کد خبر: 1171946
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
عضو کمیسیون عمران مجلس از ارائه اطلاعات پالایش‌شده و دقیق ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بیش از یک سال از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌گذرد که طبق گفته نمایندگان این قانون به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. نمایندگان عنوان می‌کنند که با وجود اینکه تعداد خانه‌های خالی در کشور حدود ۲ میلیون واحد است، اما از کمتر از ۱۰۰ هزار واحد آن مالیات اخذ می‌شود.

تعدادی از نمایندگان فقدان بانک اطلاعاتی درباره خانه‌های خالی را علت اصلی اجرای ضعیف قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌دانند.

سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، ضمن اشاره به این مطلب گفت: لازمه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است که ما بدانیم چه تعداد واحد مسکونی خالی داریم و این‌ها چگونه مدیریت می‌شوند.

وی افزود: مالیات بر خانه‌های خالی به‌گونه‌ای جا افتاده بود که گویا یکی از پایه‌های درآمد مالیاتی خانه‌های خالی هستند. البته من نمی‌خواهم درآمد حاصل از این بخش را انکار کنم، اما قانون در این حوزه اگر درست اجرا می‌شد، خانه‌های خالی را به سمت عرضه شدن هدایت می‌کرد و درآمد چندانی برای دولت نداشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تنظیم‌گری در بازار مسکن است و در اجرای این قانون، وزارت راه و شهرسازی با همکاری دیگر دستگاه‌ها همچون شهرداری‌ها، ثبت اسناد و املاک کشور، اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی را به‌طور دقیق در سامانه تعریف‌شده برای این منظور بارگذاری کند و همان‌طور که گفتم دستگاه‌های مرتبط با این حوزه هم باید همکاری لازم را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: یک آمار از خانه‌های خالی که حدود ۲ میلیون واحد مسکونی بود ارائه شده که آمار واحد‌های مسکونی خالی صحت سنجی و پالایش‌شده در این میان حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است که این آمار به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ارائه شده است.

وی افزود: ما باید بپذیریم که اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی زمان‌بر است و تا زمانی که دستگاه‌ها برای ارائه و صحت سنجی اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی با هم هماهنگ شوند، اجرای این قانون زمان می‌برد و ما باید برای اجرای صحیح این قانون فرصت دهیم تا اطلاعات دقیق و درست در این حوزه به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من خیلی نگران این نیستم که الان قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود، واقعیت این است که بخشی از جامعه نسبت به این موضوع تمکین نکرده است و این موضوع در کنار دیگر مسائل که در بالا به آن اشاره شد، باعث شده تا با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی با تأخیر همراه شود.

حسینی خاطرنشان کرد: اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیازمند همراهی و تعامل ارکان مختلف دولت و دیگر نهاد‌های مرتبط با این موضوع در قوای دیگر است و اجرای کامل این قانون به تنظیم‌گری بازار مسکن کمک خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار