کد خبر: 940025
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
محمدحسن رحمانی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اگر بخواهیم آثار و دستاورد‌های حماسه ماندگار و تاریخی ۹ دی را برشماریم یقیناً در یک تحلیل مختصر قابل پرداخت نیست، اما به طور کلی از حماسه ۹ دى میتوان عبرت‏ها و دستاورد‌های زیر را دریافت کرد:
۱- توان بسیج گرى اجتماعى جریان برانداز نظام جمهورى اسلامى و برخوردارى آن‌ها از برنامه‌ها و سناریوهاى دقیق براى شرایط بحران را نباید کوچک و ضعیف تلقى کرد. ۲- متزلزل بودن خواص و نخبگان و بخش‏هایى از جامعه در شرایط بحران و امکان مدیریت آن‌ها از سوى جبهه ضدانقلاب. ۳- همچنان برترین قدرت بسیج گرى و قیام ۹ دى به‏ صورت مستقیم از گستاخى دشمن در عاشورا (۶ دى) نشئت گرفت. ۴- نقش ‏بى‏بدیل رهبرى دینى در جامعه اسلامى که موجب عبور نظام از گردنه‌هاى سخت مى شود. ۵- بصیرت اولویت اول جامعه اسلامى است و پیچیدگى حوادث فتنه سال ۸۸ نشان داد رمز عبور از حوادث سهمگین، فقط بصیرت است. ۶- ضعف مفرط جبهه انقلاب در زمینه شبکه‌هاى اجتماعى و رسانه‏اى و غافلگیر شدن جبهه رسانه‏اى در شرایط بحران. ۷- وجود جریان و چهره‌هاى سیاسى استحاله شده در درون نظام و غفلت نظام از این ‏روند فرسایشى. ۸- ضرورت تدابیر روش‏ها و شیوه‌هاى نرم براى مدیریت وضعیت در شرایط بحران، چراکه توسل به راهکارهاى سخت باعث مخدوش شدن وجاهت نظام خواهد شد و اینکه امکان مخدوش شدن وجاهت مردمسالارانه‏ نظام جمهورى اسلامى در شرایط حساس بسیار بالاست. ۹- عیان شدن زمینه‌ها و ظرفیت‏هاى سیاسى- اجتماعى و حتى امنیت در درون کشور براى تولید شورش و فتنه. ۱۰- حوادث سال ۸۸ نشان داد که دشمن به‏ صورت مستمر در حال برنامه‏ریزى و آزمون و خطاست. به‏ صورت مرتب نقاط قوت و ضعف نظام جمهورى اسلامى را مطالعه و روى نقاط آسیب‌پذیر برنامه‏ریزى مى‏کند و آمادگى لازم براى ‏بى‏ثبات‏سازى کشور را دارد. ۱۱- فتنه ۸۸ بیانگر این نکته است که دشمن راهبرد خود را بر فروپاشى از درون متمرکز کرده است و امید به فروپاشى از درون دارد و در بین گزینه‌هایى که جهت تقابل با انقلاب اسلامى مدنظر دارد، فروپاشى درونى اولویت اول است. ۱۲- لحظه‏شناسى از دیگر درس‌های ۹ دی است. لحظه را باید شناخت، لذا در فتنه‌ها باید به موقع تشخیص داد و به موقع تصمیم گرفت و به موقع اقدام کرد. ۱۳- حفظ و تدارک تمهیدات براى آینده و امکان تکرار سناریوی مشابه در آینده بسیار بالاست. به تعبیر مقام معظم رهبرى «فتنه‏گر و دشمن همیشه هست، امروز یک دشمن است، فردا یک دشمن دیگر است، یک ملت وقتى بیدار بود، آگاه بود، عازم بود، ایمان خودش را حفظ کرد، زنده بود، رویش داشت، با همه‏ این معارضه‌ها با آسانى دست و پنجه نرم مى‏کند و بر همه‏ این معارضه‌ها فائق مى‏آید.»

دستاوردهاى حماسه ۹ دى‏

۱- ایجاد اتحاد ملى و انسجام اسلامى در بین مردم، افزایش اقتدار ملى، انسجام و استحکام نظام اسلامى. ۲- گذار از طیف بندى اصلاح‌طلب - اصولگرا به انقلابى - غیرانقلابى با توجه به شناخت ماهیت دشمن خارجى و داخلى در ۹ دى. ۳- باور به اهمیت و جایگاه جنگ نرم در شرایط فتنه‌هاى پیچیده. ۴- عمق بخشى به بینش و بصیرت سیاسى مردم در شناخت جریان‏هاى سیاسى و الگوهاى جدید دوستى و دشمنى با انقلاب. ۵- پیوند مردم و رهبرى، تعمیق ارتباط مردم و جوانان با عاشورا و کارکردهاى فرهنگ عاشورایى. ۶- تأیید بر صحت و سلامت مکانیسم دموکراتیک انتخابات در نظام اسلامى و افزایش مشروعیت و مقبولیت مردمى نظام. ۷- تقویت و ارتقای اعتماد عمومى به نقش‏بى‏بدیل رهبرى در خنثى کردن فتنه‌ها در جامعه اسلامى. ۸- افشاى هسته‌هاى سخت و نرم جبهه مخالف و معاند نظام اسلامى متصل به بیگانگان و فروپاشى انسجام ساختارى و سازمانى آن‌ها به‏طور موقت. ۹- بازتولید قدرت نرم نظام اسلامى با توجه به درس‏هاى نظرى و عملى آموخته شده از دوران مدیریت بحران در فتنه ۸۸ براى آینده نظام. ۱۰- اذعان غرب به اقتدار و قدرت بازدارندگى نظام اسلامى و قدرت و درایت رهبرى در این واقعه تلخ. ۱۱- غربالگرى انقلابیون واقعى از مدعیان دروغین و مشخص شدن چهره عافیت‏طلبان و مصلحت‌اندیشان در سطح عناصر راهبردى و تأثیر گذار.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار