کد خبر: 1223767
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: یکی از سازوکار‌های رونق تولید، سرمایه‌گذاری است که باید در این راه موانع سر راه سرمایه‌گذاری را رفع کنیم و باید مانعی نظیر حریم بهداشتی را که موجب سلب سرمایه‌گذاری مردم در بخش دام و کشاورزی کشور شده است، متناسب با تکنولوژی روز دنیا کاهش دهیم و اصلاح کنیم تا بتوانیم به مشارکت سرمایه‌گذاری‌های مردم در بخش مولد اقتصاد کمک جدی کنیم. باید تحولی اساسی در تسهیل مسیر ورود مردم به فضای تولید ایجاد کنیم. 
 
یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه جلب مشارکت مردم در جهش تولید مسئله مربوط به موانع شروع کسب‌وکار و محل‌های وقوع فساد اداری و ایجاد امضا‌های طلایی بوده است که این موضوع در جهش تولید کشاورزی کشور با ایجاد موانعی نظیر حریم‌های بهداشتی کاملاً مشهود است. حریم‌های بهداشتی سبب شده‌اند بسیاری از زمین‌های مستعد کسب‌وکار مرتبط با صنعت دام، بلااستفاده بمانند و هزینه تولید را افزایش جدی دهند، همچنین مجوز‌ها و زمین‌های مجوزدار در حوزه دام ارزش کاذب پیدا کنند و قیمت‌دار شوند، از همین رو نیز هیئت مقررات‌زدایی به بحث حریم‌های بهداشتی که با توجه به گسترش تکنولوژی در دنیا در این زمینه یک روش منسوخ برای کنترل بیماری است و تنها به امضای طلایی برای مردم و توسعه صنعت دام تبدیل شده، ورود و اعلام کرده است که در صورت عدم‌به‌روز‌کردن و کاهش حریم‌های بهداشتی مطابق علم روز دنیا و به‌کارگیری روش‌های فناوری‌محور از ۳۱ فروردین ماه، حریم‌های بهداشتی باطل خواهند شد و دیگر مستند قانونی برای اجرای حریم‌های بهداشتی وجود نخواهد داشت، بنابراین یکی از اصول اساسی در تحقق مشارکت مردم، اصلاح و کاهش حریم‌های بهداشتی است که دستگاه‌های رگولاتور نیز به این مسئله ورود کرده‌اند. 
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در مورد اصلاح حریم بهداشتی برای ایجاد واحد‌های مرغداری و دامداری گفت: حریم بهداشتی از نظر پزشکی کاملاً ضرورت دارد، ولی اینکه الان حریم به صورت غیرضروری زیاد باشد، باید مورد بازنگری قرار گیرد و این فاصله کم شود. 
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: باید حریم بهداشتی به گونه‌ای اصلاح شود که بتواند برای صدور مجوز تسهیل ایجاد کند. در حقیقت باید سریع‌تر تعیین‌تکلیف کنند و این شرایط صدور مجوز‌ها زودتر بیاید که سرمایه‌گذار علاف نشود. اینکه سرمایه‌گذار بخش عمده کارش را انجام دهد، اما بعد مراجعه کند و متوجه شود برای صدور مجوز مشکل وجود دارد، برای تولید یک ضرر است. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار گفت: در این قانون داشتن حریم بهداشتی ذکر شده است و دیده‌ایم که همه مجوز‌ها ثبت‌محور شوند، مگر مواردی که با سلامت مردم و سیاست‌های پولی ارتباط دارد، اما ما معتقدیم باید این حریم اصلاح شود. 
قادری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید و مشارکت مردم است، نیاز است سازوکار‌های رونق تولید فراهم شود. یکی از سازوکار‌های رونق تولید، سرمایه‌گذاری است که باید در این راه موانع سر راه سرمایه‌گذاری را رفع کنیم و مانعی نظیر حریم بهداشتی را که موجب سلب سرمایه‌گذاری مردم در بخش دام و کشاورزی کشور شده است، متناسب با تکنولوژی روز دنیا کاهش دهیم و اصلاح کنیم تا بتوانیم به مشارکت سرمایه‌گذاری‌های مردم در بخش مولد اقتصاد کمک جدی کنیم. باید تحولی اساسی در تسهیل مسیر ورود مردم به فضای تولید ایجاد کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار