کد خبر: 1226979
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
شهردار تهران گفت: در ناوگان مترو هم عقب افتادگی جدی را داشتیم و مسئله مهم موضوع توسعه زیرساخت‌های شهر و ناوگان مترو بود.

جوان آنلاین: علیرضا زاکانی شهردار تهران امشب یازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: از ۱۰۰ درصد رفت و آمد در شهر تهران حدود ۶۶ درصد آن با خودرو شخصی و ۳۴ درصد آن با حمل و نقل عمومی انجام می‌شود علت آن هم این است که ما هم در زیرساخت‌ها و هم در ناوگان حمل و نقل عمومی دچار یک عقب افتادگی تاریخی هستیم یعنی سال‌ها این نوسازی و توسعه انجام نشده است.

به گزارش فارس، شهردار تهران افزود: ما در داخل کشور هر ظرفیتی که بود را دنبال کردیم و تلاش کردیم تا خرید‌های خودمان را از داخل کشور انجام دهیم و قرارداد ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس را امضا کردیم و طبق سند تهران به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

وی ادامه داد: ما در روزی که مسئولیتمان را قبول کردیم حدود ۱۸۸۰ اتوبوس را تحویل گرفتیم که ۸۶۰ تا از این اتوبوس‌ها در خط مشغول به کار بود در حالی که تهران نیاز به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دارد. زاکانی کفت:امروز ۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که حدود ۲۱۰۰ عدد از این اتوبوس‌ها در خطوط فعال هستند و تا چند روز آینده به حدود ۲۴۰۰ عدد می‌رسد و این‌ها برای مردم کافی نیستند. شهردار تهران افزود: ما در تهران ۷۲ هزار عدد تاکسی داشتیم که بیشتر آن‌ها جز تاکسی‌های فرسوده بودند و ۶ هزار ون داشتیم که مربوط به ۱۷ سال پیش بود که ۲۰۰۰ عدد از آن‌ها کار می‌کنند و زمانی که در شهر می‌چرخند چهره شهر را زشت می‌کنند.

وی ادامه داد: در ناوگان مترو هم عقب افتادگی جدی را داشتیم و مسئله مهم موضوع توسعه زیرساخت‌های شهر و ناوگان مترو بود. زاکانی با اشاره به سفر چین افزود: زمانی که با دعوت رئیس جمهور چین برای حضور در برنامه (یک کمربند یک راه) دعوت شدیم قبل از عزیمتمان به چین در تهران قرارداد ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس را بستیم که هزار عدد از آن این اتوبوس‌ها برقی و هزار عدد دیگر دیزل بودند.

شهردار تهران افزود: در سفر ما به چین اتفاقات مهمی رخ داد علاوه بر شرکت در (یک کمربند یک راه) در دو روزی که آنجا بودیم فرصت گذاشتیم تا بتوانیم ناوگان مترو را با شرایط بهتری برای خرید دنبال بکنیم.

وی ادامه داد: قراردادی سال ۹۶ برای ۶۳۰ دستگاه بسته شده بود که این قرارداد قبل از حضور ما در چین، تیم وزارت کشور در چین حضور پیدا کرده بود و این قرارداد را پایدار کرده بود از سال ۹۶ تا سال گذشته این قرارداد مانده بود و عملیاتی نشده بود یعنی دولت قبل این کارو نکرده بود، اما این دولت جدید به شهرداری تهران کمک کرد و این قرارداد عملیاتی شد.

زاکانی گفت: قرارداد زمانی که پایدار شد شرایطی داشت به عنوان مثال اینکه ۲۴ ماه تا ۲۷ ماه بعد از پایدار شدن قرارداد، اولین رام قطار به ایران بیاید چرا که این ۶۳۰ دستگاه ۸ رام آن کامل، ۱۰ رام آن قطعاتش می‌آید و الباقی آن ۵۵ درصد داخلی سازی می‌شود. شهردار تهران افزود: زمانی که ما در چین حضور پیدا کردیم با شرکت مربوطه رایزنی کردیم و این مهلت قرارداد که ۲۴ تا ۲۷ ماه بود را به ۱۲ ماه تا ۱۴ ماه تفاهم کردیم یعنی یک سال به نفع ایران شد چرا که پول را دریافت کرده بودند و نکته دیگر اینکه تکنولوژی بوژی ناظر به واگن مترو در ایران نبود و این تکنولوژی را خود چینی‌ها ۸۸ میلیون دلار خریداری کرده بودند و ما طی صحبتی که داشتیم با هفت و نیم میلیون یورو این تکنولوژی را به ما منتقل کردند و، چون خودشان ۴۹ درصد با ما در واگن سازی شریک هستند نصف این مبلغ برای خودشان شارژ شد و مکلف شدند توسعه واگن سازی ما را انجام بدهند و دو سربرد شدیم و ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران شد..

وی ادامه داد: فضای جدیدی برای خدمت در کشور فراهم شد و این ۶۳۰ دستگاه هم به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید که امروز کار‌های آن انجام شده و نمونه آن در خرداد ماه در چین تحویل خواهد شد و طبق تعهد چینی‌ها از اواخر سال باید قطار‌ها تحویل ایران بشود.

زاکانی افزود: من امروز می‌خواهم مردم را خوشحال کنم تا مردم بدانند که در کشور چه اتفاق خوبی در حال رخ دادن است در کنار این قرارداد یک قرارداد ۱۳۰ دستگاه واگن داخلی که کارفرمای آن شهرداری تهران است و ۸۵ درصد آن داخلی‌سازی است که اولین رام آن در حال تست است و مجوز‌های بین المللی آن را هم گرفتیم و این افتخار است که بین شرکت‌های دانش بنیان و واگن سازی تهران و بین جهاد دانشگاهی و مپنا که این کار را داخلی‌سازی کردیم.۱۱۸۴ واگن را در سال گذشته ما قرارداد بستیم و از امسال رام‌های قطار آن در اواخر سال وارد خطوط می‌شود ما خط را کشیدیم، اما واگن نداریم اینکه مردم متاسفانه در مترو در حال اذیت شدن هستند این است که سال‌ها کسی به فکر آن‌ها نبوده استوی بیان کرد: ساخت خط ۸ و ۱۰ مترو سال قبل آغاز شد و خط ۹ هفته آینده آغاز خواهد شد همچنین تمام خطوط مترو غیر از خطوط ۹ و ۱۰ فعال هستند و یک انقلاب در مترو به عنوان زیرساخت ایجاد خواهد شد. ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد. اورهال واگن‌ها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست..

زاکانی گفت: ما در چین موضوعات مختلفی را که نیاز داشتیم را پیگیری کردیم چین منبع مالی و تکنولوژی خیلی خوبی است و ما هم موضوعاتی که نیاز داشتیم یکی حمل و نقل هوشمندسازی و زیست محیطی و پسماند بودند که چین تا چند سال گذشته مبتلا به آن‌ها بود و امروز در چین انقلابی صورت گرفته است و این سه موضوع برای آن‌ها دیگر موضوعیتی ندارد.

شهردار تهران افزود: زمانی که سراغ حمل و نقل رفتیم دیدیم که قیمت‌هایی که در ایران با آن روبرو بودیم در چین روبرو نبودیم چرا که در چین بسیار قیمت‌ها ارزان بود و شرایط کیفیت آن‌ها هم بالاتر از کیفیت‌های داخل بود کیفیت بالاتر قیمت پایین‌تر کیفیت بالاتر قیمت پایین‌تر شما جای ما بودید چه می‌کردید؟

وی ادامه داد: سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری شده بود و طرف داخلی به ما گفتند یک تا دو سال زمان می‌برد که اتوبوس‌ها را به ما تحویل دهند. زاکانی بیان کرد: زمانی که ما دیدیم هم قیمت پایین‌تر و هم کیفیت بالاتر است به طرف چینی گفتیم که باید با ما به عنوان شهرداری تهران شریک بشوید چرا که نیاز من قدرت من است و زمانی که من می‌توانم از شما اتوبوس بخرم یعنی قدرت من است و باید شریک شهرداری تهران بشوید که در واردات تکنولوژی و شراکت با شهرداری تهران و ایجاد زمینه جدید همکاری بکنید و آن‌ها این شراکت را قبول کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار