کد خبر: 945732
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید دولت وی به طور مخفیانه با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفت‌وگو‌هایی را آغاز کرده است. همزمان ارتش این کشور با اجرای مانوری که در آن یک سامانه ضد هوایی پیشرفته روسی آزمایش شد، توانایی خود را برای دفاع از کشور نشان داد تا امید غربگرایان برای مداخله نظامی را کم‌رنگ‌تر کرده باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن انتقاد از رویکرد واشنگتن در قبال بحران جاری در کشورش اعلام کرد که امید‌های خود را برای دیدار با دونالد ترامپ از دست نداده است.
سخنان رئیس‌جمهور ونزوئلا در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناخته است. گوایدو که چندی است خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خوانده است، روز سه شنبه تهدید کرده بود که اگر کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه امریکایی از مرز ونزوئلا عبور نکند، مقابله نظامی با دولت محتمل خواهد بود. رئیس‌جمهور ونزوئلا در بخشی از مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد که وزیر خارجه دولت وی در جریان گفت‌وگو‌های مخفیانه در نیویورک از الیوت آبرامز، نماینده ویژه امریکا در امور ونزوئلا دعوت کرده است «خصوصی، علنی یا مخفیانه» از این کشور دیدار کند. نیکلاس مادورو گفت: «اگر او می‌خواهد ملاقات کند فقط به من بگوید کی و کجا! من سر قرار حاضر خواهم بود.» رئیس‌جمهور ونزوئلا جزئیات بیشتری از مذاکرات مخفیانه نیویورک و طرح خود برای دیدار با الیوت آبرامز ارائه نکرد.
از سوی دیگر، یک مقام ارشد دولت امریکا که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که واشنگتن مایل است با «مقامات سابق ونزوئلا از جمله مادورو در مورد طرح‌شان برای ترک قدرت» گفت‌وگو کند. در چنین شرایطی شماری از کشور‌های قاره امریکا در جریان نشستی در واشنگتن متعهد شدند که کمک‌هایی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را برای اپوزیسیون مورد حمایت واشنگتن بفرستند. روز پنج‌شنبه سازمان کشور‌های امریکایی نشستی را در واشنگتن برگزار کرد که نماینده خوان گوایدو نیز در آن شرکت داشت. به گفته جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این نشست ۲۵ کشور متعهد شدند که ۱۰۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه برای مردم ونزوئلا تدارک ببینند. بولتون همچنین از تمامی کشور‌ها خواست که دولت موقت خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند.
دولت کوبا طی بیانیه‌ای اعلام کرد امریکا در قالب کمک‌های بشردوستانه در حال انجام تحرکات نظامی مشکوکی برای دخالت در امور داخلی ونزوئلا است. به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه روز پنج شنبه دولت کوبا ضمن بیان خبر فوق، تحولات اخیر در ونزوئلا اقدامی برای کودتا توصیف شده که تاکنون شکست خورده است.
در همین حال، ارتش ونزوئلا در جریان برگزاری مانور بزرگ «آنگوستورا-۲۰۰» موشک ضد هوایی بوک-ام ۲ را در میدان تمرین مورد آزمایش قرار داد. این سیستم در مقابل جنگ الکترونیک آسیب‌پذیر نیست و در حال حاضر یکی از بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شود و می‌تواند انواع مختلفی از هواپیما از جمله جنگنده‌های زرهی، جنگنده‌های مدرن و بمب افکن‌های استراتژیک را مورد اصابت قرار داده و نابود کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه مقابله با موشک‌های کروز و بالستیک و بمب‌های قابل تنظیم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار