کد خبر: 1199090
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به بیانیه یورگن هابرماس در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی
یورگن هابرماس، فیلسوف شهیر آلمانی، طی بیانیه‌ای از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حمایت کرد و واکنش اسرائیل در برابر حماس را به لحاظ اصولی موجه دانست!

جوان آنلاین: یورگن هابرماس، فیلسوف شهیر آلمانی، طی بیانیه‌ای از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حمایت کرد و واکنش اسرائیل در برابر حماس را به لحاظ اصولی موجه دانست! این بیانیه با واکنش‌های بسیاری در جهان همراه بود. کاربران فارسی زبان نیز این بیانیه را شرم‌آور خواندند و آن را نشان دهنده واقعیت ذهن و زبان اندیشمندان غربی دانستند. آن‌ها همچنین این بیانیه را پاسخی به همه کسانی دانستند که در داخل کشور چشم‌بسته اندیشمندان غربی را پرستیده و آنان را پیام‌آوران صلح و اندیشه می‌دانند. در ادامه واکنش‌های کاربران را به این بیانیه مرور کرده‌ایم.


احمد نادری:
‏بیانیه هابرماس و همکارانش نه نشانی از هابرماسِ فرانکفورتی دارد و نه اصلاً وجه اندیشگی خاصی! بیشتر بیانیه‌ای سیاسی- ژورنالیستی است در راستای مشکلات داخلی آلمان و نگرانی از احیای نازیسم؛ و بدین منظور مسئله واقعی‎ اشغال فلسطین را به مسئله برساخته یهودی‌ستیزی تحریف کرده‌اند.
محسن وفایی:
‏ «مسئله فلسطین» و نسل‌کشی کنونی در غزه از نادر جاهایی‌ست که «ذات و حقیقت» گفتار و کنش همه را روشن می‌کند. هابرماس هم تعهدش را به رژیم فاشیستی اسرائیل اعلام کرد! به قولی «از فلسطین بگو، تا بگویمت کیستی و کجا ایستاده‌ای...» ‎#غزه
حامد نیکونهاد:
وقتی می‌گوییم حقیقت و حقانیت جایگاهی در مبنا و فلسفه حقوق بشر مدرن ندارد از چه سخن می‌گوییم. ببینید هابرماس (از خدایگان فلسفی جریان به‌اصطلاح روشنفکری در جامعه ما) چگونه جای شهید و جلاد را عوض می‌کند و صریحاً جنایات اسرائیل غاصب جانی را تجویز فلسفی می‌کند.
سادات موسوی:
این بیانیه رو میبرم میندازم جلو اساتید اندیشه سیاسی که تفکر انتقادی هابرماس رو حلوا حلوا میکردن و دم از گفتگو میزدن! تازه فکر میکردن مستعمره تفکر این‌ها نیستن و واقعاً فکر میکنند!
محمدمهدی فاطمی صدر:
باید قدردان یورگن هابرماس بود که با جانبداری علنی از آدمخوار‌های صهیونی بار دیگر به همه نشان داد که فرو ماندن عقل در زبان و در ذهن و در نیامدن آن به ذوق متأله از عموم فیلسوف‌های مدرن یانکی و فرنگی و‌پارسی چه شیاد‌های کلاشی ساخته است.
عبدالله گنجی:
هابرماس شاخص‌ترین چهره فلسفی آلمان و آخرین نحله مکتب چپ انتقادی در بیانیه‌ای: «واکنش اسرائیل در برابر ترور حماس به لحاظ اصولی موجه است.» تجدیدنظرطلبان ایشان را سال ١٣٨١ به ایران آوردند و مشی فکری وی را جایگزین اندیشه امام کردند. عباراتی مانند «زیست مسلمانی» و «حوزه عمومی» از وی اقتباس شد.
بیژن افشار:
هابرماس هم به روشنی به ما نشان می‌دهد که کل مزخرفی مثل «کنش ارتباطی» و تلقی‌اش از مدرنیته به طور کلی، منوط به انسان سفیدپوست اروپایی ا‌ست. البته ایراد در جای دیگری هم هست، آن هم نهاد‌هایی مثل مکتب فرانکفورت که از ابتدا برای حفظ یوروسنتریسم قلم می‌زدند و خواهند زد.
علی قلی‌زاده:
هابرماس بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز دموکراسی و کرامت انسانی در غرب، سلاخی بیش از ۱۲هزار غیرنظامی در غزه را پاسخ قابل قبول اسرائیل و اطلاق نسل‌کشی به آن را شایسته برخورد قضایی- پلیسی می‌داند؛ و چه دقیق این نظریه‌پرداز چپ پروگرسیو غربی حجم کثافت تمدن غرب را هنگام این نسل‌کشی آشکار می‌سازد.
مهدی محمدی:
فلسفه مدرن و پسامدرن را که از نو نخواهند نوشت، اما بیانیه کسی مثل هابرماس به ما می‌گوید جنگ غزه که تمام شد - اگر بشود- همه آن را باید از نو خواند! و خندید!
سیدمهدی ناظمی:
برخی از موضع فاشیستی هابرماس دچار تعجب شده‌اند. هابرماس در مواضع سیاسی سال‌های اخیر خود، همیشه یک اروپاپرست و دشمن استقلال فرهنگی مهاجران و به طور کلی زندگی چند فرهنگی و میان فرهنگی بوده است. هابرماس از چپ بودن، فقط اسم آن را به یدک می‌کشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار