کد خبر: 1205776
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی دیرهنگام بالاخره بر سر قطعنامه‌ای به اجماع رسید تا روند کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره سرعت بگیرد

جوان آنلاین: پس از چند دور ناکامی، شورای امنیت سازمان ملل بالاخره با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش کمک‌ها به غزه شد؛ قطعنامه‌ای بشردوستانه که امریکا این بار هم با وجود «حذف بند توقف درگیری‌ها»، حاضر نشد به آن رأی مثبت بدهد و با امتناع خود نشان داد که جان صد‌ها هزار فلسطینی برای سردمدار دروغین حقوق بشر اهمیتی ندارد.
شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی دیرهنگام بالاخره بر سر قطعنامه‌ای به اجماع رسید تا روند کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره سرعت بگیرد. در این قطعنامه که از سوی روسیه ارائه شده بود و جمعه شب به تصویب رسید، امریکا و روسیه به این قطعنامه رأی ممتنع دادند و ۱۳عضو دیگر با آن موافقت کردند. شبکه سی‌جی‌تی‌ان نوشت: «امریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در متن این قطعنامه را وتو کرده است.» به همین منظور روسیه هم حاضر نشده به پیش‌نویس قطعنامه گلچین شده امریکا رأی مثبت بدهد. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفت که مسکو قطعنامه بشردوستانه جدید شورای امنیت را تنها به دلیل همبستگی با کشور‌های عربی وتو نکرده است. به گزارش یورونیوز، بر اساس متن پیش‌نویس این قطعنامه که صبح روز جمعه منتشر شد بند اصلی که همه اختلاف‌های پیشین بر سر آن بود یعنی درخواست برای «تعلیق فوری خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و اتخاذ گام‌های فوری برای توقف پایدار خصومت‌ها» از این قطعنامه حذف شد. در عوض متن جدید خواستار «اقدامات فوری برای اجازه دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و همچنین ایجاد شرایط برای توقف پایدار خصومت‌ها» است.
به گزارش الجزیره، گیلعاد اردان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که از تصویب این قطعنامه خشمگین بود، ضمن رد قطعنامه شورای امنیت ادعا کرد که تمرکز سازمان ملل بر مکانیسم‌های کمک به غزه غیرضروری است و با واقعیت فاصله دارد.
تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت که طی روز‌های گذشته رأی‌گیری بر سر آن چهار بار به تعویق افتاده بود. سرانجام نماینده امریکا روز جمعه اعلام کرد آماده رأی دادن به متن اصلاح‌شده جدید است. از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در روز ۷ اکتبر دولت امریکا حمایت تمام‌قد و بی‌چون و چرای خودش را از عملیات‌های این رژیم در غزه اعلام کرده است. دولت امریکا تاکنون با تکرار روایت صهیونیست‌ها چندین قطعنامه را که خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه بوده وتو کرده است و این بار هم با بند توقف درگیری‌ها که روسیه آن را پیشنهاد داده بود، مخالفت کرد. مقامات امریکا بار‌ها ادعا کرده‌اند که توقف درگیری‌ها در غزه در شرایط کنونی به نفع حماس است و به همین منظور با وتوی قطعنامه‌ها دست صهیونیست‌ها را برای کشتار‌های بیشتر در غزه باز می‌گذارند. مخالفت‌های مکرر امریکا با قطعنامه‌های آتش‌بس، نشان داد که این کشور برخلاف ادعایش همانند اسرائیل به هیچ قانون بین‌المللی و حقوق انسان‌های بی‌گناه پایبند نیست و به همین دلیل اکنون افکارعمومی جهان امریکا را مسئول اصلی جنایات‌ها در غزه می‌داند که شریک جرم تل‌آویو به شمار می‌رود. ارسال کمک‌های بیشتر به غزه در زمانی که حملات ارتش صهیونیستی ادامه دارد دردی از فلسطینیان دوا نخواهد کرد و آمار شهدا و زخمی‌ها و حجم ویرانی‌ها نیز افزایش خواهد یافت و مسبب اصلی آن سران کاخ سفید هستند که این جنایت‌ها را با حق دفاع مشروع اشغالگران توجیه می‌کنند. هرچند موافقت با ارسال کمک‌های بیشتر به غزه اقدامی مثبت در این شرایط فاجعه‌بار غزه به شمار می‌رود، اما مخالفت واشینگتن با طرح آتش‌بس در غزه موجی از مخالفت‌های جهانی را به راه انداخته است.
به گزارش شبکه المیادین جیسیون لی، مدیرعامل مؤسسه «کودکان را نجات دهید» در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت هر اقدامی کمتر از درخواست آتش‌بس تنها در خدمت افزودن به رنج کشتار، بیماری و قحطی کودکان غزه خواهد بود. به گزارش الجزیره، سازمان آکسفام هم گفت که عدم حمایت از آتش‌بس بعد از پنج روز به تعویق انداختن رأی‌گیری در شورای امنیت غیرقابل درک و کاملاً سنگدلانه است. کمیته نجات بین‌المللی نیز در بیانیه‌ای به‌رغم استقبال از تصویب این قطعنامه برای افزایش کمک‌ها به غزه گفت: «واضح است که به انجام کار‌های بیشتری نیاز است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار