سرویس جامعه جوان آنلاین: بعد از اینکه وزیر آموزشوپرورش ادعا کرد کلیپهای رقص دانشآموزان با آهنگی مبتذل در مدارس ساختگی است، بسیاری از فعالان فضای مجازی و والدین دانشآموزان در رد ادعای ساختگیبودن این کلیپها اقدام به انتشار نمونههایی با نام و نشانی از این کلیپها کردند و در نهایت نیز وزارت آموزشوپرورش برای التیام افکار عمومی و جلب اعتماد آنها از لغو ابلاغ چند تن از مسئولان این مدارس خبر داد و به این ترتیب انتظار داشت که آبها از آسیاب افتاده باشد. واکنش اخیر معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش نشان داد که آموزش و پرورشیها خیلی دوست دارند، قضیه ختم به خیر شده باشد و مردم فراموش کرده باشند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که طی تماسی پیگیر ماجرا بود، گفت: «چقدر تماس میگیرید! آقای وزیر در این رابطه مصاحبه کرده و در تلویزیون پخش شده و آمار مربوطه را اعلام کردهاند، قرار نیست همه ما از بالا به پایین هر روز در وزارتخانه مصاحبه کنیم و شما منتشر کنید؛ واقعاً ما اگر ضرورت باشد مصاحبه میکنیم والسلام!»
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش در واکنش به انتشار کلیپهای رقص و آواز در مدارس، این کلیپها را ساختگی دانست و از اساس منکر وجود چنین مدارسی شد و از پلیس فتا خواست، منتشرکنندگان این کلیپها را شناسایی کنند. وی درباره انگیزه احتمالی سازندگان و منتشرکنندگان کلیپهای به قول خودش ساختگی هیچ حرفی به میان نیاورد، اما بعد از این ادعا برخی از خانوادهها و فعالان فضای مجازی اقدام به انتشار کلیپهای مشابهی کردند که اتفاقاً نام، نشانی مدرسه و تعدادی از معلمان نیز در آنها مشخص بود. مثل کلیپ تشویق دانشآموزان به رقص توسط خانم پرهیزکاری معلم کلاس و بیرونکردن دانشآموز معترض از کلاس در مدرسه پسرانه ۱۵ خرداد شهرری که مدیر مدرسه هم در واکنش به اعتراض والدین گفته بود، مگر سر در مدرسه نوشته مدرسه اسلامی؟!
همینطور کلیپهای برگزاری کنسرتهای خارج از عرف، در مراسمات مختلف دبیرستان دخترانه بهشت واقع در میدان توحید تهران که به عنوان شاهد مثال از سوی فعالان فضای مجازی منتشر شد.
آموزشوپرورش غافلگیر نشد!
واکنش وزیر آموزشوپرورش قطعاً آن چیزی نبود که خانوادهها انتظار داشتند. با این حال نوع برخورد آموزش و پرورشیها با این مسئله نشان میدهد کار از دست آموزشوپرورش درآمده است.
روندی که آموزشوپرورش در برخورد با انحرافات آموزشی و تربیتی مدارس در پیش گرفته است، نشان میدهد از طرفی این مسائل آنقدر این وزارتخانه را زیر فشار قرار داده که همه تلاش خود را میکند تا موضوع را فراموش کند و از طرف دیگر از آنجا که توجیهی برای این خارج نواختن هماهنگ تعداد زیادی از مدارس در پخش جنتلمن ساسی مانکن نداشته و ندارد، دوست دارد این پرونده را نادیده بگیرد.
آقای وزیر اقناع خانوادهها مانده است!
البته گمانه دیگری هم وجود دارد که میگوید، انتشار کلیپهای رقص و آواز در مدارس به اندازهای که افکار عمومی را متأثر کرده، آموزشوپرورش را غافلگیر نکرده و در راستای برنامه نشاط بخشی به مدارس آن را قابل چشمپوشی میدانند. به بیان دیگر آموزشوپرورش بیشتر از اینکه از اقدام اولیای آموزشی و تربیتی مدارس در پخش هماهنگ یک آهنگ مبتذل در مدارس شوکه شود، از انتشار این کلیپها در فضای مجازی غافلگیر شد.
در این بین تیم مشاوران بطحایی و برنامهریزان رسانهای وی که مسئولیت مدیریت افکار عمومی را برعهده دارند، فراموش کردهاند که این مخاطبان گسترده دستگاه تعلیم و تربیت هستند که تعیین میکنند کدام موضوع به عنوان مسئله روز مدارس مطرح باشد.
نگاه حاکم بر آموزشوپرورش در حالی به مرور از انتظارات نظام و مردم فاصله میگیرد که در حال حاضر افکار عمومی در انتظار واکنش درخور این دستگاه به رفتارهای ضدتربیتی تعدادی از مدارس به سر میبرد. علاوه بر اینکه دستگاههای نظارتی را نیز مخاطب انتظار خود میدانند.
کارناتمام آموزشوپرورش روی دست دستگاه قضا
با این وجود در رسانهها میخوانیم که آموزشوپرورش ناشیانه سعی دارد، توجه والدین و نخبگان را از اتفاقات زیرپوست مدارس منحرف کند. هم اکنون اخباری مبنی بر احضار سه نفر از مدیران مدارسی که اقدام به پخش آهنگ مبتذل در مدارس کردهاند، برای پاسخگویی به مراجع قضایی شنیده میشود که البته یک مورد آن مربوط به شهر تهران است و ضمن اینکه تاکنون گزارشی هم از بررسیهای تیم سه نفره وزیر منتشر نشده است.
چند روز پیش هم علی کاظمی، معاون پرورشی آموزشوپرورش پیگیری خبرگزاری تسنیم را اینطور پاسخ داد: «چقدر تماس میگیرید! آقای وزیر در این رابطه مصاحبه کرده و در تلویزیون پخش شده و آمار مربوطه را اعلام کردهاند، قرار نیست همه ما از بالا به پایین هر روز در وزارتخانه مصاحبه کنیم و شما منتشر کنید؛ واقعاً ما اگر ضرورت باشد مصاحبه میکنیم والسلام! اصلاً چنین چیزی که میگویید نیست.»
لازم به تأکید است که ضرورت پاسخگویی درباره اقدامات ضدفرهنگی در مدارس و برنامههایی برای جلوگیری از تکرار جنتلمنیسم در مدارس را فضای جامعه و مطالبات نخبگانی تعیین میکند نه آموزشوپرورش به عنوان مجری قانون اساسی جمهوری اسلامی.