کد خبر: 1218766
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
در حالی که جهادگران و نیرو‌های امدادی مشغول خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند سازمان هواشناسی برای روز‌های آینده هشدار‌های جوی صادر کرده است
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: بارندگی‌هایی که از هفته گذشته در سیستان‌وبلوچستان آغاز و طی روز‌های اخیر شدت بیشتری گرفته بود، سیل ویرانگری را رقم زد که دوباره ساکنان چند شهرستان رو روستا‌های این استان را آواره کرده است. سیل خسارات زیادی در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند برجای گذاشته و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از هموطنان در این مناطق در شرایط سخت قرار دارند. با اینکه نیرو‌های سپاه و بسیج و امدادگران از همان روز‌های نخست وقوع سیل در کنار سیل‌زدگان حاضر و مشغول خدمات‌رسانی به آن‌ها هستند، اما خبر‌ها حکایت از نیاز کمک بیشتر برای بازگرداندن اوضاع به حالت اول دارد. این در شرایطی است که هواشناسی سیستان‌وبلوچستان برای روز‌های آینده هشدار‌های جوی صادر کرد. 
 
بر اثر بارندگی‌هایی که از روز یک‌شنبه هفته گذشته در منطقه سیستان‌وبلوچستان آغاز شده، وقوع سیل و آبگرفتگی در ۳۸۷ روستا خسارات زیادی برجای گذاشته است. براساس اطلاعات و گزارش‌های اعلامی از سوی منابع رسمی زندگی بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم روستایی بلوچستان، در شرایط بحرانی قرار گرفته است. 
آنطور که شهروند خبرنگاران اعلام می‌کنند، سازمان‌های دولتی دوباره غافلگیر شدند و فقط در بخشداری‌ها مسئول اداره‌هایی مانند اداره برق در حال فعالیت هستند. 
سیل تمام دامداری و محصولات کشاورزی شهرستان دشتیاری را از بین برده است. آسیبی که به خانه‌ها وارد شده طوری است که بیشتر آن‌ها قابل بازسازی نیست. با این وجود یکی از مهم‌ترین اعضای ستاد بحران استان در همان روز‌های اول اعلام کرد «اتفاق خاصی رخ نداده است.»
هم اکنون وضعیت بهداشت در مناطق سیل‌زده مناسب نیست و نگرانی از شیوع بیماری عفونی و وبا افزایش یافته است. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان‌وبلوچستان میزان خسارت واحد‌های تولیدی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی‌های سیل آسای چند روز گذشته در جنوب استان را سنگین ارزیابی کرده و می‌گوید: «عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان بوده است.»
سیدمحمدرضا سیدحسینی، ادامه می‌دهد: «بیشترین خسارت به ۱۸ هزارو ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی، هزارو ۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبورعسل، ۲۷۱ حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل‌آسا وارد شده است.»
وی خواستار تأمین اعتبار جهت تهیه فوری نهاده دامی برای دامداران، بازسازی منابع آب و خاکی و پرداخت خسارت به زارعین و باغداران آسیب دیده شد. 
 
 جهادگران در حال خدمات‌رسانی
دستورات لازم برای ارسال تجهیزات تخصصی و مکانیکی به مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان صادر و کلیه نیرو‌های بسیجی و گروه‌های جهادی در آماده باش هستند. 
از همان ساعات اول وقوع سیل در مناطق مختلف سیستان‌وبلوچستان، گروه‌های جهادی بومی بسیج سازندگی برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان وارد عمل شدند و گرو‌های دیگر و به خصوص جهادگران دیگر استان‌ها در آماده باش قرار گرفته و تعدادی از آن‌ها هم به این استان اعزام شدند. 
رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به وقوع سیل، می‌گوید: «با توجه به شرایط استان سیستان‌وبلوچستان، سازمان بسیج سازندگی در آمادگی کامل جهت امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده قرار دارد.»
سردار محمد زهرایی درباره اقدامات انجام شده در خصوص سیل استان سیستان‌وبلوچستان توضیح می‌دهد: «با اعلام مأموریت صادر شده تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات مستقر در استان «چابهار» و شهرستان «دشتیاری» مستقر شده‌اند.»
وی با تأکید بر اینکه برای اعزام گروه‌های جهادی به مناطق سیل‌زده فراخوان صادر شده، می‌گوید: «تاکنون ۳۵ گروه جهادی به نقاط آسیب دیده اعزام شده‌اند. همچنین ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات لجستیکی برای خدمت‌رسانی در چهار نقطه از استان مستقر شده است.»
زهرایی ادامه می‌دهد: «با توجه به خراب شدن تصفیه خانه منطقه، تهیه ۲ هزار بطری آب معدنی و توزیع آن در بین مردم انجام شد. تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در کنار آماده کردن روزانه ۱۰ الی ۵۰ هزار قرص نان و رساندن به دست خانواده‌های آسیب دیده، اعزام ۱۶ قایق برای جابه‌جایی افراد و توزیع یک‌هزار تخته پتو با همکاری بسیج سازندگی استان و قرارگاه محرومیت‌زدایی از دیگر اقدامات است.»
وی توزیع ۱۲۰ کیسه خواب، خدمات‌رسانی دو کف‌کش برای خالی کردن آب از منازل و تهیه ۵۰۰ جفت چکمه برای کمک‌رسانی به افراد آسیب دیده را از دیگر اقدامات برای رفع مشکلات عنوان می‌کند. 
هم اکنون سیل‌زدگان نیازمندی‌های زیادی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به مواد غذایی و خوراکی شامل برنج، مرغ، کنسروجات، آب معدنی اشاره کرد که هموطنان می‌توانند از طریق بسیج سازندگی شهرستان‌ها و گروه‌های جهادی جمع‌آوری و به منطقه ارسال نمایند. 
به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، تجهیزات تخلیه آب، لجن‌کش، کف‌کش و سایر ملزومات ضروری تخلیه آب، نانوایی سیار و آشپزخانه سیار نیز مورد نیاز می‌باشد و در عرصه عمرانی هم بعد از تخلیه آب به جهت بازسازی زیر ساخت‌های آسیب دیده باید از اقلام ضروری تهیه و ارسال شود. 
 
 اعزام بالگرد به منطقه
فرمانده هنگ مرزی نگور چابهار از کمک‌رسانی نیرو‌های فرماندهی هنگ مرزی نگور به سیل‌زدگان این شهرستان خبر‌داده و می‌گوید: «در پی بارش‌های شدید چند روز گذشته در شهرستان دشتیاری و چابهار و جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق شهرستان، مرزبانان این فرماندهی با توجه به فروکش کردن سیلاب و بازگشایی راه‌ها، به محل‌های سیل‌زده عزیمت و با توجه به وجود گل ولای شدید در منازل مردم، اقدام به در آوردن وسایل مردم از داخل خانه‌ها و امدادرسانی به مرزنشینان کردند.»
سرهنگ میری ادامه می‌دهد: «مرزبانان شهرستان دشتیاری در صف امدادرسانی به سیل‌زدگان حضور فعالیت داشته و همچنین علاوه بر کمک‌رسانی با پخش غذای گرم و آب معدنی از سیل‌زدگان نیز پذیرایی خواهند کرد.»
دبیرکل هلال‌احمر کشور هم اعلام کرده تیم‌های عملیاتی با پشتیبانی پنج استان همجوار به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان اعزام شده‌اند. 
یعقوب سلیمانی که برای بازدید از مناطق سیل‌زده به سیستان‌وبلوچستان رفته، گفت: «دو فروند بالگرد هلال‌احمر در منطقه حضور پیدا کردند و در حال امدادرسانی هستند. همچنین ۷۰ هزار بسته‌غذایی ۱۰ روزه و ۷۲ساعته پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها توزیع شده است.»
به گفته دبیر کل هلال‌احمر، ۷۵ خودروی امدادی در منطقه حضور دارد و بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی در حال امدادرسانی هستند و وضعیت روبه عادی شدن است. 
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سیستان‌وبلوچستان نیز از خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی به راه‌های تحت پوشش این اداره کل در اثر بارش‌های اخیر خبر داده و گفت: «همزمان با هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان، ۱۸ اکیپ راهداری با ۲۰۰ نفر نیروی راهداری در محور‌های مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل جهت سفر ایمن کاربران جاده‌ای مستقر گردیدند ولی شدت بارش‌ها به حدی بود که به ابنیه فنی راه‌ها، محور‌های مواصلاتی و محور‌های روستایی تحت پوشش خسارت وارد کرد.»
ایوب کرد با تأکید بر اینکه در اثر بارندگی‌های اخیر شاهد خسارت در محور‌های مواصلاتی و روستایی شهرستان‌های سراوان، گلشن، سیب و سوران مهرستان و بخشی از محور‌های روستایی شهرستان خاش بوده‌ایم، تصریح کرد: «بر اثر بارندگی ریزش کوه در محور گلشن به سراوان سبب مسدود شدن این محور شده بود که با تلاش شبانه‌روزی راهداران، علاوه بر بازگشایی این محور به بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب این منطقه امدادرسانی شد و جان چهار نفر نیز که خودروهایشان در سیلاب گیر افتاده بود، نجات پیدا کرد.»
 
 سد‌ها سرریز شدند
با اینکه سیل خرابی‌های زیادی بر جای گذاشته است، اما چهار سد جنوب سیستان‌وبلوچستان سرریز شده و این می‌تواند خبر خوبی برای ماه‌های آینده این منطقه باشد. 
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه درپی بارندگی‌های چند روز گذشته در این استان سد‌های زیردان، پیشین، شی کلک و خیرآباد سرریز شد، می‌گوید: «بارندگی‌های هفته گذشته باعث شد سد‌های مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب، سدزیردان در منطقه دستیاری چابهار با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون متر مکعب، سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سدخیر آباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شود.»
محمدامین بارانی ادامه می‌دهد: «همچنین این بارش‌ها باعث آبگیری و سرریز سد‌های تغذیه‌ای سارادان ایرانشهر و شمس‌آباد سراوان و افزایش آب سد ماشکید‌علیا شده است. هر چند در شمال استان سد‌های چاه نیمه دارای کاهش حجم آب نسبت به سال آبی گذشته هستند.»
وزیر کشور که به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان‌وبلوچستان سفر کرده بود نیز با بیان اینکه در چند روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی در این استان بودیم که این بارش‌ها در برخی مناطق به ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلی‌متر می‌رسید که البته این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شده است، گفت: «برخی از روستا‌ها در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری دچار آبگرفتگی شدند که از ابتدای ساعات بارش، خدمت‌رسانی در منطقه آغاز شد.»
احمد وحیدی با تأکید بر اینکه در روستای «سند بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری آسیب‌هایی به محصولات کشاورزی به ویژه محصول هندوانه وارد شده است، ادامه داد: «خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم، همچنین تخریب کامل منازل نیز صورت نگرفت، اما برخی از منازل دچار آبگرفتگی شدند که خدمت‌رسانی به آنان نیز ادامه دارد.»
به گفته این مسئول، بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی راه‌ها هستند. 
وزیر کشور گفت: «با توجه به پیش‌بینی ادامه بارش‌ها در روز سه‌شنبه تدابیری برای کنترل روان آب‌ها صورت گرفته، خوشبختانه وجود برخی از زیرساخت‌ها از جمله سد‌ها در منطقه موجب شده تا شدت سیلاب به شدت کاهش پیدا کند.»
به گفته وحیدی، با توجه به شرایط اقلیمی سیستان‌وبلوچستان برنامه جامعی برای ذخیره بیشتر بارش‌ها پیش‌بینی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار