کد خبر: 952411
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
فعالیت‌های یک جریان سیاسی در داخل ایران و موضع‌گیری شخصیت‌های برجسته آن درباره میزان تاثیرگذاری تحریم‌های بین‌المللی و مهم‌تر از آن عملکرد آن‌ها در عرصه اجرایی و قانونگذاری در کشور همچنان بارقه‌هایی از امید را برای غرب و به ویژه مقامات امریکایی برای تغییر رفتار ایران و مذاکرات جدید زنده نگه داشته است.
 سرويس سياسی جوان آنلاين: اظهارات روز گذشته برایان هوک مبنی بر اینکه «از مذاکرات جدید فی‌مابین ایران و امریکا استقبال می‌شود» با استقبال محافل جریان غرب‌گرای داخلی روبه‌رو شده است و منجر به آن شده که رسانه‌های این طیف بار دیگر از ضرورت آغاز مذاکرات جدید با غرب با الگوگیری از برجام سخن به میان بیاورند.
برایان هوک در جدیدترین اظهارات خود می‌گوید: «امریکا آماده مذاکره با ایران برای یک توافق جدید و بهتر به جای برجام است. اگر آن‌ها می‌خواهند به میز مذاکره بازگردند، این خوب است. امیدوار هستیم این توافق جدید با ایران را در قالب یک پیمان در سنای امریکا به تصویب برسانیم.»

مسئول کارگروه ایران در دولت امریکا پیش از این و اواخر پاییز سال گذشته با طرح این ادعا که واشنگتن با اعمال تحریم‌ها در پی تغییر حکومت ایران نیست و می‌خواهد رفتار ایران را تغییر دهد و این کشور را پای میز مذاکره بکشاند، در پاسخ به این پرسش که شما در واقع در پی تغییر حکومت ایران هستید، آیا اینطور است؟ بیان می‌کند: «این‌طور نیست. آینده حکومت ایران در دست مردم این کشور است. ما می‌خواهیم رفتار رژیم ایران و سیاست‌های آن تغییر کند، در جهتی که تهدید کمتری علیه صلح و امنیت باشد. برای ایرانی‌ها سطحی از زندگی فراهم شود که شایستگی آن را دارند. بزرگ‌ترین مانع در راه تحویل اقلام بشردوستانه به ایران، خود رژیم حاکم بر ایران است. این رژیم، پول‌ها را خرج ماجراجویی‌های خارجی و حمایت از متحدان منطقه‌ای‌اش می‌کند.»

ذوق‌زدگی غرب‌باوران داخلی

استقبال توأم با ذوق‌زدگی جریان غرب‌گرای داخلی از پیشنهادات طرف غربی برای مذاکرات مشابه با برجام در حالی است که ایران طی سه سال گذشته انواع و اقسام تعهدات مندرج در برجام را به صورت تمام و کمال اجرایی کرده است، اما در عین حال طرف‌های غربی نه تنها هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهدات خود صورت نداده‌اند بلکه درخواست‌های جدیدی را نیز در جهت محدودسازی فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران به عنوان پیش‌شرط ادامه همکاری با ایران مطرح کرده‌اند! تمام زیاده‌خواهی‌های غرب در طول سه سال اخیر توسط شخصیت‌ها و رسانه‌های این جریان با این هدف مورد سانسور قرار گرفته است که الگوی برجام به عنوان بهترین و ایده‌آل‌ترین الگوی اداره کشور مورد خدشه قرار نگرفته و همچنان مسیر مذاکرات یک طرفه با غرب باز باقی بماند.
جریان مورد اشاره حراست از برجام را مهم‌تر و حیاتی‌تر از حراست از اصول و مبانی نظام و دفاع از منافع ملی دانسته است و چنانچه برای دفاع از حقوق ابتدایی جامعه ایرانی در تقابل با غرب متمرکز می‌شد امروز سفره مردم، سایه سنگین بیکاری، گرانی و تورم و مشکلات عدیده مالی و اقتصادی را به شدت احساس نمی‌کرد.

راهکار اداره همچنان مذاکره است!

نکته قابل توجه اینکه جریان غرب‌گرای داخلی بدون توجه به هزینه‌های بسیار گسترده برجام برای کشور و جامعه ایرانی تلاش می‌کند راهکار مقابله با خروج امریکا از برجام و افزایش تحریم‌های ضدایرانی این کشور در جهت به صفر رساندن فروش نفت ایران را نه «مقابله به مثل در قالب توقف اجرای تعهدات برجامی» بلکه «امید به انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا» عنوان کند! وندی شرمن مسئول ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای که به برجام منتهی شد، معتقد است ایران با وجود فشار‌ها با ترامپ مذاکره نمی‌کند و منتظر انتخابات ۲۰۲۰ می‌ماند.
برآورد اینچنین امریکایی از دولت دوازدهم می‌تواند منجر به تشدید هرچه بیشتر تحریم‌های ضدایرانی شود آن هم در شرایطی که مقامات ارشد قوه مجریه کشورمان نیز تاکنون عکس‌العمل‌های سنجیده و عقلانی نسبت به اقدامات ضدایرانی امریکا در طول حداقل دو سال اخیر (که دونالد ترامپ در امریکا روی کار آمده است) نداشته‌اند و همواره تلاش شده است در مقابل زبان تهدید و تحریم طرف مقابل رویه اغماض دنبال شود. وندی شرمن معاون وزیر خارجه در دولت اوباما در همین باره در توئیتر نوشت: «زمانی که اروپا در سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰ مذاکره با ایران را آغاز کرد، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. ایران در سال ۲۰۱۳ پس از تحریم‌ها، ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشت.» وی در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها تاثیری بر رفتار تهران ندارد و ادامه داد: «تحریم‌ها می‌توانند انتخاب‌ها را به عنوان مثال به مذاکره محدود کنند، اما بعید به نظر می‌رسد ایران با دونالد ترامپ مذاکره کند. تهران به احتمال زیاد منتظر انتخابات ۲۰۲۰ می‌ماند. مقاومت اسم رمز این کار است.»

انتخابات؛ نقطه آغاز امید امریکایی‌ها

انتخابات امریکا به همان میزان که به قول وندی شرمن برای طرف ایرانی و اقدامات برجامی دارای اهمیت است به همان میزان نیز انتخابات گذشته و آینده ریاست جمهوری ایران برای طرف غربی مهم و اساسی است و به همان میزان روی کارآمدن یک طیف خاص در ایران برای امریکایی‌ها می‌تواند امیدوارکننده و نشاط‌بخش باشد. آنچنان که پیداست امریکایی‌ها برآورد دقیق و قابل اعتنایی نسبت به روحیات و تفکرات جریان غرب‌گرا در داخل کشور داشته و یقین دارند که تشدید فشار‌های بین‌المللی علیه کشورمان هیچ‌گاه کاسه صبر این طیف را برای دفاع از منافع ملی لبریز نکرده و آن‌ها همچنان رویه خویشتنداری بی‌پایان را به عنوان تنهاترین گزینه در عرصه دیپلماسی انتخاب خواهند کرد و چنین برآوردی باعث شده که یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های ایالات متحده در تقابل با ایران «تقویت جریان غرب‌گرا و کمک به انتخاب آن‌ها در انتخابات داخلی کشور» حتی در انتخابات پیش رو باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
0
0
]آمریکای جهانخوار و آدمخوار ، قلدر جهان است ! اگر به او باج و حق و حساب ندهیم ، نمی گذارد ما راحت باشیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار