ها برای این سواحل خالی است. زیرساخت‌هایی که نه تنها نمی‌توانند نیاز گردشگران را رفع کنند، بلکه پاسخگوی مردم بومی هم نیستند. یکی از این موارد وجود بیمارستان ۱۸۶ تختخوابی در چابهار است. بیمارستانی که در هیچ موقع از سال تخت خالی ندارد و همیشه بیماران را پشت در‌های بسته باقی می‌گذارد. آن هم در شرایطی که مردم برای دریافت خدمات پزشکی نه تنها از چابهار بلکه از تمام شهرستان‌های سرباز، کنارک، نیکشهر، قصرقند و حتی جاسک به این بیمارستان می‌آیند. از همین رو کارشناسان حوزه درمانی استان تصمیم به این گرفتند که مجوز ساخت یک بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی را برای چابهار دریافت کنند و با پیگیری متولیان نیز این مجوز دریافت شد. اما حالا سه سالی از آن زمان می‌گذرد و بی‌دلیل پروژه احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی روی زمین مانده است. پروژه‌ای که گفته می‌شود هیچ سدی بر سر راه احداث آن وجود ندارد. با این حال مدتی به بهانه نبود محلی مناسب، احداث آن را به تعویق انداختند و حالا هم که دیگر بهانه‌ای وجود ندارند، سکوت اختیار کرده‌اند!

بهانه‌ای برای تأخیر نیست

نکته قابل توجه در راستای احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار این است که برخلاف دیگر پروژه‌های کشور که به دلیل کمبود منابع مالی به تعویق افتاده‌اند؛ طرح بیمارستان چابهار به این دلیل که قرار است با منابع مالی حاصل از فروش بیمارستان سینا احداث شود، با هیچ مشکل و کمبود مالی هم مواجه نیست. بنابر این جای سؤال دارد که چرا تاکنون کلنگ این پروژه حیاتی در چابهار بر زمین زده نشده است. در این خصوص رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «تأخیر در پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حالی است که بخشی از منابع ساخت بیمارستان جدید از فروش بیمارستان سینا تأمین خواهد شد و مدیریت شهری چابهار با تغییر کاربری مرکز مذکور به تجاری موافقت کرده است و این را باید سهم آورده مردم چابهار تلقی کرد که نیازی به منابع اولیه دولتی ندارد.» بنابر این معین‌الدین سعیدی ادامه می‌دهد: «انتظار ما این است که در سفر وزیر بهداشت به بلوچستان در آذرماه، بیمارستان‌های چابهار و ایرانشهر با هم کلنگ‌زنی شوند.» لازم به ذکر است که چابهار جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر دارد که مضاف بر این تعداد هر ساله حدود ۸۰۰ هزار نفر از دیگر شهرستان‌های اطراف چابهار برای دریافت خدمات پزشکی به این استان می‌آیند. بیمارانی که گاهاً بعد از طی کردن مسافت طولانی در نبود تختی خالی باید بدون دریافت خدمات پزشکی به شهرستانشان بازگردند.

امیدی که از دست می‌رود

لازم به ذکر است که وزیر بهداشت در سفر دی ماه ۹۴ خود به چابهار قول ساخت یک بیمارستان جدید و مجهز ۵۴۰ تختخوابی را در شهرستان چابهار داده بود که اکنون با گذشت سه‌سال از آن زمان، ساخت این بیمارستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بیمارستانی که اگر با تأخیر یک الی دو ساله در سال‌های ۹۵ و ۹۶ هم کلنگ‌زنی شده بود، اکنون نیمی از مسیر احداث را پشت سر گذشته بود و مردم امیدی به تأسیس یک مرکز درمانی مجهز درخور بندر استراتژیک چابهار را داشتند. با این حال زمان کلنگ‌زنی بار‌ها و بار‌ها به تعویق افتاد، آخرین بار زمان کلنگ‌زنی پروژه را اردیبهشت همین امسال معرفی کرده بودند که اکنون با گذشت بیش از ۵ ماه هنوز کلنگی به زمین زده نشده است. در این خصوص نماینده مردم چابهار در مجلس نیز ضمن انتقاد از اهمالکاری مسئولان در احداث این طرح می‌گوید: «فشار مضاعف بر تنها بیمارستان چابهار و عدم خدمت‌رسانی مطلوب و حتی متعادل از یک طرف و بلاتکلیفی در شروع ساخت بیمارستان جدید ۵۴۰ تختخوابی چابهار مردم بندر راهبردی چابهار را کلافه و سردرگم کرده است.» عبدالغفور ایرانژاد ادامه می‌دهد: «فشار جمعیتی اشتباهات پزشکی را در بیمارستان ۱۸۶ تختخوابی چابهار متداول و خدمات‌رسانی را در آن مختل کرده است.» لازم به ذکر است که ۲۰ هکتار زمین برای احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در یکی از بهترین پیکره‌های منطقه آزاد یعنی پیکره کارگاهی که مشرف به شهر است در نظر گرفته شده و امید است در سفر وزیر بهداشت این طرح بالاخره کلنگ‌زنی و اجرا شود تا افتتاح آن بدون مشکل و تأخیر انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار