کد خبر: 1092577
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
جاور يحيايي

گروه‌هایی کوچک با اقداماتی بزرگ

با پایان جنگ و آغاز دوران سازندگی و پس از تشکیل بسیج سازندگی بود که گروه‌های جهادی به صورت رسمی و سازمان‌یافته شکل گرفتند و عرصه‌های جدیدی را برای خدمت‌رسانی به مردم ساماندهی کردند. سال ۱۳۷۳ وقتی طرح واکسیناسیون فلج اطفال که با همت جهادی و مشارکت ۶۰۰هزار بسیجی انجام شد، انقلابی در خدمت‌رسانی ملی در کشور به وقوع پیوست و بسیجیان در مدت کمتر از ۱۲ساعت به ۹میلیون نفر کودک زیر پنج سال واکسن فلج اطفال رساندند. این حرکت بسیج که ناشی از قدرت بسیج‌کنندگی معمار کبیر انقلاب و طراح شجره طیبه بسیج بود، سال‌ها پیش طراحی شده بود. زمانی که امام در نجف اشرف تشریف داشتند، از ایشان می‌پرسند، چگونه حکومت را تشکیل می‌دهد و چگونه از آن حفاظت می‌کند که امام پاسخ جالبی می‌دهند، این پاسخ نشان‌دهنده نگاه ژرف و افق دید آن بزرگوار نسبت به استفاده از سرمایه اجتماعی بود، امام فرمودند: من اشتباه مصدق را که به ارتش شاه تکیه کرد، مرتکب نخواهم شد و بسیج مردمی را تشکیل خواهم داد.
در دهه اخیر حضور و فعالیت گروه‌های جهادی نمود و عینیت بهتر و بیشتری یافته است، به گونه‌ای که فقط در یک مورد در بسیج دانشجویی و در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۵هزار دانشجو در قالب ۱۳۸۵ گروه‌جهادی به بیش از ۶هزار روستا در عرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان، آموزش و اقتصاد مقاومتی خدمات‌رسانی کردند.
به نظر می‌رسد وجه تمایز مدیریت و تفکر جهادی با سایر نظام‌های مدیریتی، در مبانی فکری و عقیدتی این نوع تفکر است. احکام و مبانی دین اسلام پایه و اساس این نوع تفکر و مدیریت است. مدیریت جهادی مخالف مصرف‌گرایی، اشرافی‌گری، سستی و تنبلی و بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات و مسائل است. در واقع مدیریت جهادی که مبتنی بر دین‌محوری است، دارای شاخصه‌هایی از جمله ایثار و ازخودگذشتگی، مردم‌گرایی و تکلیف‌مداری است. امروز نیاز اصلی کشور مدیریت و تفکر جهادی است که متأسفانه چند سالی است به طور کلی مدیریت لیبرالی، اشرافی‌گری، بی‌تفاوتی، سستی و تنبلی بر بخش‌های اجرایی و دولتمردان حاکم شده است.
وقتی از گروه‌های جهادی صحبت به میان می‌آید، نمی‌توان فقط از یک گروه گفت. باید اذعان کرد که تک‌تک آن‌ها انقلابی برپا می‌کنند و نیاز به پشتیبانی‌های بیشتر چه از نظر پشتیبانی‌های مالی و خودرویی و چه تأمین تجهیزات، امکانات و لوازم دارند.
امروز بسیاری از ادارات دولتی هستند که با بسیج کردن نیرو‌ها و تجهیزات‌شان می‌توانند کمک شایانی به گروه‌های جهادی برای سریع‌تر رسیدن آن‌ها به اهداف‌شان بکنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار