کد خبر: 1223766
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی  در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: مصرف بالای بنزین از سوی خودرو‌های مصرفی داخل کشور اثرگذاری بسیار مهمی در رسیدن به وضعیت ناپایدار و واردات بنزین دارد. اولین و مهم‌ترین کار برای حل معضل ناترازی بنزین و مصرف بالای بنزین است، ولی برای کوتاه‌مدت و راهکاری که در سال ۱۴۰۳ جواب دهد، باید بر سوخت جایگزین و مصرف کامل خودرو‌های صنعت حمل‌و‌نقل مبتنی بر پیمایش از ظرفیت مازاد CNG کشور تمرکز کرد. 
 
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با وضعیت ناترازی بنزین و استفاده از سوخت جایگزین گفت: صنعت خودروی ایران نقش بسزایی در عدم‌تعادل بنزین کشور دارد. مصرف بالای خودرو‌های داخلی که بیش از دو برابر میانگین مصرف سرانه جهانی خودرو است، شرایطی را به وجود آورده است که حتی با تولید بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز در صنعت انرژی کشور، مصرف از تولید پیشی بگیرد. این امر واردات بیش از ۵ میلیارد دلاری بنزین در سال ۱۴۰۳ را در پی داشته است. وی افزود: برای پرداختن به این موضوع، اجرای اصلاحاتی که بر تغییر در مصرف خودرو‌های داخلی تمرکز دارد، بسیار مهم است. این امر شامل تقویت جریان واردات خودرو، حذف تدریجی خودرو‌های پرمصرف از تولید و افزایش ظرفیت سوخت‌های جایگزین مانند CNG است. با تکیه بر سوخت‌های جایگزین برای وسایل نقلیه در صنعت حمل‌و‌نقل، می‌توان راه‌حلی کوتاه‌مدت برای مشکل عدم‌تعادل بنزین پیدا و با مصرف بالای بنزین در خودرو‌های تولید داخل مقابله کرد. 
جامع تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای رسیدگی به عدم‌تعادل بنزین، اجرای سیستم سهمیه‌بندی بر اساس بررسی‌ها و استفاده بهینه از داده‌ها در این بخش است. با اعطای سهمیه برای CNG بر اساس بررسی‌ها، دولت می‌تواند استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز را در صنعت حمل‌ونقل تشویق کند و در نتیجه وابستگی به بنزین را کاهش دهد. این رویکرد نه تنها به مدیریت عدم‌تعادل بنزین کمک، بلکه استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و پایدارتر را در بخش خودرو ترویج می‌کند. وی اظهار داشت: علاوه بر این، تمرکز بر ترویج استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه ضروری است. این امر از طریق اقدامات مختلفی از جمله گسترش زیرساخت سوخت‌گیری برای CNG، ایجاد انگیزه برای تبدیل خودرو‌ها به CNG و افزایش آگاهی در مورد مزایای استفاده از این سوخت پاک‌تر قابل دستیابی است. ایران با تشویق به پذیرش CNG به عنوان جایگزینی برای بنزین، نه تنها می‌تواند به مشکل عدم‌تعادل بنزین خود رسیدگی، بلکه به کاهش آلودگی هوا و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نیز کمک کند. 
این کارشناس انرژی با اشاره به راهکار اصلی در حل معضل ناترازی بنزین گفت: علاوه بر ترویج استفاده از سوخت‌های جایگزین، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای بهبود کارایی خودرو‌ها و کاهش مصرف سوخت آن‌ها نیز حائز اهمیت است. این موضوع شامل توسعه فناوری‌هایی مانند خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی می‌شود که از مصرف سوخت کارآمدتر و سازگار با محیط زیست هستند. با ایجاد انگیزه برای پذیرش این فناوری‌های پیشرفته در صنعت خودرو، ایران می‌تواند وابستگی خود را به بنزین بیشتر کاهش دهد و به سمت سیستم حمل‌و‌نقل پایدارتر حرکت کند. 
وی در پایان گفت: مصرف بنزین در کشور ما یک نگرانی عمده از جهت بار مالی بالا برای تأمین ارز و همچنین از بین رفتن امنیت انرژی کشور بوده است. مصرف بالای بنزین از سوی مصرف‌کنندگان پرمصرف دهک‌های ثروتمند جامعه به وضعیتی منجر شده است که کشور شاهد مصرف بسیار بالاتر از حد انتظار باشد. این مصرف بالا تا حد زیادی به صنعت خودروی کشور بازمی‌گردد. مصرف بالای بنزین از سوی خودرو‌های مصرفی داخل کشور نیز اثرگذاری بسیار مهمی در رسیدن به این وضعیت ناپایدار و واردات بنزین دارد. اولین و مهم‌ترین کار برای حل معضل ناترازی بنزین و مصرف بالای بنزین است ولی برای کوتاه‌مدت و راهکاری که در سال ۱۴۰۳ جواب دهد، باید بر سوخت جایگزین و مصرف کامل خودرو‌های صنعت حمل‌و‌نقل مبتنی بر پیمایش از ظرفیت مازاد CNG کشور تمرکز کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار