کد خبر: 919567
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
سخنان سه شنبه شب رئیس جمهور امریکا و ادعای آنکه «من هر موقع ایرانی‌ها بخواهند آماده دیدار هستم.» برخی‌ها را در ایران ذوق زده کرد. این میانه روزنامه شرق با تصور آنکه ترامپ دست تسلیم مقابل ایران بالا برده، ذوق‌زدگی‌اش را با چاپ دوم روزنامه و عکسی از ترامپ با دست‌های بالا به نشانه تسلیم نشان داده است و تیتر بزرگ «دیدار با روحانی بدون پیش‌شرط» را انتخاب کرده است.
سخنان ترامپ، اما به دلایل متعدد ذوق زدگی ندارد. اول آنکه ترامپ در همین جملات ابتدا می‌گوید که «من به توافق ایران خاتمه دادم. توافق مضحکی بود» و همین که او به طور کامل توافقی بین‌المللی را که مورد تأیید دنیای بین‌الملل و با امضای دولت امریکا بود، زیر سؤال برد، یعنی به سخنان او اعتمادی نیست. گرچه مدعی شود که «پیش‌شرطی وجود ندارد و اگر ایرانی‌ها بخواهند، با آن‌ها مذاکره خواهم کرد.»
دوم آنکه ترامپ تلاش کرد در این سخنان توپ را به داخل زمین ایران بیندازد و بگوید که من آماده حل موضوع هستم و این ایرانی‌ها هستند که باید برای حل موضوع قدم پیش بگذارند: «من هر موقع آن‌ها بخواهند آماده دیدار هستم. من این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است. این برای ایران خوب است، برای ما خوب است و برای دنیا خوب است. پیش‌شرطی وجود ندارد، اگر آن‌ها بخواهند دیدار می‌کنم.»، اما آیا واقعاً حل موضوع به دست ایرانی است که چندین‌سال صرف مذاکره کرد و در نهایت امریکا به عهد و پیمانش وفادار نماند؟ نکته جالب آنکه ترامپ خواست توپ در زمین ایران باشد و اصلاح‌طلبانی مثل روزنامه شرق هم توپ را کامل داخل زمین ایران کشاندند.
سوم آنکه چه تضمینی وجود دارد مذاکره مجدد با دولت کنونی امریکا توسط دولت بعدی ایالات متحده ملغی نشود، همان طور که چندین سال مذاکره با دولت اوباما توسط دولت ترامپ لغو شد و رئیس جمهور جدید از پیمانی که رئیس جمهور قبلی قول وفاداری‌اش را داده بود، خارج شد؟!
چهارم آنکه سخنان ترامپ برای رهایی از فشار داخلی است که متهم است چهره پیمان‌شکنی از امریکا ارائه داده است. ولی گویا برخی ایرانی‌ها آن را بیشتر جدی گرفته‌اند. از طرفی هم او هیچ‌گاه اصل مذاکره با ایران را رد نکرده بود که حالا تمایلش به مذاکره را تسلیم او تلقی کنیم!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار