کد خبر: 984172
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
بازار بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته بی‌تفاوت به ناآرامی‌های منطقه به روند صعودی خود ادامه داد به‌طوری که شاخص کل بازار به رقم ۳۷۷ هزار واحد رسید، اما شاخص کل با معیار هم‌وزن روند نزولی داشت و با ۳۸۹ واحد کاهش به رقم ۱۱۹ هزار و ۹۷۰ واحد رسید در همین راستا بازار‌های ارز و طلا و سکه نیز در آخرین روز از سال میلادی متأثر از اونس جهانی روند صعودی را تجربه کرد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در آخرین روز از سال میلادی اگر چه عمده بورس‌های دنیا با روند نزولی به کار خود پایان دادند، ولی بورس اوراق بهادار تهران به دلیل آنچه افزایش حجم نقدینگی در نظام بانکی و ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه خوانده می‌شود، با رشد مواجه شد به‌طوری که شاخص کل بازار در پایان معاملات روز (سه‌شنبه) با ۱۴۶۴ واحد رشد به رقم ۳۷۷ هزار و ۱۲ واحد رسید، اما شاخص کل با معیار هم‌وزن با ۳۸۹ واحد کاهش به رقم ۱۱۹ هزار و ۹۷۰ واحد سقوط کرد.

با رشد سهام شرکت‌های بزرگی مانند صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو و خدمات انفورماتیک، شاخص کل بورس در پایان معاملات روند صعودی خود را حفظ کرد.

در بازار ۷۵۱ هزار معامله به ارزش ۳۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان انجام شد که نسبت به روز قبل افزایش داشت و شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو و خدمات انفورماتیک بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار داشتند. نماد‌های پربیننده بازار بورس نیز شامل بانک‌های تجارت و ملت، سایپا، س. صنایع شیمیایی ایران، قند ثابت خراسان، فولاد مبارکه اصفهان و ماشین‌سازی اراک بودند.

فرابورس هم رشد کرد
شاخص کل فرابورس نیز با ۱۵ واحد رشد به رقم ۴۹۴۶ واحد رسید. تعداد و ارزش معاملات در فرابورس نیز نسبت به روز دوشنبه با افزایش مواجه بود و معامله‌گران ۴۶۲ هزار معامله انجام دادند. از سوی دیگر به دنبال نا‌آرامی‌ها در عراق و در معرض ریسک قرار گرفتن سفارت امریکا و همچین قانع‌نشدن برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با ضرورت پیوستن ایران به fatf بهای ارز با رشد همراه شد و طلا و سکه نیز متأثر از رشد بهای ارز و رشد نرخ‌های جهانی طلا به‌طور مجدد روند صعودی را تجربه کرد. نرخ دلار روز گذشته به‌طور مجدد نرخ ۱۳۳۰۰ تومان را به خود دید و نرخ سکه تمام نیز در محدوده ۴ میلیون و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

رشد بازدید‌های اخبارمرتبط با ارز و طلا
بازدید‌های قابل ملاحظه قیمت ارز و طلا و سکه نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاران در کنار بازار سرمایه گوشه‌چشمی هم به بازار‌های مذکور دارند. در این بین با توجه به رشد حجم نقدینگی در کشور و رسیدن این نماگر به محدوده ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان و بررسی حجم ورودی نقدینگی جدید در بازار سرمایه برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که دارندگان نقدینگی‌های کلان بخشی از سرمایه خود را به سهام، ارز، طلا و سکه تبدیل کرده‌اند.

گفته می‌شود که بعد از مداخله ارزی بانک مرکزی در آذرماه ۹۸ که به نزول قیمت ارز و طلا و سکه منتج شد، فضای خوبی ایجاد شد تا برخی از سرمایه‌گذاران در کنار سرمایه‌گذاری در بازار سهام، خرید‌های خود را در بازار ارز و طلا و سکه نیز انجام دهند و این خرید در کف قیمت انجام گیرد، زیرا حتی به‌رغم رشدب‌های جهانی طلا در کمال تعجب شاهد تغییر قیمت در بازار داخلی نبودیم از این رو فرصت برای خرید برای سرمایه‌داران از هر حیث مناسب بود.

بازارسازی برای خرید
بدین ترتیب اگر چه اطلاعات بازار ارز و طلا و سکه در ایران اعم از حجم خرید و فروش‌ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی گزارش نمی‌شود، اما برخی از کارشناسان معتقدند که در پی نزول قیمت در بازار‌های ارز و طلا قیمت در این بازار‌ها در حقیقت به سطوح سال ۹۷ رسید، این رویداد در کنار جهش نقدینگی طی یکسال گذشته و کاهش ارزش پول ملی و رشد بهای جهانی طلا از هر حیث بازار را برای سرمایه‌گذاری مهیا کرد، از این رو به نظر می‌رسد در کنار بازار سرمایه بازار‌های موازی دیگری، چون ارز و طلا و سکه نیز با ورود سرمایه مواجه هستند، هر چند که قیمت در این بازار‌ها نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

رشد نقدینگی؛ موتور محرک قیمت‌ها
با توجه به رشد پیوسته حجم نقدینگی در ایران و تشدید درصد این رشد طی ماه‌های اخیر به گفته علمای علم مالی ریال بخشی از قدرت حفظ ارزش را از دست داده‌است از این رو سرعت تبدیل ریال به سایر کالا‌ها در اقتصاد تشدید شده‌است یا حداقل اشخاصی که از اقتصاد سر در می‌آورند می‌دانند که قدرت خرید پول به شکل پیوسته در حال کاهش است. در این بین در بعد کلان این نگرانی وجود دارد که عدم محدودیت در خرید ارز برای مدیریت این بازار شاید یک تهدید به شمار آید، هر چند که عده‌ای معتقدند کانال مبادلات درهم باز است و بانک مرکزی با تزریق درهم در صرافی‌های برون‌مرزی قیمت ارز در بازار داخل را کنترل می‌کند، اما باید دید انتهای این شیوه و روش مدیریت بازار ارز چه خواهد شد به ویژه آنکه در گذشته کم مدیرانی را ندیده‌ایم که برای مدتی قیمت در بازاری را کنترل کرده‌اند و یا پس از برکناری یا همچنان در طول مدیریتشان قیمت در نهایت در محدوده‌ای قرار گرفته است که می‌باید.

طلا در مسیر ثبت بیشترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۰
به گزارش رویترز، قیمت طلا به ۸۵ /۱۵۲۱ دلار در هر اونس رسید که بالاترین رقم در بیش از سه ماه گذشته است و در مسیر ثبت، بهترین عملکرد سالانه در ۹ سال گذشته قرار دارد.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۶۹/ ۶ دلار افزایش ۸۵/ ۱۵۲۱ دلار فروخته شد که بالاترین رقم از ۲۵ سپتامبر به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه اختلافات چین و امریکا عمیق تراز آن است که بتوان با یک یا چندین توافق تجاری تقابل این دو کشور را حل شده انگاشت، به نظر می‌رسد بازار طلا که تا پیش از این توافق تجاری این کشور را عاملی در اصلاح قیمت‌ها می‌پنداشت دیگر به این عامل بی‌توجه است و شرایط کنونی دنیا را پر ریسک به شمار می‌آورد، کما اینکه حتی کشور‌های کوچک هم طلا را جایگزین ذخیره ارز‌هایی، چون دلار کرده‌اند. در همین راستا، افشین نوابی، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «هنوز بلاتکلیفی‌های بی‌شماری وجود دارد که در حال ورود به سال ۲۰۲۰ هستند، ما نمی‌دانیم که جنگ تجاری امریکا و چین به کجا می‌کشد، تنش‌ها در اطراف موضوع ایران نیز کمک‌کننده نیست.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم که طلا در سال ۲۰۲۰ تقویت شود تازمانی که تمامی سؤال‌ها در مورد بلاتکلیفی‌ها جوابی بیابند.»

وی افزود: سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند تا به دلار. سرمایه‌گذاران امسال به علت بلاتکلیفی‌های ژئوپلتیکی از جمله جنگ تجاری امریکا و چین، تنش‌های خاورمیانه و اعتراضات در هنگ‌کنگ، به طلا بیشتر علاقه داشتند. طلا همچنین به علت کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ در جهان از جمله فدرال رزرو تقویت شد. این بانک سه بار در سال ۲۰۱۹ نرخ بهره بانکی امریکا را کاهش داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
0
0
جنگ ، جنگ است ؛ به هر شکلی که باشد جنگ است ؛ خواه نظامی باشد ، خواه فرهنگی ، خواه اعتقادی ، خواه اقتصادی ، خواه ارزی و.... در جنگ باید پاسخ متناسب با دشمنیِ دشمن توسط طرفی که مورد هجمه واقع شده است در اسرع وقت و بدون فوت وقت ، بدون اینکه فرصت سوزی شود ، داده شود .
لذا پیشنهاد می گردد نیروهایی که قابلت پاسخگوئی به دشمن را دارند ، در این عرصه نبرد بکارگیری شوند تا حقوق نظام جمهوری اسلامی و ملت و کشور از هر جهت حفظ شوند .
در جنگ ، درنگ و فرصت سوزی جایز نیست .
طرف مقابل باید در اولین فرصت ممکن ، پاسخ کوبنده و قاطع را ادریافت دارد .
یا زینب کبری مددی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار