کد خبر: 1217061
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵

جوان آنلاین: امیرحسین ترکش دوز، فعال رسانه، در ایتا نوشت:

فاجعۀ غزه و پروندۀ مفتوحِ استعمار
پرونده استعمار شناسی را بار دیگر باید گشود

اِی کاش امکانِ تصویر برداری بود یا اِِی کاش امکانِ تصویر برداری همچون امروز بود و می‌شد گزارشی مصور از کشتار ساکنان بومی قاره آمریکا فراهم کرد یا از کشتار و اسارت سیاهان قاره آفریقا یا آنچه بر سر کودکان مظلوم این دو قاره آوردند.

اِی کاش می‌شد ازحال و روزِ مستعمره‌های انگلیس و فرانسه و پرتغال و اسپانیا وهلند و آمریکا و ایتالیا و از تجاوز و غارتِ استعمارگران، گزارشی مصور -در حد و اندازۀ آنچه امکانات امروز اجازه می‌دهد - داشت، آنوقت درمی یافتیم که کاخ رفیع و پُر زرق و برقِ سرمایه داری بر کدام پایه‌ها سامان گرفته است و فاجعۀ هولناک غزه، چگونه ژرفایی به درازایِ تاریخ چند صد سالۀ استعمار دارد.

در نظر ما پرونده استعمار همواره باز بوده و هست، اما اگر کسانی تحت تأثیر القائات بعد از فروپاشی بلوک شرق، پرونده استعمار را در ذهنشان بسته بودند بد نیست در حوادثی که در طول سه دهه اخیر در جهان پرآشوب ما صورت گرفته است، دوباره نظر کنند. شاید ایشان هم به این جمع بندی برسند که پرونده استعمار شناسی را بار دیگر باید گشود!

پیشینه ستمگری را تا سپیده دمِ تاریخ انسان می‌توان عقب بُرد، اما شکل گیری رژیم اشغالگر قدس ارتباطِ نزدیکتری با استعمار دارد.

برچسب ها: فاجعه ، غزه ، استعمار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار