کد خبر: 982026
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۸
بارش‌هایی که یکی دو سال گذشته در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته موجب شده تا این تصور پیش بیاید که ایران از دوره خشکسالی خارج و روز‌های پرآبش در راه است. هر چند اخبار‌های متفاوت از ورود ایران به ترسالی‌ها خبر می‌دهد، اما دوره خشکسالی‌ها آنقدر زیاد بوده که به این زودی‌ها نتوان دریاچه و تالاب‌ها و سفره‌های زیرزمینی را پرآب دید.
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: از وضعیت کم آبی در استان‌ها همین بس که هنوز بسیاری از شهروندان آب شرب تصفیه شده در اختیار ندارند و کشاورزان در تأمین آب زمین‌هایشان با مشکلات زیادی مواجه هستند. هر چند روز گذشته معاون وزیر نیرو اعلام کرد قرار است آب مورد نیاز ۱۷ استان خشک از دریا تأمین شود. اما این سنگ آنقدر بزرگ است که شاید علامت نزدن باشد!

می‌گویند جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود و بسیاری از مردم کشور‌های کم آب دست به مهاجرت خواهند زد. در ایران هم می‌گویند اوضاع آبی در استان‌ها اصلاً خوب نیست. ولی بار‌ها و بار‌ها از نبود و ضعف مدیریت در این حوزه هم حرف‌هایی شنیده‌ایم، اما هر چه هست، واقعیتی تلخ از تنش آبی در تمام ایران است. چندی پیش وزارت نیرو آماری منتشر کرد که نشان می‌داد هیچ استانی اوضاع خوبی در زمینه تأمین آب مورد نیازش ندارد. با اینکه بارش‌های اواخر سال گذشته و بهار امسال آنقدر خوب بود که حتی چندین استان را سیل فرا گرفت و تا ماه‌ها، آب‌ها در سطح زمین باقی مانده و فروکش نمی‌شدند، اما باز هم جای خالی یک مدیریت درست و کارآمد موجب شد تا این آب‌ها به حال خود رها شده و هرگز به جایی هدایت نشدند تا بعد‌ها بتوان از آن بهره برد.

جلسه برای بررسی طرح‌های خیالی
با اینکه چند باران پاییزی و سیل‌های بعد از آن و آبگرفتگی‌های شهر‌ها و روستا‌ها هم ثابت کرد که مسئولان امر نه تنها برنامه‌ای برای مدیریت آب‌ها ندارند، بلکه درس عبرتی از بارش‌های بهاری نگرفته‌اند، حالا معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرده که قصد دارند آب مورد نیاز ۱۷ استان خشک و بی‌آب کشور را از دریا تأمین کنند. این حرف‌های معاون وزیر را وقتی در کنار استان‌های کم آب حاشیه خلیج فارس و دریای عمان می‌گذاریم، متوجه می‌شویم آنقدر نشدنی است که از همین الان باید آن را لاف بزرگ بنامیم. در اثبات این ادعا هم همین بس که قاسم تقی‌زاد خامسی که در دومین نشست مشترک استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی و جنوبی در چابهار حضور داشته این حرف‌ها را زده و گفته: «از برنامه انتقال آب به این استان‌ها استقبال می‌کنیم و انتظار داریم تمام مطالعات به صورت دقیق انجام و مجوز‌های زیست‌محیطی نیز اخذ شود.» این حرف نشان می‌دهد اصلاً برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد و آقای معاون وزیر خوشحال می‌شود اگر کسی چنین طرح بزرگی ارائه کند و صد البته که همین طرح عظیم نانوشته چقدر مشکلات زیست‌محیطی خواهد داشت و هرگز به مجوز نمی‌رسد. در همین رابطه معاون آب و آبفای وزیر نیرو مدعی شده: «استان‌های شرق کشور برای انتقال آب حساسیت بیشتری داشته باشند و اعتبارات لازم را در نظر گرفته تا در کمترین زمان این طرح اجرایی شود.».

اما ایشان نگفته منتظر اجرایی شدن کدام طرح است. چون در ادامه حرف‌هایش بر تخصیص منابع، تعیین مصارف هر استان و رعایت تمام الزامات انتقال آب دریای عمان تأکید کرده و گفته: «مطالعات فنی، زیست‌محیطی و اقتصادی از ضرورت‌های این طرح است.»
وی بیان کرد: «استانداران برای اقتصادی بودن این طرح و منابع مورد نیاز آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و برای اجرای سریع آن گام بردارند.» وقتی معاون وزارتخانه حساس و مهمی، چون نیرو در زمینه آب حرف‌هایی می‌زند که معلوم است فقط برای خالی نبودن عریضه عنوان شده است، چطور می‌توان در زیر مجموعه آن منتظر مدیرانی بود که دارای دانشی در جهت برنامه‌ریزی و مدیریت آب باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار