کد خبر: 1213079
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
ورود شرکت‌های خارجی رقابت را تقویت می‌کند، تجارت انرژی ایران را متحول می‌کند و تأثیر تحریم‌ها را خنثی می‌کند. علاوه بر این، شکستن انحصار می‌تواند به رشد تصاعدی درآمد‌های ارزی، کاهش وابستگی به بودجه دولتی در توسعه میادین مشترک نفت و گاز، به حداکثر رساندن ظرفیت تولید از این میادین مشترک و بهینه‌سازی استفاده از منابع کمک کند. 
جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است شکستن انحصار در صنعت نفت و گاز ایران، فرصت‌ها و منافع فراوانی را به وجود می‌آورد. شرکت‌های بخش خصوصی را قادر می‌سازد تا برای توسعه زمینه‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تخصص و فناوری رقابت کنند. ورود شرکت‌های خارجی رقابت را تقویت می‌کند، تجارت انرژی ایران را متحول می‌کند و تأثیر تحریم‌ها را خنثی می‌کند. علاوه بر این، شکستن انحصار می‌تواند به رشد تصاعدی درآمد‌های ارزی، کاهش وابستگی به بودجه دولتی در توسعه میادین مشترک نفت و گاز، به حداکثر رساندن ظرفیت تولید از این میادین مشترک و بهینه‌سازی استفاده از منابع کمک کند. 
 
فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با فرصت و مزیت مدل جدید همکاری دولت با سرمایه‌گذاران حوزه نفت و گاز در جهت توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران گفت: توسعه میادین نفت و گاز در ایران با انحصار شرکت ملی نفت ایران که تولید، دسترسی به بازار و قیمت‌گذاری را کنترل می‌کند، مانع شده است. با این حال، تحولات اخیر منجر به شکستن این انحصار شده است و به شرکت‌های بخش خصوصی اجازه می‌دهد تا برای توسعه میادین نفت و گاز رقابت کنند. این کنترل متمرکز اغلب منجربه چالش‌هایی در فروش و تجارت نفت خام و گاز طبیعی حتی با تخفیف‌های ارائه شده شد. از همین رو اقدام اخیر مجلس و دولت در شکستن انحصار توسعه میادین مشترک نفت و گاز با مدل جدید رابطه مالی بین دولت و توسعه‌دهنده یا سرمایه‌گذار میدان فرصت‌هایی را برای شرکت‌های بخش خصوصی و حتی خارجی جهت دسترسی به بازار و مشارکت در توسعه میادین ایجاد خواهد کرد و این افزایش رقابت می‌تواند به پویایی بازار کارآمدتر، شفافیت قیمت‌گذاری بهبود یافته و صنعت پاسخگوتر و سازگارتر منجر شود. 
وی ادامه داد: یکی از مزایای قابل توجه شکستن انحصار، امکان ورود شرکت‌های خارجی به حوزه نفت و گاز ایران است. ایران با اجازه دادن به شرکت‌های غیردولتی برای رقابت برای توسعه میدان‌ها، می‌تواند سرمایه‌گذاری، تخصص و فناوری خارجی را جذب کند. شرکت‌های خارجی منابع و تجربیات ارزشمندی از جمله فناوری‌های پیشرفته، کارایی عملیاتی و دسترسی به بازار جهانی را به ارمغان می‌آورند. مشارکت آن‌ها می‌تواند ظرفیت تولید را افزایش دهد، رقابت‌پذیری صنعت را افزایش دهد و به رشد اقتصاد ایران کمک کند. شکستن انحصار فرصتی برای اصلاح روابط مالی دولت و سرمایه‌گذاران در میادین نفت و گاز فراهم می‌کند. با اجازه دادن به شرکت‌های غیردولتی به‌عنوان بازارساز برای فروش نفت و گاز ایران، این صنعت می‌تواند تغییر قابل توجهی را در تجارت انرژی تجربه کند. شرکت‌های خارجی می‌توانند فروش و صادرات محصولات انرژی ایران را به مشتریان گسترده‌تری تسهیل کنند و از این طریق تأثیر تحریم‌ها را کاهش داده و ثبات بازار را افزایش دهند. این اصلاحات می‌تواند اثرات تحریم‌ها را بر بخش انرژی ایران خنثی کند و تجارت انرژی کشور را تقویت کند. 
این کارشناس انرژی با اشاره تأثیر توسعه میادین نفت و گاز ایران بدون بودجه دولتی اظهار کرد: شکستن انحصار پتانسیل افزایش تصاعدی درآمد‌های ارزی ایران را بدون اتکا به مخارج دولت دارد. با جذب شرکت‌های خارجی بیشتر برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز، ایران می‌تواند از تخصص و منابع آن‌ها استفاده کند و در نتیجه ظرفیت تولید افزایش یابد. این افزایش تولید، همراه با اصلاحات در تجارت انرژی، می‌تواند به حجم صادرات بالاتر و بازار‌های متنوع منجر شود. در نتیجه، درآمد‌های ارزی ایران رشد قابل توجهی خواهد داشت که به ثبات اقتصادی و کاهش وابستگی به تخصیص بودجه دولت کمک می‌کند. همچنین شکستن انحصار در میادین مشترک نفت و گاز امکان به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و بهینه‌سازی استفاده از منابع را فراهم می‌کند. با مشارکت شرکت‌های خارجی در فرآیند توسعه، ایران می‌تواند از تخصص و فناوری‌های آن‌ها برای ارتقای تکنیک‌های استخراج و بهره‌وری عملیاتی استفاده کند. با افزایش رقابت و تمرکز بر توسعه میدان‌های مشترک، این صنعت می‌تواند پتانسیل کامل منابع نفت و گاز خود را باز کند و منجر به تولید بالاتر و عملکرد کلی بهبود یابد.
برچسب ها: انرژی‌ ، نفت ، گاز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار