کد خبر: 914621
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی:
مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر آذربایجان‌ غربی در تولید صنایع دستی غیر داری مانند کلاه، دستکش، جوراب، پاپوش و گیوه با تولید 19 هزار کالا 42 درصد از تولیدات کل عشایر کشور را به خود اختصاص داده و رتبه نخست را کسب کرده اند و در زمینه تولید صنایع دستی از جمله قالی و قالیچه با 15 هزار و 700 متر مربع در سال 10 درصد از تولیدات داری کشور را تامین می کنند.

بهرام زینال زاده اظهار داشت: آذربایجان غربی بر اساس شاخص های سازمان امور عشایری و سازمان برنامه ریزی و بودجه، سومین استان عشایری کشور بوده و عشایر این استان با 15 هزار و 599 خانوار و جمعیت بالغ بر 103 هزار و 927 نفر از 12 ایل و 21 طائفه مستقل هستند و در 16 شهرستان و 800 روستا پراکنده بوده که از این تعداد روستا 336 روستا مطلقا محل خانه ‌گزینی عشایر است.

وی افزود: عشایر آذربایجان‌ غربی در تولیدات دامی و کشاورزی نقش بسیار مهمی دارند و نیمی از تولیدات دامی استان در اختیار عشایر بوده و یک سوم گوشت قرمز استان را به مقدار بیش از 15 هزار تن تولید کرده و 50 هزار تن شیر و 3 هزار تن پوست و پشم تولید می کنند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی تصریح کرد: عشایر استان در 60 هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی بیش از 320 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کنند و در این رابطه رتبه نخست کشوری را کسب کرده اند که ارزش این تولیدات 500 میلیون تومان در سال برآورد می شود.

وی در خصوص مراتع موجود در قلمرو زیستی عشایر خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد های صورت گرفته از 2 میلیون و 670 هزار هکتار مرتع آذربایجان غربی حدود 60 درصد آن یعنی 1 میلیون و 615 هزار هکتار مرتع در قلمرو زیستی عشایر استان است.

زینال زاده اذعان داشت: عشایر آذربایجان‌ غربی در تولید صنایع دستی غیر داری مانند کلاه، دستکش، جوراب، پاپوش و گیوه با تولید 19 هزار کالا 42 درصد از تولیدات کل عشایر کشور را به خود اختصاص داده و رتبه نخست را کسب کرده اند و در زمینه تولید صنایع دستی از جمله قالی و قالیچه با 15 هزار و 700 متر مربع در سال 10 درصد از تولیدات داری کشور را تامین می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر