کد خبر: 1199183
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی که هنوز در شمال غزه دستاوردی نداشته و تلفات سنگینی را متحمل شده است، به بخش جنوبی این باریکه چشم دوخته و به ساکنان این منطقه هشدار داده تا زودتر خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق امن بروند؛ اقدامی که با هدف کوچاندن فلسطینیان به سرزمین‌های دیگر و هموار کردن مسیر اشغالگری انجام می‌شود، اما برای رسیدن به این هدف باید از سد نیرو‌های مقاومت عبور کند که نشان داده‌اند شکار صهیونیست‌ها را به خوبی بلدند.

در شرایطی که جامعه جهانی خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شده است، اشغالگران بدون توجه به این هشدارها، خود را برای ورود زمینی به جنوب غزه آماده می‌کنند. شبکه اسکای‌نیوز جمعه شب به نقل از ساکنان مناطق جنوبی غزه گزارش داد که اسرائیلی‌ها با پخش کردن اعلامیه‌هایی خواستار ترک این مناطق از سوی ساکنان شده‌اند. رژیم صهیونیستی قبل از آغاز حمله زمینی به غزه از تاکتیک مشابهی برای تخلیه مناطق شمالی غزه استفاده کرده و از ساکنان این مناطق خواسته بود ظرف حداکثر ۴۸ ساعت محل سکونت خود را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند و این بار هم همین سناریو را در جنوب غزه در پیش گرفته است. این اعلامیه‌ها بعد از اظهارات یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه عملیات نظامی این رژیم در نهایت «هم مناطق شمالی و هم مناطق جنوبی» را در برخواهد گرفت در خان‌یونس پخش شده‌اند. در بخشی از این اعلامیه به زبان عربی آمده است: «شما باید برای ایمنی خودتان فوراً محل سکونت خود را ترک کرده و به پناهگاه‌های شناخته‌شده بروید.» در این بیانیه اشاره‌ای به اینکه منظور از این پناهگاه‌ها چیست، نشده است. همزمان مارک رگو، مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگو با اسکای‌نیوز خطاب به غیرنظامیان در خان‌یونس گفت: «دیدید که چه بر سر شهر غزه آمد. خان‌یونس هم مرکز فعالیت حماس است.»
تلاش صهیونیست‌ها برای یورش به جنوب غزه، درحالی است که پس از گذشت ۲۳ روز از شروع حمله زمینی به غزه، صهیونیست‌ها هنوز در نوار شمالی دستاورد ملموسی کسب نکرده‌اند و حتی به گفته مقامات امنیتی تل‌آویو، هیچ اطلاعاتی درباره تونل‌های گسترده حماس و مکان نگهداری اسرا پیدا نکرده‌اند. گروه‌های مقاومت در این مدت توانسته‌اند ضربات سنگینی را به ارتش صهیونیستی وارد کرده و تلفات انسانی و نظامی آن را بالا ببرند.
ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) روز شنبه در بیانیه‌ای گفت که طی چهار روز گذشته موفق به از کار انداختن ۶۲ خودروی نظامی اسرائیل شده‌اند. به گزارش المیادین، ابوعبیده گفت که مبارزان گردان‌های القسام روز جمعه موفق به تخریب ساختمانی در بیت‌حانون شده‌اند که نیرو‌های ویژه اسرائیل در آن تجمع کرده بودند. ابوعبیده تصریح کرد مبارزان حماس در میدان هستند و از خیابانی به خیابان دیگر نیرو‌ها و خودرو‌های دشمن را دنبال می‌کنند. او گفت که حماس خودش را برای مبارزه‌ای طولانی آماده کرده است و نیرو‌های اشغالگر هر چه بیشتر در غزه بمانند بر خسارت‌های‌شان اضافه می‌کنند.
گردان‌های قدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) هم اعلام کرد که در درگیری‌های صبح شنبه در دو منطقه الصبره و تل‌الهوی در جنوب غربی غزه هفت خودرو نظامی و نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را منهدم کرده است. رزمندگان گردان‌های قدس همچنین اعلام کردند در نبرد‌های جمعه شب با نظامیان اشغالگر در بیت‌حانون و غرب بیت‌لاهیا توانستند دو تانک و یک دستگاه بولدوزر نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را با راکت‌های تاندوم و آرپی‌جی منهدم کنند. خبرنگار المیادین در غزه هم دیروز گزارش داد: درگیری‌های شدیدی میان نیرو‌های مقاومت و عناصر اشغالگر در بیت‌حانون رخ داده است و این منطقه تبدیل به میدان درگیری مستقیم میان دو طرف شده است. وی تأکید کرد: رزمندگان مقاومت موفق شده‌اند تعداد زیادی از عناصر متجاوز را در بیت‌حانون در کمین خود گرفتار کنند. اشغالگران صهیونیست با دیدن تجهیزات نظامی نیرو‌های مقاومت به ویژه در محور شمال غرب متحیر شده‌اند. در بیست روز گذشته بیش از ۵۰ نفر از سربازان ارتش اسرائیل توسط نیرو‌های مقاومت به هلاکت رسیده‌اند و نزدیک به ۲۰۰ تانک و خودروی زرهی هم منهدم شده‌اند که حکایت از حجم گسترده تلفات دشمن اشغالگر دارد. با این شکست خفت‌بار، ارتش اسرائیل خود را برای ورود به جنوب غزه آماده می‌کند که در حال حاضر صد‌ها هزار نفر از ساکنان این منطقه در آن حضور دارند. ارتش صهیونیستی سعی دارد با تجاوز به جنوب غزه، به‌طور کامل این باریکه تحت محاصره را اشغال کرده و به خیال خود، از وجود حماس پاکسازی کند، اما این درحالی است که جامعه بین‌الملل با این اقدام به شدت مخالفت کرده است. مقامات تل‌آویو تلاش می‌کنند ساکنان غزه را به مصر کوچ دهند تا خیال‌شان از بابت تهدیدات امنیتی از ناحیه غزه راحت باشد، اما مقامات قاهره دست رد به سینه صهیونیست‌ها زده‌اند. بنابراین، اصرار مقامات اسرائیلی به کوچاندن فلسطینیان از غزه، می‌تواند آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کند.


آتش‌بس موقت در گرو آزادی اسرا
هرچند برخی منابع از توافقات حماس و تل‌آویو بر سر آتش بس و آزادی اسرا خبر داده بودند، اما به نظر می‌رسد که در این پرونده هم توافقی حاصل نشده است. رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد، بدون آزادی همه اسرای اسرائیلی در نزد حماس، تل‌آویو با برقراری آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، «تزاخی هانگبی»، رئیس این شورا گفت: «حتی اگر با آتش‌بس برای آزادی گسترده اسرا موافقت شود، این آتش‌بس محدود و کوتاه مدت خواهد بود زیرا پس از آن ما به پیشروی در جهت اهداف جنگی خود ادامه خواهیم داد.» وی ادعا کرد، کابینه جنگ درمورد استراتژی خود برای آزادی اسیران متحد است و می‌داند که این کار زمانی انجام می‌شود که حماس تحت فشار باشد. هانگبی گفت: «بنیامین نتانیاهو در مذاکرات با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و دیگر رهبران جهان، در برابر درخواست‌ها برای موافقت با آتش‌بس بشردوستانه بدون آزادی اسرا مقاومت کرده است.»
طبق گزارش شبکه الجزیره، دیوید ساترفیلد، نماینده ویژه امریکا در امور بشردوستانه در خاورمیانه هم گفت: «افزایش کمک‌ها به غزه و توقف جنگ با آزادی بازداشت‌شدگان محقق خواهد شد». وی در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر حمایت‌های امریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ نسل‌کشی آن علیه غیرنظامیان ساکن غزه ادامه داد: «ما آوارگی مردم غزه و کاهش مساحت نوار غزه را رد می‌کنیم و اشغال مجدد آن توسط اسرائیل را نمی‌پذیریم.» اسرائیل و امریکا می‌خواهند در ازای آزادی تمام اسرای صهیونیستی، آتش‌بس موقت چند روزه برقرار کنند، اما این با خواست رهبران حماس در تضاد است که خواستار آزادی همه اسرای فلسطینی در بند تل‌آویو و آتش‌بس پایدار هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار