کد خبر: 1224807
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳

جوان آنلاین: کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی پیرامون تحولات فلسطین نوشت:

یکی از شاخه‌های اساسی تحولات فلسطین که زیاد به آن پرداخته نشد مساله هند_چابهار، تنش ایران_پاکستان، کریدورهند_امارات_عربستان_اسراییل_اروپا، خط لوله صلح ایران و پاکستان و هاب گازی ایران ترکمنستان روسیه قطر در عسلویه و اتصال به خط لوله صلح بود.

بعد از بحران امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و به حاشیه رفتن کریدور هند_اروپا وزیرخارجه هند طی سفر رسمی به تهران از توافق بر سر ارتباط ترانزیتی با آسیای مرکزی از طریق افغانستان و بالعکس از مسیر بندر چابهار خبر داد.

موضوعی که گام مهم آن‌ها برای رسیدن به قفقاز و روسیه و اروپا از طریق ایران و بندر چابهار ارزیابی می‌شود.

این اقدام دقیقا بعد از حمله مستقیم سپاه پاسداران به مناطقی در پاکستان انجام شد که معادلات امنیتی جدیدی میان تهران و اسلام آباد بر سر حضور ترویست‌ها در منطقه بلوچستان و بحث نا امن سازی منطقه تجاری و ترانزیتی چابهار از طریق فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله جیش الظلم و... ایجاد کرد.

هرچند پاکستان پاسخ را داد، اما اصل طراحی معادله جدید توسط ایران برای اسلام آباد گران تمام شد و منجر به تضعیف آن‌ها در منطقه شبه قاره هند شد موضوعی که آن‌ها را به آنالیز مجدد تحولات برای تحکیم روابط خود با تهران متقاعد کرد.

آغاز پروژه خط لوله صلح توسط پاکستان و اتصال به خط لوله گاز ایران که در قالب توافقنامه میان دو کشور وجود داشت و سال‌ها پشت گوش انداختند از مهم‌ترین اقدامات اسلام آباد برای جلوگیری از شکل گیری روابط سرد میان ایران و پاکستان بود.

بحث عضویت زینبیون در گروه‌های تروریستی توسط پاکستان در همان تحولات بهم پیوسته ارزیابی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار