کد خبر: 714776
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
گفت‌وگوي«جوان» با اصغر رحيمي، رئيس مركز نظارت بر تيم‌هاي ملي
سعيد احمديان
در حالي المپيك 2016 تابستان آينده در ريو برگزار مي‌شود كه تلاش كشورهاي مختلف دنيا براي حضور قدرتمندانه در برزيل روز به روز بيشتر مي‌شود و كشورهاي شركت‌كننده در بزرگ‌ترين گردهمايي ورزشي جهان در تلاش هستند تا بهترين امكانات تمريني و اردويي را در اختيار ورزشكارانشان قرار دهند تا آنها بتوانند در ريو پرچم كشورشان را بالا ببرند و خوشرنگ‌ترين مدال‌ها را كسب كنند. البته در اين راه علاوه بر فراهم كردن امكانات كافي، مشوق‌ها و پاداش‌هايي را هم براي ورزشكاران در نظر مي‌گيرند تا انگيزه ورزشكاران براي درخشش در المپيك و مسابقات جهاني و آسيايي بالاتر برود. ورزشكاران ايراني هم متمايز از اين قاعده نيستند و همواره چند ماه قبل از المپيك از سوي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك پاداش ويژه‌اي براي مدال‌آوران اعلام مي‌شود تا انگيزه بيشتري داشته باشند. در آخرين المپيك كه سال 2012 در لندن برگزار شد به ورزشكاراني كه در المپيك لندن صاحب مدال طلا شدند 70 ميليون تومان، به مدال‌آوران نقره و برنز هم به ترتيب 50 و 30 ميليون تومان پرداخت شد. اين جوايز براي بازي‌هاي آسيايي اينچئون از پول نقد به سكه تبديل شد؛ به نفرات اول تا سوم قهرمانان اين دوره از بازي‌ها هر كدام به ترتيب 150، 75 و 40 سكه طلا پاداش داده شد. اين در حالي است كه جوايز مدال‌آوران كشورمان در المپيك در مقايسه با خيلي از كشورها رقم پايين‌تري است و به همين خاطر مركز نظارت بر تيم‌هاي ملي كميته ملي المپيك كه رياست آن را اصغر رحيمي بر عهده دارد تصميم گرفته است در جلسات مشترك با وزارت ورزش و كميته، براي المپيك ريو كه سال آينده برگزار مي‌شود، پاداش بيشتري را براي مدال‌آوران كشورمان در اين مسابقات در نظر بگيرد تا هم با روحيه بالاتري در مدت باقي مانده آماده حضور در المپيك شوند و هم دغدغه و نگراني مالي نسبت به آينده نداشته باشند.  به همين خاطر رئيس مركز نظارت بر تيم‌هاي ملي كميته ملي المپيك معتقد است كه پاداش المپيكي‌ها بايد افزايش قابل توجهي داشته باشد؛ افزايشي كه البته با كمك دولت بايد صورت گيرد و البته در مقايسه با پول‌هاي ميلياردي كه در فوتبال هزينه مي‌شود رقم قابل توجهي نخواهد بود. رحيمي در گفت‌وگو با «جوان» درباره اين طرح و تأثير پاداش‌ها در عملكرد ورزشكاران و همچنين مقايسه آن با ساير كشورها توضيحات بيشتري داده است.

آقاي رحيمي ابتدا مي‌خواهيم در اين باره صحبت كنيد كه سيستم پاداش مدال‌آوران المپيكي در كشورهاي مختلف چگونه است و بر چه مبنايي به ورزشكاران پاداش داده مي‌شود؟
به هر حال در منشور المپيك محوري‌ترين جزء آن ورزشكار است و حضور ورزشكاران در اين مسابقات كه بزرگ‌ترين بازي‌هاي ورزشي جهان است ارزش زيادي دارد، آن هم رقابت‌هايي كه بيش از 204 كشور جهان در آن شركت مي‌كنند. به همين دليل براي درخشش در چنين مسابقاتي سيستم اهداي پاداش يكي از اولويت‌هايي است كه كشورها براي مدال‌آورانشان در بازي‌هاي المپيك در نظر مي‌گيرند و برايشان كسب مدال ارزش خيلي زيادي دارد. هر چند براي يك ورزشكار ملاك پول نيست اما به هر حال اگر يك مدال‌آور آسيب ببيند و از ورزش كنار برود بايد با توجه به افتخارات و مدال‌هايي كه كسب كرده آينده او تأمين باشد. اهداي پاداش سبب مي‌شود تا هم ورزشكار از نظر تأمين آينده زندگي‌اش خيالش راحت باشد و هم در روزهايي كه مسابقه مي‌دهد بيشتر بتواند دوام بياورد و براي درخشش انگيزه كافي داشته باشد.

با بررسي‌هاي شما در مركز نظارت بر تيم‌هاي ملي درباره پاداش‌هايي كه بقيه كشورها به مدال‌آوران المپيكي مي‌دهند مشاهده مي‌كنيم اختلاف زيادي بين پاداش ساير كشورها و كشور ما وجود دارد و خيلي بالاتر از پاداش المپيكي‌هاي ايران است. در اين باره صحبت مي‌كنيد؟
آماري كه ما منتشر كرده‌ايم البته پاداش‌هايي است كه فقط دولت‌ها براي ورزشكاران كشورشان كه در المپيك مدال مي‌گيرند در نظر گرفته‌اند و اين جدا از پاداشي است كه اسپانسرهاي شخصي به ورزشكار پرداخت مي‌كنند، كه البته بحث اسپانسر با توجه به برخي مسائل در كشورمان محدود است. با وجود اين شما اگر توجه كنيد كشوري مانند قزاقستان كه نمي‌توان گفت از نظر اقتصادي و درآمدي از كشورمان بالاتر است، حدود 875 ميليون تومان به ورزشكاري كه در المپيك مدال طلا كسب كند اهدا مي‌كند. يا تايلندي‌ها هم نزديك به يك ميليارد براي مدال طلاي المپيك پاداش مي‌دهند. البته اين مربوط به المپيك لندن است و براي بازي‌هاي ريو افزايش خواهد داشت.

اما همين پاداش ساير كشورها يعني چيزي حدود هشت برابر پاداشي كه در ايران به طلايي‌هاي المپيك داده مي‌شود! اين اختلاف فوق‌العاده زياد شايد ورزشكارانمان را نااميد كند؟!
البته به طور قطع ملي‌پوشان كشورمان به اولين چيزي كه فكر مي‌كنند افتخارآفريني براي ايران است و اين مسائل به طور قطع تأثير زيادي در انگيزه‌شان ندارد. با وجود اين بايد در كميته ملي المپيك با بررسي پاداش‌هايي كه ساير كشورها به قهرمانان المپيكي‌شان مي‌دهند، مبنايي براي مشخص كردن پاداش مدال‌آوران كشورمان براي المپيك سال آينده داشته باشيم. به خصوص اينكه امسال سال مهمي براي كسب سهميه المپيك است و اعلام رقم پاداش مي‌تواند انگيزه بچه‌ها را بيشتر كند و همچنين معتقدم پاداش المپيكي‌ها بايد متناسب با ارزش مدالشان باشد.

پس المپيكي‌ها مي‌توانند اميدوار باشند كه براي المپيك ريو زحماتشان بيشتر ديده مي‌شود و پاداش بيشتري نسبت به 150 سكه‌اي كه در حال حاضر پرداخت مي‌شود، خواهند گرفت؟ آيا اين افزايش قابل توجه خواهد بود؟
ما در المپيك مگر چند مدال طلا مي‌خواهيم بگيريم؟ در بهترين شرايط مثلاً اگر هفت يا هشت مدال طلا بگيريم و به اين طلايي‌ها نفري يك ميليارد پرداخت شود، سرجمع آن مي‌شود 8 ميليارد و اين در مقابل هزينه‌اي كه در فوتبال مي‌شود قابل مقايسه نيست. اين مبلغ مي‌تواند هم آينده ورزشكار بعد از خداحافظي را تأمين كند تا او دغدغه‌اي نداشته باشد و تمام فكر و ذكرش مسابقاتي باشد كه پيش رو دارد. البته معتقدم بايد تفاوت عمده‌اي بين پاداش مدال طلا و نقره باشد تا انگيزه ورزشكاري را كه مثلاً به فينال رقابتي در المپيك مي‌رساند بيشتر كند. با تمام اينها در صورت تصويب پاداش‌هاي جديد با مبناي ساير كشورها، به طور قطع تأمين آن از عهده وزارت ورزش و كميته ملي المپيك خارج است و در اين زمينه دولت بايد ورود پيدا كند.

در صورتي كه طرحتان عملي شود، خبر خوبي براي قهرمانان است، به خصوص اينكه اين روزها شايعاتي درباره مهاجرت و همچنين تلاش بعضي از كشورها براي جذب ورزشكاران ايراني به گوش مي‌رسد!
صددرصد همين طور خواهد بود. به عنوان مثال كشوري مانند آذربايجان با سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي كه در زمينه ورزش انجام داده و مشوق‌هاي فوق‌العاده‌اي كه در نظر گرفته در صدد جذب قهرمانان بقيه كشورها به خصوص ايران است. در صورتي كه آينده يك قهرمان را تأمين نكنيم و او دلسرد شود شايد تصميم به مهاجرت بگيرد، آن هم ورزشكاري كه پشتوانه و سرمايه كشور است و ميلياردها تومان براي اينكه او به اين درجه برسد هزينه شده و اين قابل قبول نيست كه كشوري مانند آذربايجان يا كشورهاي ديگر ثمره و نتيجه اين سرمايه‌گذاري ما را ببرند و به همين خاطر بايد علاوه بر مشخص شدن يك پاداش متناسب با مدال المپيك، يك فضاي آرام و حقوق خوب، مربي خوب و امكانات كافي براي قهرمانان كشورمان در نظر گرفته شود تا شاهد چنين شايعاتي نباشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار