کد خبر: 621083
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲
پس از آشكارسازي‌ها در مورد فعاليت‌هاي NSA
یکی از عواقب جاسوسی سازمان NSA امريكا، که در حال حاضر بر همگان آشكار شده است، سنگ اندازي در كار امريكا براي ارتقاء حقوق بشر در سطح بین المللی يا حداقل ادعا كردن آن است.

یکی از عواقب جاسوسی سازمان NSA امريكا، که در حال حاضر بر همگان آشكار شده است، سنگ اندازي در كار امريكا براي ارتقاء حقوق بشر در سطح بین المللی يا حداقل ادعا كردن آن است. توانایی امریکا براي داشتن تاثیري مثبت بر شیوه دولت‌های دیگر در زمان دولت بوش به شدت آسیب دید.

چرا که سوء استفاده‌های امریکا علیه بازداشت شدگان در گوانتانامو و ابوغریب با پيش رو گرفتن شیوه‌هايی از قبیل بازداشت‌های طولانی مدت بدون اتهام و محاكمه، برپايي دادگاه‌هاي نامنظم، رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و اهانت آمیز با محرومان و حتي شكنجه آنها، واشنگتن را از اقتدار اخلاقی برای نقد دیگران محروم كرد.

به گزارش گاردين ناتوانی اوباما برای تحقق بخشیدن به وعده‌هاي خود در بستن گوانتانامو به دلیل مخالفت‌های کنگره، و عدم تمایل او براي سر كار نگهداشتن مقامات دوران بوش بدليل جرايمي که مرتکب شدند، حال دولت او را در دوره نقاهت اقتدار اخلاقی قرار داده است.

اين مي‌تواند توضيحي باشد که چرا دولت اوباما بي‌ميلي نسبي در خصوص صحبت با برخي دولت‌هاي جهان در مورد نقض حقوق بشر آنان است. البته، وابستگی اقتصادي به آن دولت‌ها و اشتیاق برای همکاری با آنان در مبارزه جهانی علیه تروریسم نیز موافه‌هاي احتمالي در ساكت كردن انتقادها عليه آمریکا بوده است.

آنچه جهان در مورد رسوخ سیستماتیک سازمان جاسوسي NSA در حفظ حریم خصوصی دیگران آموخته است، اميدها براي فريادهاي حقوق بشر از سوي دولت امريكا را نقش بر آب كرده است. این دشوار است برای دولتي که توسط بسیاری در سراسر جهان به عنوان ناقض بزرگ حقوق بشر شناخته شده است، در حال تظاهر به ترویج همان حقوق دیده شود.

البته، خسارت وارد شده به سیاست خارجی امریکا در اثر فعاليت‌هاي NSA، فراتر از ظرفیت‌های آمریکا برای ترویج حقوق بشر رفته است. در غیاب انکار روشن دولت اوباما درباره‌ شیوه‌های بكار گرفته شده در NSA که فراتر از الزامات و حد امنیت ملی رفته است، از جمله تعهد به قطع جاسوسی رهبران اروپایی و پایان دادن به نظارت بی‌رویه میلیون‌ها شهروندان اروپایی، به نظر می‌رسد همکاری با ایالات متحده در مسائل مختلف به شدت کاهش خواهد یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار