کد خبر: 1080957
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

تألیف: استاد عبدالحسین خسروپناه
تحقیق و تدوین: دکتر حسام‌الدین مؤمنی شهرکی- ۲۸۹ صفحه
یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز ایران اسلامی در این است که متفکران و اندیشمندان ما آنچنان که شایسته است نقشه، مدل، الگو، اهداف و افق بلند و نورانی جمهوری اسلامی را به‌صورت مدون ترسیم و نقش‌های مختلف را در این جورچین مشخص و ابهام‌ها و سؤال‌های موجود در اذهان حقیقت‌جو را برطرف کنند.
ذهن جست‌وجوگر می‌پرسد: چرا از میان انقلاب‌های متعدد قرن بیستم، انقلاب اسلامی ایران در برابر این حجم از تهاجم، غضب و نفرت قرار گرفته است؟ ممکن است پاسخ داده شود که، چون تنها این انقلاب بود که توانست یک اندیشه و الگوی جدید دنیوی-اخروی برای حکمرانی ارائه دهد و ابرقدرت‌ها از این می‌رمیدند و می‌ترسیدند که چنانچه این تفکر و سرمشق پیروز صحنه شود و گسترش یابد، سایر ملت‌ها و حکومت‌ها نیز آن را می‌پذیرند و این یعنی به خطر افتادن منافع آنها. پس به دشمنی بی‌حد و حساب با انقلاب مردم سربلند ایران برخاستند و برای مهار و نابودی بسیج از هیچ اقدامی فروگذار نکردند.
پرسشگر دوباره می‌پرسد: هدف این اندیشه و طرح جدید چیست و می‌خواهد ایران را به کجا برساند؟ آیا این مقصود ارزش تحمل این همه رنج، مشقت، فشار، جنگ، تحریم و... را دارد؟ چرا ما خلاف جریان آب شنا می‌کنیم؟ چرا یک بار برای همیشه دستمان را بالا نمی‌بریم و در مقابل دشمن نیرومند سر خم نمی‌کنیم تا رفاقت و مودت جای خصومت و عداوت را بگیرد؟ و...
این اثر در پی آن است که با تبیین و توصیف نظریه نظام انقلابی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی، به‌عنوان ایدئولوژیست و استراتژیست نظام اسلامی، به پرسش‌های فوق پاسخ دهد و با ترسیم این نظریه، ابهام موجود در نقشه راه و افق دید انقلاب اسلامی را حل کند و اهداف و مسیر را روشن و عیان نشان دهد تا پرسشگر بفهمد که برای رسیدن به این اهداف تحمل این اندازه سختی و گرفتاری گاه طاقت‌فرسا ارزشمند است یا خیر و همچنین نقش افراد، گروه‌ها، نهادها، دولت‌ها و... برای رسیدن به این غایت‌ها چیست و چگونه باید اندیشید و عمل نمود.
روش‌شناسی پژوهش حاضر بدین صورت است که ابتدا بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و نگاه اجتهادی به اندیشه‌های ایشان، نظریه نظام انقلابی و ساختار و بافتار آن استخراج و ارائه شده و آنگاه در گام بعدی، این ساختار به وسیله محتوای آثار ایشان و گاهی حضرت امام خمینی (قدس) تدوین و آراسته شده است. پس روش تحقیق در این اثر اجتهادی و منظومه‌ای است.
در تدوین متن طرح از جهت محتوایی هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آرای رهبر معظم انقلاب صورت نگرفته است، البته گاهی از تلفیق چند مطلب و منبع به توصیف و تبیین دقیق‌تری از یک نظر دست یافته‌ایم. از نظر نگارشی، نقل‌قول مستقیم آورده نشده و ادبیات گفتاری به ادبیات نوشتاری تهذیبی تبدیل شده است و البته سعی بر این بوده که قلم ادبی متن از زبان آیت‌الله خامنه‌ای باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار