کد خبر: 854764
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
وداع آبرومندانه استقلال خوزستان با ليگ قهرمانان
تكليف چهار تيم برتر منطقه غرب آسيا در ليگ قهرمانان آسيا سه‌شنبه شب مشخص شد...
نويسنده: دنيا حيدري

تكليف چهار تيم برتر منطقه غرب آسيا در ليگ قهرمانان آسيا سه‌شنبه شب مشخص شد و در ادامه اين رقابت‌ها، پرسپوليس، يكي از سه نماينده ايران در مرحله يك‌هشتم موفق شد به جمع هشت تيم برتر راه يابد. در حالي كه استقلال خوزستان آبرومندانه خداحافظي كرد.
 
«لخويا تيم خوبي است كه با رسيدن آقاي گل اين تيم قوي‌تر هم مي‌شود، اما ما هم پرسپوليس هستيم.» اين مهم‌ترين حرف برانكو قبل از مصاف تيمش با نماينده قطر بود. بازي رفت بدون گل مساوي تمام شده بود تا كار يارانش در قطر سخت‌تر شود. گذشته از آن شكست سنگين استقلال هم مزيد بر علت بود تا بار سنگيني را روي شانه‌هايش احساس كند، خصوصاً اينكه بعد از تساوي خانگي به شدت هم مورد انتقاد قرار گرفته بود كه چرا پنالتي را به طارمي داده تا كار تيمش به درازا بكشد و شبي سخت‌تر از حد تصور را در قطر پيش‌رو داشته باشد، اما پرسپوليس برانكو آبروداري كرد، برد و صعود كرد. طلسم‌شكني كرد و حتي ركورد هم زد. پرسپوليس در حالي توانست با بهترين عملکرد خود در تاريخ ليگ قهرمانان آسيا و شكست يك بر صفر تيم پرستاره و چندمليتي لخويا به عنوان تنها نماينده ايران راهي مرحله يک‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا شود كه تاكنون نتوانسته بود به جمع هشت تيم برتر اين رقابت‌ها راه يابد. پرسپوليس تاکنون شش بار در ليگ قهرمانان آسيا حاضر بوده که غير از دو مرتبه، در چهار دوره ديگر راهي مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا شده بود و اين بار با شكستن طلسم يك‌هشتم نهايي بعد از 17 سال، ‌به مرحله يك‌چهارم راه يافت. علاوه بر اين، ‌برانكو تاكنون موفق به شكست تيم‌هاي قطري در اين مسابقات نشده بود كه اين طلسم هم شكست. حالا پرسپوليس است و العين امارات، الاهلي و الهلال عربستان و تلاش سعودي‌ها براي ميزباني در بحرين و فشار هرچه بيشتر روي نماينده ايران در صورت رويارويي در يك‌چهارم نهايي.
***   
پرسپوليس سه‌شنبه شب در ورزشگاه خانگي لخوياي قطر به مصاف اين تيم رفت؛ تيمي كه به نيت برد به ميدان رفته بود و براي رسيدن به آن حاضر بود به هر كاري دست بزند. از حملات تند و تيز روي دروازه پرسپوليس گرفته تا آوردن بنرهاي سياسي به ورزشگاه و آوردن عکس پادشاه عربستان و امير قطر با پس‌زمينه پرچم‌هاي اين کشورها براي تحت تأثير قرار دادن بازيكنان ايران، اما هيچ يك از اين ترفند‌ها فايده نداشت و لخويا با فشاري كه بازيكنان پرسپوليس و به خصوص طارمي كه از محوطه قطري‌ها دور نمي‌شد، آوردند، باخت. آن هم با گلي كه چيکو فلورس تحت فشار پاسكاري طارمي و اميري و بازي زيباي آنها به خودشان زد؛ باخت تلخي كه بدون شك به اين زودي‌ها فراموش نمي‌شود.
    ***
به حق‌مان رسيديم. اين اصلي‌ترين مطلب حرف‌هاي برانكو بعد از پيروزي شيرين و دلچسب تيمش در نيمه شب قطر است. او يك بار ديگر توانايي‌هاي تيمش را به رخ مي‌كشد و مي‌گويد: «بازي كردن برابر پرسپوليس براي هيچ تيمي كار ساده‌اي نيست. آمده بوديم براي صعود و موفق هم شديم.» اين همان چيزي است كه قطري‌ها نيز بعد از شكست به آن اعتراف مي‌كنند. بلماضي، سرمربي لخويا با ستايش از خط دفاع پرسپوليس كه اجازه نداد حملات تيمش به نتيجه برسد، مي‌گويد: «آنها صلابت و استحکام لازم را داشتند.» استحكام خط دفاعي و صلابت پرسپوليس مسئله مهمي است كه اكثر بازيكنان لخويا آن را دليل شكست تيم‌شان مي‌دانند و كاملاً واضح مي‌گويند كه پرسپوليس خيلي قوي بود.»
    ***
پيروزي پرسپوليس در قطر برابر لخويا نه فقط به دوران بلماضي، ‌مربي الجزايري اين تيم خاتمه داد و او را در آستانه جدايي قرار داد، بلكه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي قطري و عربي داشت. پايان عصر لخويا، ما را نااميد کرديد، خداحافظي لخويا در خانه، عملکرد بد لخويا و وداع حزن‌انگيز اين تيم از ليگ قهرمانان، آنها ما را به پايين کشاندند! پايان عصر لخويا، سقوط کرديم و اميد ما نااميد شد، از جمله تيترهايي بود كه از سوگواري‌هاي اين باخت خبر مي‌داد.
    ***
اما شيريني پيروزي برابر لخويا كه طارمي، بهترين بازيكن پرسپوليس بعد از آن تأكيد كرد كه حالا به فينال مي‌انديشيم چون چشم همه ايران به ماست، ‌با خبري شوكه‌كننده تحت تأثير قرار گرفت. خبر استعفاي طاهري كه طي ماه‌هاي اخير رفت و آمدش به باشگاه در حالي مطرح شد كه برخلاف آنچه كه خود مي‌گويد: «با وضعيت موجود ديگر حاضر به ادامه همکاري با سرخپوشان پايتخت نخواهد بود.» دلايلي ديگر در خصوص تصميم ناگهاني اما تكراري او مطرح مي‌شود. دلايلي چون برخي از مسائل سياسي و اختلاف با يکي از معاونان وزارت ورزش، فشار به وزارت به‌ خاطر اسپانسري که پسر سرپرست پرسپوليس در آن مشغول است و مسائلي از اين قبيل. اما در واقع دليل اصلي استعفايي كه حتي كاشاني، ‌عضو هيئت مديره پرسپوليس نيز از آن اظهار بي‌خبري مي‌كند هنوز به طور كامل مشخص نيست. همانطور كه موافقت يا عدم موافقت با اين تصميم نيز هنوز مشخص نيست، چراكه از يك‌سو داورزني، خبر از يك سونامي در مديريت دو باشگاه مي‌دهد و از سوي ديگر قبل بازي با لخويا از ادامه همكاري طاهري با پرسپوليس گفته مي‌شود و از سوي ديگر شايعه حضور مجدد يك مدير قديمي در پرسپوليس مطرح مي‌شود تا اوضاع پيچيده‌تر شود.
    ***
بامداد چهارشنبه و 30 دقيقه بعد از استارت بازي پرسپوليس و لخويا، استقلال خوزستان، ‌ديگر نماينده ايران در قطر به ميدان رفت. شاگردان پورموسوي كه با دست خالي، اما غيرتي مثال‌زدني خود را به يك‌هشتم نهايي رسانده بودند، با نتيجه آبرومندانه 2 بر يك برابر رئيس عربستاني شكست خوردند و از راهيابي به يك‌چهارم نهايي اين مسابقات بازماندند تا اين الهلال باشد كه به جمع هشت تيم برتر اضافه مي‌شود. باختي كه آن را آبرومندانه مي‌خواند: «كسي فكرش را هم نمي‌كرد تا به اينجا برسيم، اما شاگردانم مردانه ايستادند و آبرومندانه حذف شدند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار