کد خبر: 1223731
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
گفت‌و‌گوی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با «جوان»:
حمایت از صادرات یک امر ضروری است و کشور‌های توسعه‌یافته با جدیت از بخش تولید و صادرات حمایت به عمل می‌آورند. چندین بار در کشور ما تصمیم گرفته شد که از مناطق آزاد حمایت کنیم، اما این امر به دلایل مختلف در عمل محقق نشده است

جوان آنلاین: نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است خام‌فروشی یکی از مشکلات اساسی کشور ماست. به نحوی که مواد اولیه را صادر و محصولات نهایی را وارد می‌کنیم. برخی منابع طبیعی صرفاً در کشور‌های محدودی وجود دارند که یکی از آن‌ها ایران است. مثلاً قیر طبیعی از جمله این مواد است که به صورت خام آن را به کشور‌هایی مانند چین و کره صادر می‌کنیم و از مزیت‌های تکمیل زنجیره ارزش آن‌ها محروم هستیم. 
 
شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «جوان» در خصوص پیشنهاد مطرح شده در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مبنی بر معافیت مالیاتی مادام‌العمر مناطق آزاد و شرکت‌های صادرات محور که فروش سالانه آن‌ها سه‌درصد رشد داشته باشد، تصریح کرد: حمایت از صادرات یک امر ضروری است و کشور‌های توسعه‌یافته با جدیت از بخش تولید و صادرات حمایت به عمل می‌آورند. چندین بار در کشور ما تصمیم گرفته شد که از مناطق آزاد حمایت کنیم، اما این امر به دلایل مختلف در عمل محقق نشده است. 
وی ادامه داد: پیشنهاد مطرح شده در لایحه مورد بحث در خصوص حمایت از مناطق آزاد و شرکت‌های صادرات محور با رشد سالانه سه‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود. برای دستیابی به رونق اقتصادی باید به سمت اینطور سیاست‌های حمایتی حرکت کنیم و برای سرمایه‌گذاران جذابیت به وجود بیاوریم. 
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: قبلاً معافیت مالیاتی مناطق آزاد محدود و زماندار بود ولی در حال حاضر هدفمند در جهت سال است، قطعاً مادام العمر کردن این معافیت مزیت دارد. این اقدام سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند که به بخش تولید ورود کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر خواهد شد. 
حیدری گفت: حمایت از صادرات و بخش تولید یک تصمیم درست و منطقی است. بعد از تصویب این لایحه در مجلس، نیاز است که در عمل نیز قانون به درستی اجرا شود تا زمینه برای شکوفایی اقتصادی کشور و تحقق شعار سال فراهم شود. مزیت بزرگ لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در اعطای مشوق‌های جدید مالیاتی به نفع توسعه بیشتر، جلوگیری از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش با مشارکت مردم است. در کنار این موضوع مالیات تولید نیز کاهش یافته است و بار مالیاتی تولید نیز در مقابل افزایش مالیات بر بخش غیرمولد اقتصاد، کاهش جدی خواهد داشت. 
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: خام فروشی یکی از مشکلات اساسی کشور ماست. به نحوی که مواد اولیه را صادر و محصولات نهایی را وارد می‌کنیم. برخی منابع طبیعی صرفاً در کشور‌های محدودی وجود دارند که یکی از آن‌ها ایران است. مثلاً قیر طبیعی از جمله این مواد است که به صورت خام آن را به کشور‌هایی مانند چین و کره صادر می‌کنیم و از مزیت‌های تکمیل زنجیره ارزش آن‌ها محروم هستیم. 
حیدری گفت: این روند به نفع کشور نیست و باید اصلاح شود. پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مبنی بر معافیت مالیاتی شرکت‌های تکمیل‌کننده زنجیره ارزش می‌تواند کمک کننده باشد. 
وی در پایان تأکید کرد: اگر بتوانیم مشکلات شرکت‌ها را در زمینه تکمیل زنجیره ارزش حل کنیم و حمایت‌های جدی از تولیدکنندگان محصولات نهایی داشته باشیم، کشور از مزیت‌های بیشماری بهره‌مند می‌شود.

برچسب ها: چین ، خام فروشی ، مالیات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار