کد خبر: 1167080
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
وزیر امور خارجه سوئد بار دیگر تاکید کرد، کشورش شروط ترکیه را برای آنکه با پیوستنش به ائتلاف ناتو موافقت کند برآورده کرده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «توبیاس بیلستروم»، وزیر امور خارجه سوئد روز سه شنبه در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود مجددا گفت، استکهلم با اجرای قانون جدید مبارزه با تروریسم آخرین شروط الزامی برای پیوستن به ائتلاف ناتو که در توافق با ترکیه تعیین شد را برآورده کرده است.

دولت‌های سوئد و فنلاند در تاریخ ۱۸ مه سال ۲۰۲۲ پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و آغاز جنگ اوکراین، رویکرد عدم تعهد نظامی خود در قبال ناتو را تغییر داده و خواستار عضویت در این ائتلاف نظامی شدند.

فنلاند در ماه آوریل به ناتو ملحق شد، اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی می‌شود. در ماه جاری میلادی آنکارا بار دیگر گفت، سوئد باید تجمعات و راهپیمایی‌های ضد ترکیه در استکهلم را سرکوب کند تا موافقت این کشور را کسب نماید.

بیلستروم در کنفرانس مطبوعاتی با «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس در شهر استکهلم بیان کرد: «قانون جدیدی اخیرا در سوئد اجرایی شد که شرکت در یک سازمان تروریستی به هر نحو را غیر قانونی می‌کند. به موجب این قانون ما آخرین بخش از توافق سه جانبه سوئد و فنلاند با ترکیه را عملی کردیم.»

وزیر خارجه سوئد شش روز قبل نیز در اظهاراتی مشابه با تاکید بر اینکه کشورش توافقش با آنکارا را عملی کرده، بیان کرد، وقت آن رسیده پارلمان ترکیه روند تایید درخواست عضویت استکهلم در ناتو را شروع کند.

بیلستروم در حاشیه نشست پارلمان کشورش با بیان اینکه سوئد هیچ نقشه جایگزینی برای پیوستن به ناتو ندارد، تاکید کرد آزادی تجمعات در قانون اساسی این کشور گنجانده شده، اما اینطور نیست که هر چیزی که قانونی است همیشه درست باشد.

ترکیه معتقد است سوئد به اعضای گروهک تروریستی «پ. ک. ک» پناه داده است. علاوه بر آنکارا، دولت مجارستان نیز هنوز با درخواست استکهلم برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو موافقت نکرده است.

وزیر خارجه سوئد، اما گفت، استکهلم همچنان امیدوار است بتواند تا زمان نشست سران ناتو در اواسط ماه ژوئیه در لیتوانی، به این ائتلاف نظامی بپیوندد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار