کد خبر: 1191673
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
پکن، امروز، با اعلام سفر هفته آینده فرستاده ویژه‌اش در امور خاورمیانه به این منطقه، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی فراتر از حدود دفاع از خود عمل می‌کند و باید از مجازات جمعی ساکنان غزه دست بردارد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، کانال تلویزیونی CCTV چین، طی گزارشی که امروز (یکشنبه، ۱۵ اکتبر) در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شد،  از سفر هفته آینده «جای جون» فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه به منطقه با هدف ایجاد هماهنگی میان طرف‌های مختلف برای آتش‌بس، محافظت از غیرنظامیان، احیای وضعیت و تقویت گفت‌وگوهای صلح خبر داد. 

رسانه‌های رسمی چین نیز اعلام کردند که فرستاده ویژه کشورشان در امور خاورمیانه، هفته آینده در تلاش برای برقراری آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی و تقویت مذاکرات صلح به منطقه غرب آسیا سفر خواهد کرد. این در حالی است که رژیم موقت مدعی آماده شدن برای عملیات زمینی علیه نوار غزه است و در همین راستا، روز شنبه از ساکنان شمال نوار غزه خواست تا از مسیری که آن را «امن» می‌خواند، به سمت جنوب این منطقه کوچ کنند. 

جای جون در گفت‌وگو با CCTV تصریح کرد: «احتمال گسترش دامنه درگیری و کشیده شدن آن به خارج از [فلسطین] بسیار نگران کننده است».

فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه، پیشتر در دیدار با نمایندگان اتحادیه عرب در چین گفته بود: «پکن از ایفای نقش مهم این سازمان منطقه‌ای در قضیه فلسطین حمایت می‌کند و تلاش‌های بی وقفه‌ای را برای بازگرداندن روند صلح خاورمیانه به مسیر اصلی‌اش انجام خواهد داد».

از سوی دیگر، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، روز گذشته در گفت‌وگو با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی با اشاره به نقش مهم ایالات متحده آمریکا در تنش کنونی فلسطین، از آمریکا خواست تا «نقش سازنده و مسؤولانه‌ای» را در این مناقشه ایفا کند و نیز «برگزاری نشست صلح بین المللی در اسرع وقت برای دستیابی به یک توافق گسترده» را خواستار شد. 

در بیانیه وزارت خارجه چین که امروز (یکشنبه) منتشر شد، آمده است: وانگ یی روز شنبه در گفت‌وگو با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی، تصریح کرد: «اقدامات اسرائیل در غزه پس از حمله حماس، از حد دفاع از خود فراتر رفته و رهبران آن باید مجازات دسته جمعی ساکنان غزه را متوقف کنند».

وی با اشاره به اینکه «طرفین نباید اقدامی انجام دهند که منجر به تشدید اوضاع شود» خواستار آغاز «مذاکرات» شد.

بن فرحان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از چین خواست به دلیل نقش خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، این شورا را به عمل به مسؤولیت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، با فشار برای توقف فوری عملیات نظامی و رفع محاصره غزه وادار کند.

وی همچنین بر «اهمیت تلاش شورای امنیت برای اجرای تصمیمات خود در مورد مسئله فلسطین، به گونه‌ای که راه حلی عادلانه و همه جانبه برای مسئله فلسطین ایجاد کند و به خواسته‌های مردم فلسطین دست یابد»، تاکید کرد.

امروز نهمین روز عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم اشغالگر است که به اعلام مقامات صهیونیست، تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی و اسارت دست‌کم ۱۲۰ نفر دیگر از آن‌ها، منجر شده است. در مقابل ، طی حملات و بمباران‌های کور رژیم صهیونیستی علیه مناطق مسکونی نوار غزه، دست‌کم ۲۳۲۹ نفر شهید و ۹۰۴۲ تن زخمی شده‌اند. 

این در حالی است که به نوشته وبگاه «عرب ۴۸»، پکن در هیچ یک از بیانیه‌های رسمی خود، جنبش حماس را به دلیل آغاز عملیات طوفان الاقصی، محکوم نکرده، امری که موجب شده، مقامات مسؤول غربی به شدت از چین انتقاد و بیانیه‌های رسمی آن را «به شدت ضعیف» توصیف کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار