کد خبر: 522075
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
۵۰ درصد عراقي‌ها در انتخابات شركت كردند
انتخابات شوراهاي استاني عراق روز شنبه در كشاكش بمب‌گذاري‌هاي زنجيره‌اي در استان‌هاي مختلف اين كشور برگزار شد و برخلاف تصور مخالفاني كه موافق با برگزاري اين انتخابات نبودند و سعي در مخدوش كردن فضاي سياسي با سلاح گرم داشتند، مردم عراق مشاركتي ۵۰ درصدي را رقم زدند. در اين ميان ائتلاف حكيم در سه استان پيشتاز است. 

به گزارش «جوان»، با ادامه شمارش آراي انتخابات استانداري‌هاي عراق، كميته انتخابات اين كشور اعلام كرد كه ۵۰ درصد واجدين شرايط در اين انتخابات شركت كردند و نخست‌وزير اين كشور نيز انتخابات را پيروزي براي عراقي‌ها خواند. اين در حالي است كه روز شنبه عراق ساعات بسيار پرالتهابي را پشت سر گذاشت و چهره كشور به خون آغشته شد. ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره نوشت: بنا بر اعلام كميته برگزاري انتخابات عراق، بيش از ۶ ميليون عراقي در انتخابات شوراهاي استانداري‌هاي اين كشور شركت كردند و اين به معني آن است كه ۵۰ درصد از واجدين شرايط رأي دادن در اين انتخابات مشاركت داشتند و با توجه به شرايط وخيم امنيتي در عراق، اين ميزان مشاركت قابل قبول است. كميته مذكور همچنين اعلام كرد: بغداد شاهد پايين‌ترين ميزان مشاركت مردم در انتخابات بوده و در پايتخت تنها ۳۳ درصد از واجدين شرايط پاي صندوق‌هاي رأي آمدند كه در بين ۱۲ استان كمترين ميزان را نشان مي‌دهد. 

پيشتازي عمار حكيم
اما آمار غيررسمي از شمارش آراي انتخابات عراق نشان مي‌دهد كه ائتلاف «شهروند» در سه استان در صدر قرار دارد و در دو استان ديگر به نفر اول، بسيار نزديك است. خبرگزاري «براثا» به نقل از يك مقام آگاه عراقي اعلام كرد كه ائتلاف شهروند با شماره انتخاباتي ۴۱۱، تاكنون در بغداد، در مرتبه دوم قرار گرفته است. وي اظهار داشت: ائتلاف شهروند در سه استان «واسط»، «ذي‌قار» و «بابل» بيشترين آرا را به خود اختصاص داده است و در برخي از استان‌هاي جنوبي عراق نيز همچنان در رقابت است تا در اين استان‌ها نيز رتبه اول بيشترين آرا را به خود اختصاص دهد. يك منبع آگاه ديگر نيز با تأييد در صدر بودن ائتلاف شهروند در سه استان واسط، بابل و ذي قار گفت كه اين ائتلاف در دو استان «نجف» و «العماره» نيز به رتبه اول نزديك شده است. در استان بصره نيز اين ائتلاف اكثريت آراي مراكز انتخاباتي شمالي را به خود اختصاص داده اما هنوز آراي مربوط به مراكز انتخاباتي جنوبي شمارش نشده است. از سوي ديگر، برخي رسانه‌هاي عراقي با تكيه بر آمار غير‌رسمي اعلام كردند كه در استان ذي‌قار، ائتلاف دولت قانون در صدر قرار دارد. چندي پيش «عمار حكيم» با اعلام تشكيل ائتلاف شهروند تأكيد كرد كه اين ائتلاف از ۲۳ گروه و جريان سياسي عراقي (از جمله جريان « بدأنا » و حزب كنگره ملي عراق) تشكيل شده و شعار «استان من، اولويت اول» را سرلوحه كار خود قرار خواهد داد. اين ائتلاف در كميسارياي انتخابات شماره ۴۱۱ را به خود اختصاص داده است. 

تقدير مالكي از مردم
در اين ميان نوري المالكي، نخست‌وزير عراق پس از مشاركت ۵۰ درصدي مردم در عين ناامني‌هاي بروز كرده در روز انتخابات با صدور بيانيه‌اي برگزاري انتخابات توسط عراقي‌ها را پيروزي براي ملت كشورش خواند و گفت: من به كساني كه از آينده عراق بيمناكند و ترس آن دارند كه بار ديگر خشونت‌ها به عراق بازگردد مي‌گويم، ما با صندوق‌هاي رأي در مقابل خشونت مي‌ايستيم. المالكي ادامه داد: اين اولين انتخاباتي است كه از زمان خروج نيروهاي امريكايي از كشور، برگزار مي‌شود و نشان‌دهنده آن است كه مردم و دولت عراق توانايي لازم را براي انجام امور خود دارند. مالكي در اين بيانيه همچنين اعلام كرد: از موضع‌گيري پدرانه و دلسوزانه آيت‌الله سيستاني مرجع عالي‌قدر شيعيان نيز بسيار تقدير و تشكر مي‌كنم، زيرا ايشان با رهنمود‌هاي خود مردم را به شركت در انتخابات، محافظت از شفافيت در برگزاري انتخابات و انتخاب افراد اصلح و شايسته براي خدمت به وطن و شهروندان آن ترغيب كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار