کد خبر: 1185779
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
روند عادی سازی روابط کودک کش‌های صهیونیست با کشور‌های عربی که از زمان شکل گیری آن در سپتامبر ۲۰۲۰ در محافل رسانه‌ای قابل تامل بود، در شرایط کنونی در دوران افول خود به سر می‌برد.

اختصاصی جوان آنلاین، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سپتامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان امارات متحده عربی، بحرین و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا، سرآغاز امیدوارکننده‌ای برای سران تل آویو داشت.
از همان ابتدا نیز پر واضح بود که سران صهیونیست این توافق را به عنوان نقطه شروعی برای طرح بزرگی که از پیش طراحی کرده بودند، در نظر داشتند و هرگز نمی‌خواستند که توافق عادی سازی تنها در دایره همین دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس که سال‌ها روابط پنهانی با آن داشتند، خلاصه شود.
در همین راستا تحرکات بعدی صهیونیست‌ها به طور هدفمند و برنامه ریزی شده برای توسعه دایره عادی سازی روابط از راه رسید و کشور‌هایی نظیر سودان، مراکش، تونس و لیبی و … به عنوان اهداف بعدی عادی سازی روابط پیگیری شد. البته در جریان همین تحولات صهیونیست‌ها به عنوان یکی از اهداف اصلی خود عادی سازی روابط با عربستان سعودی را به طور خزنده دنبال می‌کردند، چرا که به خوبی می‌دانستند با توجه به جایگاه این کشور در جهان عرب، می‌توانند از این مساله به عنوان عامل پیش برنده توافق عادی سازی استفاده کنند.
اما در روز‌های اخیر، عربستان سعودی به دولت بایدن خبر داد، در زمان حاضر تمامی مذاکرات مربوط به سازش با اسرائیل را به حال تعلیق در خواهد آورد.
پایگاه اطلاع‌رسانی ایلاف به نقل از یکی از مسئولین دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی این خبر را اعلام کرد.
براساس گزارش این رسانه عربستانی، ریاض از طریق ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد که با توجه به رویکرد افراطی‌گرایانه کابینه فعلی اسرائیل به رهبری و نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، امکان هیچ نوع نزدیکی با فلسطینیان میسر نمی‌شود.
یک مسئول در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد، عربستان رسماً این مسئله را به اطلاع دولت آمریکا رسانده و تأکید کرده است که تمامی مذاکرات مربوط به سازش با اسرائیل را به حال تعلیق در می‌آورد.
به‌گفته این مسئول، مخالفت ارکان کابینه نتانیاهو با اعطای هر نوع امتیازی به فلسطینیان و همراهی نتانیاهو با خواست افرادی همچون بن گویر و سموتریچ، به‌معنای از بین رفتن هر نوع نزدیکی با فلسطینیان که به خودی خود موجب آن می‌شود که زمینه نزدیک شدن با سعودی‌ها هم فراهم نشود.
علاوه بر عربستان، سفیر امارات در آمریکا به موضع گیری درباره عادی سازی روابط میان امارات و اسراییل پرداخت.
به گزارش الخلیج آنلاین، سفیر امارات در واشنگتن هم بر ناتوانی کشورش در تاثیرگذاری بر تصمیمات اشغالگران درباره توقف روند الحاق کرانه باختری و شهرک سازی اذعان کرد.
یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا در جدیدترین موضع گیری درباره عادی سازی روابط میان امارات و اسراییل گفت: توافق ما در مورد عادی سازی روابط با اسرائیل در ازای توقف الحاق اراضی کرانه باختری در یک بازه زمانی مشخص بوده و منقضی شده است و ما در حال حاضر میزان نفوذی که هنگام امضای توافق داشتیم را نداریم.
وی افزود: اکنون کار دشواری است و من معتقدم که مسئولیت این امر در حال حاضر بر عهده کشور‌هایی است که در آینده عادی سازی روابط با اسرائیل انجام می‌دهند. پیمان آبراهام زمان را برای راه حل دو کشوری خرید، اما صاحبان راه حل، خود صاحبان موضوع هستند.
همچنین ۲۷ انجمن بحرینی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کردند.
این انجمن در بیانیه‌ای به مناسبت سومین سالروز ملحق شدن بحرین به قطار سازشگران با رژیم صهیونیستی بر حمایت اعضای خود از ملت فلسطین تاکید کرد.
انجمن بحرینی مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در این بیانیه تاکید کرد که ملت بحرین با همه اقشار جامعه مخالفت قاطعانه خود را با چنین امتیازات رایگانی که در خدمت دشمن است و آن را تشویق به کشتار و سوء استفاده بیشتر از ملت فلسطین کرده و پوششی برای جنایات آن فراهم می‌کند، اعلام کردند.
این انجمن که نماینده ده‌ها سازمان جامعه مدنی بحرین است، سفر سوم سپتامبر الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به منامه را تقبیح و تاکید کرد: این اقدام هتک حرمت خاک بحرین و نقض اصوول ملت بحرین است.
رئیس‌جمهور تونس نیز تاکید کرد که موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل به هیچ عنوان مطرح نیست.
«قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس در جریان دریافت استوارنامه تعدادی از سفرا بر حق مردم فلسطین برای داشتن کشوری مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید کرد.
سعید گفت که کشورش مجددا بر مخالفت قاطع با عادی‌سازی با روابط با اسرائیل تاکید و تصریح می‌کند که این موضوع به هیچ وجه مطرح نیست.
وی افزود: «با وجود اینکه کشور فلسطین سفرایی دارد، اما نباید حق مشروع آن را فراموش کرد. مسئله فلسطین موضوع محوری برای همه ملت است».
رئیس‌جمهور تونس تاکید کرد که حق طبیعی است فلسطین به مردم این کشور بازگردد.
پارلمان تونس در حال حاضر طرح جرم انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل در دست بررسی دارد.
در این بین در روز‌های اخیر سفر مقامات ارشد صهیونیست و در کنار آن دولتمردان آمریکایی به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه با تمرکز بر عربستان سعودی و امارات متحده عربی افزایش یافته است، سفر‌هایی که توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت عنوان آبراهام اصلی‌ترین موضوع آن محسوب می‌شود.
اگر بخواهیم روند عادی سازی را از زمان شکل گیری آن در سپتامبر ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم که این توافق در شرایط کنونی در دوران افول خود به سر می‌برد. توافقی که صهیونیست‌ها امید و آرزو‌های فراوانی به آن داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار