کد خبر: 859716
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
گزارش «جوان» از رويارويي استقلال و پرسپوليس در آلمان
استقلال و پرسپوليس، اين‌بار نه در ايران، بلکه 25 تير در آلمان با هم بازي خواهند کرد تا سرانجام طلسم برگزاري دربي تهران در خارج از کشور شکسته شود.
سعيد احمديان 
 
سال‌ها بود هرچند وقت يک‌بار صحبت از دربي سرخابي‌ها در خارج از مرزهاي ايران بود و گزينه‌هايي مانند کانادا و امريکا با توجه به جمعيت چشمگير مهاجران ايراني در اين کشورها مطرح بود و حالا صحبت از قطعي شدن برگزاري دربي در آلمان است و سرخابي‌ها روز 25 تير به مصاف هم خواهند رفت.
 
دربي در امريکا نشد که نشد
سال 87 بود که مدير حقوقي وقت باشگاه پرسپوليس از برگزاري دربي در قاره امريکا خبر داد. شکري گفت: «با موافقت رسمي مديرعامل استقلال و پرسپوليس و گرفتن مجوز سفر از سازمان تربيت بدني، برگزاري يك بازي ميان استقلال و پرسپوليس در كانادا و دو بازي در امريكا در صورتي كه قرارداد نهايي پس از مراحل اداري هيئت مديره استقلال با شركت آلفا امضا شود، قطعيت دارد.» البته آخرين مرحله شوراي برون‌مرزي با اين سفر مخالفت کرد و به اين ترتيب شرکت آلفا که اين قرارداد را بسته بود با شکايت از اين دو باشگاه کار را به دادگاه CAS  رساند.
 
يک سال بعد، فروردين 88 بود که سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا از برگزاري بازي استقلال و پرسپوليس در امريکا خبر داد. AFC در گزارشي نوشت: «بنا به گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌هاي جهان برنامه‌ريزي اين بازي در لوس‌آنجلس در دست اقدام است.
 
اميرحسين کريم‌پور، عضو جديد تيم ويژن ايران AFC که سابقه کار در فدراسيون فوتبال ايران را هم دارد، مي‌گويد: «بازي دو تيم بزرگ ايران در خاک امريکا در تقويت روابط ايران و امريکا تأثيرگذار است.»  او همچنين افزود: «اين موضوع از اهميت زيادي برخوردار است. نه تنها سفر اين دو تيم به امريکا مهم است بلکه انجام بازي در خاک امريکا حرکت جديدي به حساب مي‌آيد. اگر اين انجام بازي استقلال- پرسپوليس عملي شود، موفقيت بزرگي خواهد بود و استاديوم مملو از ايرانيان مقيم امريکا مي‌شود. بنابر بر برخي آمار بيش از 1/5 ميليون ايراني در امريکا زندگي مي‌کنند که حدود 600 هزار نفر آنها ساکن لس‌آنجلس هستند و اکثريت آنها از طرفداران فوتبال به حساب مي‌آيند.» همان‌طور که انتظار مي‌رفت با توجه به عدم رابطه سياسي ايران و امريکا، برگزاري دربي تهران در لس‌آنجلس منتفي شد.
 
آلمان ميزبان اولين دربي خارج از کشور
هشت سال بعد، اين‌بار خبر از برگزاري دربي تهران نه در امريکا و کانادا بلکه در اروپا و کشور آلمان به گوش مي‌رسد، خبري که در ماه‌هاي ابتدايي سال رسانه‌اي شد و عنوان شد که اسپانسر مشترک سرخابي‌ها تصميم به انجام يک بازي بين دو تيم در خارج از کشور گرفته و طبق برنامه قرار است، استقلال و پرسپوليس 25 تير در آلمان به مصاف هم بروند. استقلال که امروز راهي ارمنستان مي‌شود و پرسپوليسي‌ها پس از اردوي اوکراين، 22 تير از ايروان و کيف عازم آلمان مي‌شوند تا براي اين مسابقه آماده شوند، مسابقه‌اي که از طرف اسپانسر مشترک آبي‌ها و قرمزها براي درآمدزايي بيشتر قرار است، برگزار شود. ميزبان اين مسابقه هم کشور آلمان است، کشوري که با توجه به جمعيت مهاجر بالاي ايراني انتخاب شده وجمعيت ايرانيان مقيم آلمان طبق آمار رسمي حدود 250 هزار نفر است. ابتدا اين بازي قرار بود در شهر دوسلدورف برگزار شود، اما بعد از مخالفت پليس اين شهر، ورزشگاه بيلفلد به عنوان محل ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس در آلمان انتخاب و معرفي شد. اين ورزشگاه در شهر بيلفلد قرار دارد و بعد از افتتاح در سال 1926 در سال 2008 بعد از بازسازي دوباره افتتاح شده است. ظرفيت اين ورزشگاه 26 هزار و 516 نفر است و به نظر مي‌رسد با توجه به ظرفيت محدود اين ورزشگاه تمام صندلي‌هاي آن در جريان اولين دربي اروپايي سرخابي‌ها تکميل شود.
 
دربي در ورزشگاه خاطره‌انگيز
 البته ورزشگاه بيلفلد براي ايراني‌ها ناشناخته نيست و يادآور خاطرات بازي‌ها و گلزني‌ها علي دايي و کريم باقري است که در دهه 90 ميلادي در اين تيم بازي مي‌کردند و به نوعي دروازه ورود نسل طلايي فوتبال ايران به اروپا هم است. حالا قرار است استقلال و پرسپوليس در اين ورزشگاه خاطره‌انگيز براي ايراني‌ها به ميدان بروند. اين براي اولين بار است که تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس در يک کشور خارجي با هم ديدار مي‌کنند. پيش از اين دوتيم دو بار خارج از تهران به مصاف هم رفته بودند که نتيجه هر دو بازي خارج از تهران مساوي شده بود. اين دو تيم يک‌بار در بندرعباس و در ورزشگاه خالي از تماشاگر با هم ديدار کردند که بازي با نتيجه بدون گل مساوي به پايان رسيد. يک‌بار نيز دو تيم در تبريز به مصاف هم رفته بودند که آن ديدار نيز با نتيجه مساوي يک - يک به پايان رسيده بود.
  
استقبال مربيان
برخلاف گذشته که سرخابي‌ها به خاطر حساسيت دربي، مخالف هرگونه رويارويي به جز در بازي‌هاي رسمي بودند، اما برگزاري دربي در آلمان مورد استقبال سرمربيان دو تيم قرار گرفته است. عليرضا منصوريان گفته است: «انجام چنين بازي‌هايي براي باشگاه مهم است و مي‌توانيم با اين بازي‌ها براي ليگ آماده شويم. اين بازي هم اهميت خاص خودش را دارد و براي حضور بهتر در ليگ به ما کمک مي‌کند.» برانکو هم معتقد است: «اينها بازي‌هاي دوستانه است و دليل اين بازي مي‌تواند مسائل مالي و اقتصادي باشد و هموطنان خارج از ايران هم اين امکان را داشته باشند که بتوانند دربي را ببينند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار