کد خبر: 1224704
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
ترجمه: نرگس عبدلی

صبح روز بعد از پاسخ ایران به اسرائیل، تعدادی از آوارگان جنوب نوار غزه توانستند به منازل‌شان در شمال غزه برسند و به دنبال این ده‌ها هزار نفر از فلسطینیان به خیابان‌های الرشید و صلاح‌الدین هجوم آوردند و به سمت ایستگاه‌های بازرسی راهی شدند با امید به اینکه به شمال نوار غزه که بیش از شش ماه قبل از آن خارج شده بودند، باز گردند. 
روایت‌های پیرامون این رویداد ناهمگون است. به گونه‌ای که برخی برآورد کرده‌اند که تعدادی از خانواده‌ها تصمیم گرفتند از فرصت نبود هواپیما‌ها در آسمان استفاده کنند. این فلسطینیان همزمان با حملات ایران، از جنوب غزه خارج شده و از طریق عبور از راه‌های فرعی خطرناک و بدون عبور از حاجزی النابلسی در خیابان الرشید یا کویت در خیابان صلاح‌الدین به شمال غزه رسیدند. 
عبدالله شرشره، فعال حقوقی روایت دیگری نقل می‌کند. او در گفتگو با الاخبار گفته است: صد‌ها زن و کودک توانستند صبح روز یک‌شنبه گذشته به شمال نوار غزه بازگردند. 
بر اساس این اطلاعات، بعضی از خانواده‌ها توانسته‌اند از طریق وجود برخی شکاف‌های امنیتی که دشمن به آن‌ها توجه نداشته است، موفق به فرار شوند و در آخر به ایست بازرسی المقام در منطقه شهرک‌نشین «نتساریم» برسند. در آنجا نظامی اسرائیلی که به عربی مسلط بود وظیفه بررسی اهالی را قبل از اجازه ورود آنان بر عهده گرفت. سپس اوضاع بد و بدتر شد و ده‌ها هزار فلسطینی به ایستگاه بازرسی رسیدند که ارتش اشغالگر با استفاده از هلی‌کوپتر‌ها و تانک‌ها به سمت آنان آتش گشود. اما روایت رایج در شهر‌های جنوب نوار غزه از زبان یک منبع امنیتی است که تأکید کرد: ارتش اشغالگر از طریق تلفن‌های همراه به زنان پیام داد که امکان بازگشت زنان و کودکان زیر ۱۴ سال به شمال از طریق ایست بازرسی کویت وجود دارد. این اتفاق‌ها با طرح روی میز رژیم صهیونیستی برای خالی کردن شهر رفح برای عملیات زمینی در آن تلاقی یافت که رسانه‌های اسرائیلی در این باره اعلام کردند: تصمیم بر این بود که اطلاعیه‌هایی خطاب به جمعیت فعلی رفح داده شود که تا شنبه آینده رفح از جمعیت خالی شود که حمله ایران به اسرائیل این برنامه را خراب کرد. 
 در شمال غزه هزاران نفر برای انتظار خانواده‌های‌شان به بازرسی‌های کویت و النابلسی شتافتند و در این حالت امیدوارانه، تانک‌های اسرائیلی با گشودن آتش به سمت اهالی این خوش‌بینی ساکنان شمال غزه را از بین برد که منجر به شهادت پنج فلسطینی و مجروح شدن ده‌ها نفر شد. سپس ارتش اسرائیل اعلام کرد که شمال غزه همچنان منطقه عملیات خطرناک است و مجاز نیست که فلسطینی‌ها در این زمان به آن بازگردند. اما در نظر مهاجران جنوب نوار غزه، بازگشت به خانه‌های ویران شده‌شان در شمال غزه تبدیل به موضوعی شده که ارزش خطر کردن و ماجراجویی را دارد؛ حتی اگر پایان آن شهادت باشد. ابومحمد الدبعی، یکی از مهاجران شمال غزه به رفح، می‌گوید: این بزرگ‌ترین غربت‌زدگی و بیگانگی است که در تمام زندگی‌مان زیسته‌ایم. کسانی که در این مصیبت و بدبختی زندگی نکرده‌اند و زندگی آرامی داشته‌اند، در داخل این خیمه‌ها، وسط اردوگاهی مملو از صد‌ها هزار آواره، مرگ را بر زندگی ترجیح می‌دهند. 
اما ابومحمد در گفتگو با الاخبار تأکید می‌کند: آوارگان فلسطینی از مقاومت در قضیه دستاویز قرار دادن شرط بازگشت و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی برای تکمیل هرگونه معامله مربوط به تبادل اسرا حمایت می‌کنند، حتی اگر آتش بس نه چند هفته، بلکه ماه‌ها به تعویق بیفتد. 
منبع: روزنامه الاخبار لبنان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار