جوان آنلاین: سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ میگوید: «هرچند راه و وسیله نقلیه عامل مؤثری در تصادفات است، اما نقش رانندگان در کاهش یا افزایش سوانح رانندگی قابل توجه است، بنابراین بهروزرسانی قوانین رانندگی و افزایش جرایم لازم است و باید همراه آن محدودیتهایی مانند باطل شدن گواهینامه و محرومیت از رانندگی نیز اعمال شود.» سرهنگ کشیر به خانوادهها به ویژه پدران و مادران توصیه میکند: «فرزندان را به دریافت گواهینامه و اخذ مدارکی از جمله بیمه خودرو و موتورسیکلت تشویق، هدایت و تأکید کنند این مدارک حین رانندگی همراهشان باشد. همچنین مانع رانندگی آنها بدون همراه داشتن این مدارک شوند.»
به نظر جنابعالی چه عواملی در کشورمان باعث میشود تعدد حوادث خودرویی و جادهای به ویژه در ایام تعطیلات و مناسبتها افزایشی باشد؟
حمل و نقل با جان انسان سر و کار دارد. با توجه به افزایش روزافزون خودرو و کسانی که نسبت به سالهای قبل گواهینامه رانندگی دریافت کردهاند، تردد در جادهها و خیابانها صعودی شده است، بنابراین هرچه تردد بیشتر باشد خطراتی که رانندگان را تهدید میکند بیشتر است. در ایام نوروز و تعطیلات شاهد مرگ و میر جبران ناپذیری هستیم که از سوی هموطنان در جادهها رقم میخورد. از جمله عواملی که در این حوادث دخیل هستند میتوان به نقش راننده اشاره کرد، چراکه در سه ضلع تصادف از جمله انسان، راه و وسیله نقلیه، نقش راننده بسیار مؤثر است. هرچند با توجه به افزایش خودروها، اما ایمنی راهها افزایشی نبوده است، چراکه با این تعداد خودرو نمیتوان در معبری با عرض کم تردد کرد، ولی در بررسیها مشخص شد، بالای ۷۰ درصد حوادث رانندگی به شخص راننده برمیگردد، چراکه اگر راننده حالت نرمالی به لحاظ جسمانی، روحی و روانی داشته باشد با حرکت مناسب از مبدأ به سلامت به مقصد میرسد. از طرفی نمیتوان راههای غیر استاندارد را کتمان کرد و اینکه وسیله نقلیه کشور ما نیز استانداردهای روز دنیا را ندارد، ولی اگر راننده به عنوان کاربر استفاده کننده از وسیله نقلیه، با حفظ قوانین رانندگی کند، حوادث دلخراشی پیش نمیآید.
به نظر شما چرا مردم ما خوب رانندگی نمیکنند؟
پاسخ این سؤال مؤلفههای متفاوتی دارد. یکی از دلایل آن این است که مردم هنوز به آن درجه نرسیدهاند که بدانند اگر پلیس نباشد تخلف نکنند. ما باید به درجهای برسیم که هر تخلف را در قالب یک منکر بدانیم و به آن نگاه بد داشته باشیم، بنابراین فرهنگ رانندگی باید ارتقا پیدا کند. اینگونه نباشد تا افسر پلیس را ببینیم بین خطوط رانندگی کنیم یا کمربند ببندیم. درباره جریمهها هم باید گفت، اگر جریمهها در حد پایین باشد حالت بازدارندگی ندارند، در نتیجه مبالغ جریمهها باید به روز رسانی شوند تا بتوان رانندگانی را که قانون گریزی میکنند به اجبار به سمت قانونپذیری برد.
در موضوع ایمنی حمل و نقل، کشورمان در مقایسه با کشورهای دیگر چه آماری را به خود اختصاص داده است؟
ما نمیتوانیم راه، جاده و وسلیه نقلیهمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم، چراکه نوع آلیاژ مورد استفاده در ساخت خودرو حتی فرهنگ حاکم بر جامعه در کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه تفاوت دارد، در نتیجه قیاس کشورمان با کشورهای پیشرفته درست نیست و باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم. از طرفی در کشورهای پیشرفته، محدودیتهای رانندگی زیاد است، به همین دلیل بعضی از افرادی که در کشورمان خوب رانندگی نمیکنند اگر در کشورهای دیگر حتی در همین سواحل خلیج فارس رانندگی کنند، رانندگی شان به نحو درستی است، چراکه میدانند محدودیتهایی مانند اجازه ورود به آن کشور، جریمههای سنگین و حتی حبس در زندان اعمال میشود.
جنابعالی چقدر راننده و رعایت قوانین از سوی وی را در تصادفات دخیل میدانید؟ به طور مثال از پراید همیشه به عنوان یک خودروی غیراستاندارد نام برده میشود، اما بسیاری از رانندگان با همین خودرو رانندگی بیخطری را حتی در جادهها دارند.
اشاره کردیم به اینکه با وجود مشکلاتی اعم از راه، وسیله نقلیه و... اگر راننده قوانین را رعایت کند، حادثهای به وجود نمیآید و اگر هم پیش بیاید حداقلی و جزئی است. در آیین نامه حداکثر و حداقل سرعت در راههای مختلف و جادههای برون شهری و درون شهری آمده است، بنابراین بستگی دارد به اینکه راننده چقدر به قوانین پایبند باشد. به همین دلیل از نقش وی نمیتوان صرفنظر کرد و در کاهش حوادث رانندگی بسیار مؤثر است.
از افزایش جرایم رانندگی به عنوان عامل بازدارنده تخلفات رانندگی نام برده میشود که هر سال هم بیشتر میشود. آیا به واقع عاملی در کاهش سوانح رانندگی است؟
جرایم رانندگی به سال ۸۹ برمیگردد. ما هر ساله افزایش جرایم رانندگی را نداریم ولی اگر تصویب و ابلاغ شود، اجرا میشود. جرایم به تنهایی بازدارنده نیست و لازم است در کنار آن مجازات و محدودیتهایی مانند باطل شدن گواهینامه و محدودیتهای رانندگی نیز اعمال شود در اینصورت منجر به کاهش تخلفات میشود.
با توجه به ترافیک شهر تهران، روز به روز به آمار استفادهکنندگان از وسیله نقلیه موتورسیکلت اضافه میشود، توصیه شما به راکبان این وسایل نقلیه که سهم زیادی در آمار تصادفات و حوادث رانندگی دارند، چیست؟
همانطور که اشاره کردید، در گذشته قشر خاصی به موتورسیکلت علاقه داشتند از جمله قشر کم درآمد که برای کسب و کار از این وسیله استفاده میکردند، اما امروزه با توجه به گرانی خودرو و هزینه بر بودن آن خیلی مقرون به صرفه نیست تا از خودروی شخصی در این ترافیک شهر استفاده شود، بنابراین بهترین گزینه برای دور زدن ترافیک، موتورسیکلت است آن هم با شرایط سهل و آسان اقساط، خدمات و امتیازاتی که شرکتهای تولیدکننده برای مشتریانشان قرار دادهاند. حال این سؤال به ذهن میرسد که چقدر فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه و قوانین آن به درستی اجرا میشود؟! از طرفی افرادی هستند که قوانین موتورسواری را فراموش کردهاند، به همین دلیل لازم است این افراد بازآموزی داشته باشند و برای این مهم به مراکز آموزشی مراجعه و گواهینامه موتورسیکلتشان را مرور کنند یا از طریق تماس با شمارههای ۱۲۰ و ۱۱۰ و همچنین مراجعه به سایت راهور سؤالاتشان را از پلیس بپرسند. اینجا لازم میدانم به خانوادهها به ویژه آن دسته از والدینی که بلافاصله بعد از اخذ دیپلم برای فرزندانشان وسیله نقلیه موتوری به جهت کسب درآمد یا رفت و آمد به دانشگاه خریداری میکنند، توصیه کنم قبل از خرید این وسیله نقلیه، دقت داشته باشند آیا فرزندشان گواهینامه دارد یا خیر؟ به ویژه از بانوان گرامی، همانهایی که در طول شبانهروز چشم به راه رسیدن شوهر یا فرزندانشان هستند تا سر یک سفره از آنها پذیرایی کنند سؤال میشود، چقدر به داشتن گواهینامه و بیمه شخص ثالث آنها اهمیت میدهند؟ چراکه بانوان نسبت به این مسائل حساس هستند و از آنها میخواهیم نگران این موضوع بوده و این توصیهها را جدی بگیرند. داشتن گواهینامه، بیمه نامه شخص ثالث و کلاه کاسکت حداقلهایی حین رانندگی با وسیله نقلیه موتور است. هرچند زانوبند، آرنج بند، لباس ضد ضربه و... هم ضروری است، اما همان رعایت حداقلها کافی است و باید به آنها عمل شود تا از روند افزایشی تلفات موتورسیکلت جلوگیری شود.
در آخر چه پیشنهاداتی را برای رفتار درست ترافیکی شهروندان دارید؟
در این باره پلیس در حال آموزش است. یکی از برنامههای آموزشی پلیس تهران، برنامهای است که در هفته سه روز از شبکه تهران مرتبط با موضوع شهر امن در ساعات اولیه صبح در حال پخش است. این برنامه فرهنگی و آموزشی است و هر جلسه در مورد مؤلفههای تلفن همراه، کلاه کاسکت، موتورسواری ایمن، سرعتهای غیر مجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی، عدم خوردن و آشامیدن و... تذکراتی به شهروندان داده میشود. در این برنامه مسابقات پیامکی همراه با جوایز هم داریم که خوشبختانه شرکت کنندگان آن نه تنها در تهران، بلکه از کل کشور در آن دخیل هستند. در آخر این توصیه را به خانوادهها به ویژه پدران و مادران دارم که فرزندانشان را به دریافت گواهینامه و اخذ مدارکی از جمله بیمه برای خودرو و موتورسیکلت تشویق کنند. همچنین تأکید کنند حین رانندگی مدارک خودرو همراهشان باشد.