کد خبر: 1167729
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
یک فرد افراط گرای۳۷ ساله عراقی الاصل روز چهارشنبه گذشته با مجوز پلیس سوئد و در حضور ده‌ها نفر یک جلد قرآن کریم را در برابر مسجد جامع استکهلم آتش زد که با موج محکومیت گسترده بین المللی روبرو شد و دستگاه قضایی و دولت عراق در سایه تاکید مقامات و شخصیت های سیاسی و دینی و اقشار مختلف مردم، خواهان استرداد او به عراق برای محاکمه شدند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به قرآن کریم یک مهاجر ۳۷ساله عراقی که از زمان اشغال عراق توسط گروه تروریستی داعش از عراق به سوئد پناهنده شد. او روز چهارشنبه گذشته در اقدامی هتاکانه و جنایتکارانه، یک نسخه از قرآن کریم را در روز عید سعید قربان در مقابل مسجدی در استکهلم سوئد آتش زد.

«ولید المقدادی» از روزنامه نگاران تحقیقی درباره سابقه سلوان مومیکا و گرایش های او می گوید که سلوان اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال افراطی و ملحد است.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


وی می افزاید که این سوئدی عراقی الاصل بنیانگذار و رئیس حزب «اتئلاف دموکراتیک سوریه» است و فرمانده یک جناح مسلح به نام «صقور السریان» بود که برای آزادسازی نینوا از دست سازمان تروریستی داعش تشکیل شده بود.

المقدادی با اشاره به اینکه سلوان مومیکا در سال ۲۰۱۷ در عراق به اتهام تخلفات و جنایات جنگی دستگیر شد، گفت: او با مداخله کشورهای خارجی آزاد و سپس به سوئد پناهنده شد و در حال حاضر به یکی از احزاب نژادپرست سوئد وابسته است.

المقدادی که در سوئد زندگی می‌کند و با شرایط جوامع عربی در این کشور آشناست، در گفت وگوی خود با برنامه «سخن کوتاه» شبکه روسیه الیوم می گوید که سلوان مومیکا فقط به دنبال شهرت است و اگر اندیشه خاصی داشت اینگونه عمل نمی‌کرد.

وی خاطرنشان می کند که سلوان در ۶ فوریه از مقامات سوئد برای تظاهرات و سوزاندن قرآن درخواست کرده بود اما مقامات پلیس به او اجازه این کار را ندادند اما سپس به دادگاه اداری سوئد اعتراض کرد که این دادگاه، تصمیم پلیس را ناقض قانون آزادی عقیده دانست و به او اجازه داد که به قرآن کریم اهانت کرده و این کتاب مقدس را بسوزاند.

این روزنامه نگار تحقیقی تاکید می کند که شکایت علیه سلوان شدیدتر از پرونده‌ای است که علیه فرد دانمارکی که پیشتر قرآن کریم را سوزانده بود، خواهد بود زیرا سلوان این کتاب مقدس را در مکانی نزدیک مسجد سوزانده است و این عملی است که برای تحریک مسلمانان انجام شده است.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


در همین ارتباط، «نوال آل ابراهیم الطایی» یکی از اعضای شهرداری «اوبلانس پرو» در استکهلم می گوید که سلوان مومیکا همچنان در سوئد به عنوان افسر رابط حزب و سازمان مسلحی که او تاسیس کرده است، کار می‌کند.

وی می افزاید که احزاب سیاسی سوئد پشت سر او هستند زیرا او نمی‌تواند کاری را که انجام داده است، بدون حمایت انجام دهد.

الطایی اشاره می کند که سلوان به دلیل دو اتهام یعنی جریحه دار کردن احساسات مسلمانان و دومی آتش زدن قرآن در اماکن عمومی محاکمه خواهد شد.

این دومین مورد هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن این کتاب مقدس در سوئد از ابتدای سال جاری میلادی است زیرا پیش از این «راسموسن پالودان» رهبر حزب راست افراطی «خط سخت» کتاب مقدس مسلمانان را در برابر سفارت ترکیه در سوئد آتش زده بود.

قابل تامل اینکه دولت سوئد به رغم مخالفت بسیاری از شهروندان این کشور و همچنین مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان برای دومین بار به یک افراطی دیگر جهت آتش زدن قرآن کریم و اهانت به کتاب مقدس بیش از ۲ میلیارد مسلمان مجوز داد و دادگاه عالی این کشور این اقدام موهن را «آزادی بیان و عقیده» خواند.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


هتک حرمت دوباره قرآن کریم این بار از سوی سلوان مومیکا در سوئد موجی از محکومیت های گسترده را در بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی به همراه داشت و دولت ها، مقامات، شخصیت های سیاسی و دینی و اقشار مختلف ملت ها بویژه مسلمانان خواهان ضمن تقبیح اهانت به قرآن کریم، خواهان وضع قوانین ویژه برای جرم انگاری اهانت به مقدسات و ادیان الهی در سطح بین المللی و پاسداری از ارزش های دینی شدند.

در این میان، هتک حرمت به قرآن کریم بویژه با توجه به عراقی الاصل بودن فرد هتاک، واکنش های شدیدی در بین مقامات و شخصیت های مختلف دینی و سیاسی و اقشار مردم این کشور به همراه داشت و هریک به طور جداگانه ضمن محکوم کردن این هتاکی، خواهان استرداد سلوان مومیکا و محاکمه او در عراق شدند.

آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق در بیانیه‌ای و پیامی به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره هتک حرمت به قرآن کریم و مجوز دولت سوئد برای این هتاکی گفت : احترام به آزادی بیان نمی‌تواند این رفتار شرم‌آور را که تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است، توجیه کند.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


دفتر آیت الله سیستانی به نقل از بیانیه‌ و پیام مرجع عالیقدر عراق به گوترش اعلام کرد : در طول سالیان گذشته، چنین رفتارهای اهانت‌آمیزی بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما نکته قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای آزادی بیان انجام شده است.

در این پیام آمده‌است: احترام به آزادی بیان هرگز نمی‌تواند مجوزی برای این رفتار شرم‌آور باشد که بیانگر تعدی آشکار به مقدسات بیش از ۲ میلیارد مسلمان در جهان است.

همچنین فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق اقدام این فرد تندرو در سوئد در آتش زدن نسخه ای از قرآن کریم را جنایتی تروریستی و موهن توصیف کرد و افزود:‌ این اقدامات عامدانه با هدف تحریک احساساست مسلمانان و حتی پیروان سایر ادیان آسمانی صورت می گیرد.

وی گفت: این یک اقدام تروریستی موهن است و این درحالی است که همه مذاهب و قوانین و معاهدات بین المللی، احترام به ادیان و عقاید جامعه را ضروری شمرده است، ضمن این که دین، پایه ای برای پیشرفت و ترقی ملت هاست و ستونی برای حفظ ثبات جوامع است.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


الفیاض گفت: ما امید جدی داریم که عقلای جهان با اقدامی مسوولانه در برابر این نوع تروریسم که زیر نام های قلابی و رسوا خود را پنهان کرده است و عوامل آن بایستند.

رئیس الحشد الشعبی عراق همچنین خواستار خویشتنداری بیشتر و نیافتادن به دام کسانی شد که چنین اقداماتی را برای تحقق اهداف مشخص انجام می دهند.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز دیگر شخصیت عراقی بود که با محکوم کردن این اقدام موهن گفت: جایی برای سوئدی ها در عراق نیست و دولت عراق به ویژه مشاور امنیت ملی باید هر هیات یا نیروی سوئدی را فورا از عراق بیرون کند.

سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق نیز به نوبه خود گفت: ما قرآن سوزی و رفتار انحرافی را به شدت محکوم و مورد انزجار قرار می دهیم. غرب باید بازنگری در مفاهیم اشتباهی که به نام آزادی رخ می دهد، صورت دهد.

در سطح مردمی نیز، عراق در روزهای گذشته شاهد تظاهرات خشمگین شهروندان عراقی در محکومیت این هتاکی بود. آنها با حضور گسترده در مقابل سفارت سوئد در بغداد، خواهان اخراج سفیر این کشور شدند. برخی نیز وارد سفارت شدند و پرچم سوئد را به پایین کشیدند.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در پیامی که برای شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی مقابل سفارت سوئد در بغداد ارسال کرد، گفت: ای کسانی که خواستار آزادی و دموکراسی و آزادی بیان هستید، با خداوند متعال منصف باشید و معیارهای دوگانه نداشته باشید.

وی افزود: شما سوزاندن پرچم هم جنسگرایان را جرم می دانید پس چرا سوزاندن قرآن کریم را جرم نمی دانید؛ درحالی که این جنایت اقدامی تحریک آمیز علیه تمام مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد که مطالبه گران دموکراسی باید یک رویکرد داشته باشند و اصول آزادی بیان واقعی را رعایت کنند.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


در سطح رسمی اما «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق پنجشنبه گذشته دستور داد تا بر اساس مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات عراق علیه فرد هتاک عراقی الاصل، اقدامات قانونی انجام شود.

شورای عالی قضایی عراق با صدور بیانیه‌ای با اعلام دستور رئیس این شورا برای انجام اقدامات لازم جهت بازگرداندن این شخص به عراق افزود: زیدان به دادسرای عمومی عراق دستور داد تا با هماهنگی دادسرای اول الکرخ، مراحل قانونی برای درخواست استرداد این فرد تکمیل و طبق قانون محاکمه شود.

وزارت امور خارجه عراق نیز در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و خواستار استرداد عامل این هتک حرمت شد.

وزارت خارجه این کشور پنجشنبه گذشته مراتب اعتراض بغداد نسبت به اجازه دادن دولت سوئد به افراط گریان برای سوزندان نسخه‌ای از قرآن کریم در استکهلم را به سفیر استکلهم ابلاغ کرد و از دولت سوئد خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار توهین به قرآن کریم انجام دهد و به بهانه آزادی بیان توهین به مقدسات مذهبی را توجیه نکند.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


وزارت خارجه عراق از استکلهم سوئد خواست سلوان مومیکا را به عراق مسترد کند تا طبق قوانین کشور او را محاکمه کند.

این وزارتخانه افزود: فردی که به قرآن کریم توهین کرده یک عراقی است، بنابراین ما از مقامات سوئد می‌خواهیم که طبق قوانین او را برای محاکمه به دولت عراق تحویل دهند.

همچنین فواد حسین وزیر امور خارجه عراق امروز (شنبه) از دولت سوئد خواست تا آتش زننده قرآن کریم در استکهلم را برای انجام محاکمه طبق قوانین عراق به بغداد تحویل دهد.

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فواد حسین وزیر امور خارجه این کشور از «توبیاس بیلستروم» همتای سوئدی خود تماس تلفنی دریافت کرده است و در جریان این تماس تلفنی، درباره عواقب آتش زدن قرآن کریم توسط یک افراطی در استکهلم پایتخت سوئد گفت و گو کرده است.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


وزیر امور خارجه عراق در این تماس، این اقدام شنیع را که به منزله توهین به مقدسات دینی و جریحه دار کردن احساسات مسلمانان در سراسر جهان و اقدام تحریک‌آمیز خطرناک است را به شدت محکوم کرد.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در چارچوب آزادی بیان نیست بلکه برای تحریک خشونت، نفرت‌افکنی و حمایت از پدیده اسلام هراسی است ،از دولت سوئد خواست تا اقدامات لازم علیه این شخص را انجام دهد.

فواد حسین از دولت سوئد خواست که متهم را به دولت عراق تحویل دهد تا طبق قوانین عراق محاکمه شود.

در این میان، درخواست عراق از مقامات سوئدی برای تحویل دادن اسلون مومیکا، سؤالاتی را درباره مجازاتی که ممکن است طبق قانون مجازات عراق در انتظار او باشد و همچنین اقداماتی که عراق می‌تواند در صورت امتناع سوئد از تحویل وی انجام دهد، مطرح کرده است.

علی التمیمی، کارشناس حقوقی در این باره می گوید: بر اساس قوانین بین‌الملل و قانون عراق، مراحل قانونی برای استرداد مجرم وجود دارد و طبق قوانین بین‌المللی، مسئولیت چنین اقداماتی در نهایت متوجه کشوری است که مجرم در آن حضور دارد؛ چراکه کشورها باید به منشور ۱، ۲ و ۳ سازمان ملل متحد پایبند باشند و این منشور مانع از توهین کشورها به یکدیگر از نظر سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی می‌شود.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


التمیمی تصریح کرد: چنین رفتاری توهین به میلیون‌ها مسلمان تلقی شده و ممکن است باعث پاکسازی قومی آنها شود و بنابراین نقض اساسنامه قانون دیوان کیفری بین المللی در مواد ۵ و ۶ مطابق با کنوانسیون ۱۹۹۸ رم است و همچنین مواردی از این قبیل رفتار، اقدام سازمان مربوطه کنفرانس اسلامی را برای جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی را ایجاب می‌کند که بر احساسات مذهبی تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس حقوقی در خصوص قوانین عراق در این زمینه نیز تصریح کرد: قانون مجازات در مواد ۶، ۹ و ۱۴ به شکل کاملا صریح به استرداد افراد تحت تعقیب اشاره دارد که با دستور رئیس شورای عالی قضایی به دادستانی کل صورت می‌گیرد و این همان اقدامی است که در این پرونده انجام شده است.

التمیمی افزود: در دادسرای عمومی یک بخش ویژه برای تهیه پرونده برای استرداد افراد تحت تعقیب و ارجاع پرونده به دادگاه تحقیق برای انجام تحقیقات لازم در این پرونده وجود دارد. سپس وزارت امور خارجه پرونده را برای ارسال به اینترپل مورد بررسی قرار می‌دهد و از سوئد می‌خواهد تا مجرم را طبق قرارداد اینترپل که به امضای ۱۹۵ کشور از جمله عراق و سوئد رسیده است، به مقامات عراقی تحویل دهد. سازمان اینترپل ۷ اعلان را صادر می‌کند که مهم‌ترین آنها اعلان قرمز است که با شواهد و مدارک اثبات شده است و موردی که ما درحال پیگیری آن هستیم نیز مستند به شواهد است.

بسیج یکپارچه عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم؛ قوانین چه می‌گوید؟


وی ادامه داد: همچنین مواد ۶ و ۹ قانون مجازات می‌گوید که حتی اگر جرم در خارج از عراق واقع شده باشد و در داخل کشور عراق تأثیر داشته باشد، می‌توان فرد مجری را تحت تعقیب قرار داد و در صورت استرداد، محاکمه وی نیز بر اساس ماده ۳۷۲ قانون مجازات عراق شماره ۱۱۱ مصوب سال ۱۹۶۹ مرتبط با مجازات توهین به مقدسات خواهد بود و مجازات در نظر گرفته شده طبق این ماده قانون خواهد بود.

این کارشناس حقوقی عراقی در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت احتمالی سوئد با تحویل مجرم نیز گفت: در صورت امتناع سوئد از استرداد مجرم، عراق حق دارد از سوئد به دلیل نقض کنوانسیون بین المللی اینترپل و منشور سازمان ملل متحد، در دادگاه بین‌المللی شکایت کند زیرا عملی که مجرم مرتکب شده به وحدت و حاکمیت عراق خدشه وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: عراق همچنین می‌تواند به سفارت سوئد اعتراض کند و بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک، حتی سفیر را به دلیل عنصر نامطلوب اخراج کند و سفارت را ببندد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار