کد خبر: 983314
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با ریزش ۱۱۷۰ واحد‌ی روبه رو شد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در جریان مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با نزول ۱۱۷۰ واحدی در محدوده ۳۶۱ هزار واحد نشست در بازار سرمایه عده‌ای معتقدند که شاخص کل تا پایان سال رکورد ۵۰۰ هزار واحد را خواهد زد و عده‌ای دیگر بر این باورند که اقتصاد در رکود می‌باشد و با نرخ رشد منفی اقتصادی و نرخ رشد منفی سرمایه‌گذاری و کسری بودجه قابل‌ملاحظه دولت و کاهش بودجه عمرانی و احتمال منفی‌شدن تراز تجاری رشد بیشتر شاخص امکان پذیر نیست و احتمال اصلاح قیمتی وجود دارد.

به گزارش «جوان»، در ادامه رکورد‌شکنی‌های پی در پی بازار سرمایه شاهد این مهم بودیم که روز گذشته شاخص کل بورس تهران مسیر اصلاح را در پیش گرفت به‌طوری که این نماگربا کاهش ۱۱۷۰ واحدی تا محدوده ۳۶۱ هزار و ۸۸ واحد عقب‌نشینی کرد، از سوی دیگر شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۷۱۶ واحد رشد کرده و به رقم ۱۱۴ هزار و ۲۹۸ واحد رسید.

ارزش روز بازاربورس تهران به بیش از ۱۳۱۶ تریلیون تومان رسید و معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۲/ ۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۴۶ هزار معامله و به ارزش ۲۳۸۸ میلیارد تومان دادوستد کردند.

در جریان مبادلات روز گذشته نماد معاملاتی ایران خودرو بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و نماد‌های فولاد مبارکه، صنعتی و معدنی گل‌گهر، معدنی چادرملو، توسعه معادن و فلزات، تاپیکو و فولاد خوزستان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در پایان معاملات فرابورس ایران نیز شاخص کل افت کرده و با عقب‌نشینی سه واحد به رقم ۴۶۶۲ واحد رسید، ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۶۸ تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران فرابورس بیش از ۵/ ۱ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۹۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۹۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.

با توجه به اینکه اقتصاد ایران در وضعیت جنگی و تحریم‌های ناعادلانه قرار گرفته‌است، برخی از کارشناسان رشد بازار سرمایه را رویدادی مثبت ارزیابی می‌کنند، اما هشدار‌هایی هم به مدیریت کلان بازار و همچنین سرمایه‌گذاران خرد می‌دهند که قابل‌توجه است به‌طور نمونه کارشناسان به مدیریت بازار توصیه می‌کنند که با افزایش عرضه سهام از بیرون بازار یا فشار به سهامداران عمده شرکت‌های حاضر در بازار نگذارند قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به ورود نقدینگی قابل‌ملاحظه به بورس حبابی شوند و از طرف دیگر به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که پی به‌ای شرکت‌ها و همچنین صورت‌های مالی آن‌ها را بررسی کنند تا گرفتار سفته‌بازی و دلال بازی نشوند، زیرا هم اکنون نسبت قیمت به درآمد برخی از شرکت‌ها اصلاً با واقعیت‌ها تطابق ندارند و بین ارزش واقعی شرکت و ارزش آن روی تابلوی بورس فاصله نگران‌کننده‌ای افتاده‌است.

سهامداران مراقب باشند
در همین رابطه عباس هشی، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: فعالان کسب‌وکار اعتقاد دارند که «بورس ویترین اقتصاد است»؛ همین تعبیر باعث شده تا عده‌ای تصور کنند برای علاج اقتصاد باید آتش بورس را گرم نگه دارند. در حالی که سهم کل ارزش بورس ایران از تولید ناخالص داخلی (GDP) به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.

عباس هشی با بیان این مطلب که متأسفانه به‌دنبال چنین تعابیری از اواسط دهه ۷۰ هر مدیری که روی کار می‌آید وعده افزایش ارزش بورس را می‌دهد، گفت: قرار بود در همان ابتدای دهه ۸۰ ارزش بورس ایران به ۵۰ میلیارد تومان برسد، در حالی که امروز این بازار که به قول مسئولان بازدهی صد درصد داشته، تازه به این رقم رسیده‌است.

وی افزود: حال اگر ارزش دلاری آن را در نظر بگیریم ارزش روز آن حدود ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار است. بنابراین ارزش ذاتی بورس تغییر چندانی نداشته و شاخص‌هایی که مشاهده می‌کنیم عموماً از تورم، کاهش ارزش پول و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها نشئت می‌گیرد. حتی در این بین شرکت‌های خصوصی متضرر شده‌اند.

سهام شرکت‌های دولتی هم، چون بالاتر از ارزش واقعی به فروش می‌رسد، جزو سهام سودده به حساب می‌آید. در نتیجه بورس هم مانند شرایط سال گذشته ارز و طلا، امسال دچار حباب‌شده و مسئولان هم بر موج این حباب سوار شده‌اند و واقعیات را از مردم مخفی نگه می‌دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار