کد خبر: 1168585
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
وزیر امور خارجه ترکیه هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد و چشم‌پوشی نسبت به این مسئله علی‌رغم هشدار‌ها را غیرقابل قبول خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه امروز سه شنبه در نشستی خبری در آنکارا اعلام کرد: در اولین روز عید قربان به کتاب آسمانی بی حرمتی شد؛ حمله شنیع به قرآن کریم در استکهلم و همچنین چشم پوشی نسبت به آن علیرغم هشدارهای مان را به شدت محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در این ارتباط ادامه داد: کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در خصوص هتک حرمت به قرآن کریم فورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد؛ واکنش‌های گسترده‌ای از جهان نسبت به این رویداد شنیع صورت گرفت.

«هاکان فیدان» تاکید کرد: انجام چنین اقداماتی با حفاظت امنیتی در سوئد، قابل قبول نیست. در روز‌هایی که عضویت سوئد در ناتو مورد بحث است، عدم کفایت سیستم امنیتی سوئد برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز نگران کننده است.

وی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری اضافه کرد: فشار‌ها بر برادران مظلوم فلسطینی و حملات شهرک نشینان باید فورا متوقف شود.

فیدان در خصوص ارتقای مناسبات دیپلماتیک آنکارا و قاهره گفت: ترکیه و مصر دو کشور مهم به دلیل پیوند‌های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، راهبردی و مذهبی هستند که امکان دوری از یکدیگر را ندارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: همانطور که آتش زدن کلیسا، کنیسه یا معابد سایر عقاید آزادی نیست، سوزاندن قرآن به نام آزادی نیز مفهومی ندارد. وقتی صحبت از امنیت خودشان می‌شود، قانون نمی‌شناسند؛ اما وقتی نوبت اماکن مقدس مسلمانان می‌رسد، به یاد آزادی بیان می‌افتند. همه جهان می‌داند و باید بداند که ما نه در برابر سیاست تهدید و تحریک و نه در برابر ارعاب و ترس تسلیم نخواهیم شد. همه باید بپذیرند که با تأمین فضا برای تروریست‌ها و اختصاص دادن میادین شهر به آن‌ها نمی‌توان دوستی ترکیه را به دست آورد.

پیشتر هم نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه گفته بود که اگر سوئد همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز ادامه داده و برای تحویل مظنونین تروریستی به آنکار بی‌میل باشد، باید رؤیای پیوستن به ناتو را فراموش کند.

کورتولموش در گفتگو با نشریه ملیت ترکیه اظهار کرد: سوزاندن قرآن در سوئد، اقدامی به شدت تحریک‌آمیز، ضداسلامی و غیرانسانی بود.

سوزاندن و هتک حرمت قرآن سیل محکومیت و اعتراضات کشور‌های مسلمان سراسر جهان را به‌همراه داشت به طوری‌که معترضان در عراق به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار