کد خبر: 658189
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
اعتماد متحدان به آمريكا چگونه فروپاشيد؟
مي توان شاهد بود كه جاسوسان آمريكايي پس از افشاگري هاي اسنودن در سراسر دنيا با مشكلات زيادي مواجه شوند و مهمتر از همه اينكه تبليغات اخلاق محورانه آمريكا در قبال متحدانش فروپاشيده است

جوان‌آنلاين: مشكلات اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا در جهان از زماني اوج گرفت كه ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی، ‌بر اساس وظيفه اخلاقي و انساني جاسوسي هاي اين كشور را در سراسر دنيا افشا كرد.

مقامات واشنگتن از همان اولين روزهاي فرار اسنودن از آمريكا و تلاش براي پذيرش پناهندگي از برخي از كشورها،‌ به دنبال آن بودند كه وي را به كشور بازگردانند. اتفاقي كه آمريكا با همه امكانات بين المللي نتوانست انجام دهد و اسنودن بالاخره به جدي ترين كشور رقيب رفت و پناهنده فدارسيون روسيه شد.

اسنودن وقتي كه در روسيه مستقر بود جنجال جاسوسي آمريكا را حتي از متحدانش افشا كرد و به طور علني گفت كه مقامات اطلاعاتي واشنگتن حتي از دفتر كار و گوشي همراه آنگلا مركل،‌ صدر اعظم آلمان جاسوسي مي كند.

آمريكا پس از جنگ جهاني اول و دوم و اتفاقات رخ داده در آن دوره هنوز به آلمان اعتماد ندارد و اين مسئله باعث شده تا بيش از ديگر متحدان از آن جاسوسي كند. چنين حسي را واشنگتن حتي در خصوص ژاپن به عنوان متحد جدي آلمان در جهاني دوم دارد و با اينكه پيشرفت هاي چين باعث دردسرهاي ژئوپلتيكي فراواني براي آمريكا در منطقه شرق آسيا شده است،‌ اما حاضر نيست كه استقلال نظامي ژاپن را به آن بازگرداند.

آمريكا از اين مسئله نگران است كه غول هاي خفته در اين دو هر لحظه امكان دارد كه دوباره رونمايي شوند. خواه ناخواه تنش ها و جدال هاي تاريخي اين كشورها، دشمني هاي پنهاني را در ميان آنها ايجاد كرده است. بنابراين بي جهت نيست كه واشنگتن از ميان همه كشورهاي متحد بيش از همه از آلمان جاسوسي مي كند.

در حال حاضر نيز مطبوعات،‌ تحقيقات و كتاب هاي منتشر شده در آلمان به وضوح نشان مي دهند كه اختلافات بنيادي بين دو طرف بسيار بيشتر از آن است كه بتوان آن را پنهان كرد. اين دست از انتقادات حتي از سوي مقامات بلندپايه آلمان عليه سياست هاي پيشين و كنوني آمريكا نيز ديده مي شود.

اين مسئله چالش هاي دو طرف را به شدت افزايش داده و به ناچار علني خواهد كرد. آلمان در تازه ترين اقدام و در واكنش به موج شديد جاسوسي هاي آمريكا در خواست كرده كه نماينده عالي سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، از آلمان خارج شود و مطبوعات اين كشور نيز به شدت اين خبر را پوشش داده اند.

اين در حالي است كه سخنگوي دادستاني آلمان اعلام كرده است صبح روز چهارشنبه منزل فردي را مورد تفتيش و بررسي قرار داده اند كه نشان مي دهد اين فرد براي نهادهاي جاسوسي آمريكا اطلاعات جمع آوري مي كند. وي از قضا اطلاعات نظامي آلمان را جمع آوري و به آمريكا ارسال مي كرد. در ادامه نيز ماموران اطلاعاتي خارجي (برون مرزي) آلمان (BND) موفق شده اند يك جاسوس 31 ساله آمريكايي در شهر پولاخ را دستگير كنند.

اين مسائل نشان مي دهد كه پس از افشاگري اسنودن كه حتي مقامات آلمان خواستار سفر وي به كشورشان بودند، حساسيت هاي لازم را براي برلين ايجاد كرده و آنها نيز تلاش هاي خود را براي بازداشت جاسوسان آغاز كرده اند. بنابراين مي توان شاهد بود كه جاسوسان آمريكايي پس از افشاگري هاي اسنودن در سراسر دنيا با مشكلات زيادي مواجه شوند و مهمتر از همه اينكه تبليغات اخلاق محورانه آمريكا در قبال متحدانش فروپاشيده است به گونه اي كه شهر به شهر به دنبال ماموران اطلاعاتي اين كشور و بازداشت آنها هستند. يعني دوران اعتماد به سياست هاي آمريكايي حتي در ميان متحدان فروپاشيده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
mohammad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
0
مواظب باشین از شما اطلاعات بدزدند.به قول معروف کچل اگر دوا بلد بود یه فکری به حال کله خودش میکرد
استودن ایرانی
|
GERMANY
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
خانوم مرکل ضمن حفط سمتهای دولتی سرپرستی تیم جاسوسی سیا در برلین را نیز بر عهده دارد! حقایق دیگری پشت پرده این افشاگری است.فراموش نشود که دولتهای آلمان همواره نقش پلیس خوب را در بین ملتهای منطقه بدرستی بازی کرده اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار