کد خبر: 1213965
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰
نظری بر «تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی  زنان مسلمان» 
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، به بازخوانی «تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان» پرداخته است. این پژوهش از سوی مریم مرادحاصلی خامنه انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است
شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، به بازخوانی «تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان» پرداخته است. این پژوهش از سوی مریم مرادحاصلی خامنه انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب، به نکات پی آمده اشارت برده است:
«اهمیت نقش سیاسی - مبارزاتی زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی از سویی و کمرنگ بودن این نقش در نوشته‌ها و آثار منتشر شده در بعد از انقلاب و ضرورت جبران این کاستی موجب شد تا تدوین یک اثر پژوهشی در راستای شناساندن فعالیت‌ها و مشارکت سیاسی زنان طی سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز گردد. به همین منظور بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، یک طرح پژوهشی با عنوان تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان از سال ۴۰ تا ۵۷ را برای تدوین انتخاب نمود. شیوه‌کار بر مبنای تحقیق میدانی، کتابخانه‌ای و اسنادی قرار داده شد. نخستین گام‌های تحقیق از طریق شیوه‌میدانی و با شناسایی زنان فعال در عرصه مبارزات و برقراری ارتباط برای درخواست انجام مصاحبه آغاز گردید که مشکلات خاص خود را داشت. مشکل اصلی همکاری نکردن برخی از خانم‌ها برای انجام مصاحبه بود، زیرا اکثراً شاغل بودند و به دلیل مشغله‌کاری و زندگی یا به خاطر مناعت طبع، احساس می‌کردند نقش آن‌ها نمی‌توانسته چندان برجسته و مهم بوده باشد. شاید بتوانیم تازه بودن این نوع کار پژوهشی در جمع زنان، عدم شناخت و آشنایی برخی از زنان با این نوع شیوه‌های تحقیقاتی یا عدم اعتماد آن‌ها را از جمله عوامل دیگر بدانیم. بعضی از خانم‌ها هم ارجاع به مصاحبه‌های قبلی‌شان با مراکز و نشریات دیگر را مورد تأکید قرار دادند و از انجام مصاحبه خودداری نمودند. همچنین به خاطر مشکلات موجود در شناسایی افراد، امکان برقراری ارتباط با افراد بیشتر میسر نشد و در این میان ما تنها موفق شدیم با چند تن از این خانم‌ها ارتباط مستقیم برقرار کنیم. در بخش اسناد و پرونده‌ها نیز تنها دستیابی به اسناد تعداد محدودی از خانم‌ها میسر شد و این کمبود و فقدان منابع و مطالب راجع به مبارزات سیاسی زنان، از همان ابتدای امر کار را با مشکل اصلی مواجه نمود. اما ضرورت تدوین این اثر، بیشتر برای راه‌گشایی و تشویق برای انجام پژوهش‌هایی از این دست و جلب اعتماد و اطمینان زنان جامعه، عاملی شد برای ادامه کار منتها با یک شیوه دیگر، به این ترتیب که از میان گروه‌های متفاوت زنان فعال سیاسی و مبارز، گروه زنان مسلمان را انتخاب نمودیم. چون دسترسی به این خانم‌ها به لحاظ زندگی در داخل کشور و اشتغال به کار آسان‌تر بود. آن‌ها عمدتاً در زمینه‌های کاری و شغلی، جزو بانوان فعال جامعه هستند. دلیل مهم‌تر اینکه ما از میان گروه‌های متفاوت، گروه زنان مذهبی را انتخاب نمودیم، دسترسی به متن مصاحبه‌های این خانم‌ها در مراکز پژوهشی و نشریات به ویژه بخش خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفتر ادبیات انقلاب اسلامی بود که متن مصاحبه‌های کاملی از بانوانی که در این نوشته خاطرات آن‌ها مورد استناد قرار گرفته، داشتند. نهایتاً نگارش این طرح پژوهشی را با عنوان مبارزات سیاسی زنان مسلمان در فاصله سال‌های ۴۲- ۵۷ شروع کردیم. این طرح مشتمل بر پنج فصل شد که دو فصل اول، مدخل و بستر تاریخی پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهد و سه فصل دیگر که در واقع متن اصلی را شکل داده، با استناد به مصاحبه‌ها و خاطرات خانم‌ها نگاهی دارد به چگونگی و نحوه ورود این زنان به جریانات سیاسی کشور و چگونگی فعالیت‌ها و مشارکت آنان و مشکلات موجود در این زمینه از جمله بازداشت و زندانی شدن آنها....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار