کد خبر: 943663
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
باید دام‌ها قبل از کشتار مورد معاینه قرار گیرند که این معاینه در کشتار‌های غیرمجاز انجام نمی‌شود و این امر می‌تواند در صورت بیمار بودن دام سبب آلودگی شدید محیط و بروز بیماری در افراد شود
مريم نظرى
سرویس ایران جوان آنلاین: روز به‌روز بر شمار کشتارگاه‌های غیرمجاز استان ایلام بخصوص در شهرستان ایوان افزوده می‌شود. کشتارگاه‌های خانگی که بدون توجه به بیمار بودن یا نبودن دام ها، آن‌ها را ذبح می‌کنند و زمینه شیوع انواعی از بیماری‌‎های مشترک دام و انسان همچون کزاز، جنون گاوی، تب کریمه کنگو، بیماری‌های انگلی، انواع قارچ‌ها را فراهم می‌کنند. مردم هم به دلیل قیمت پایین گوشت عرضه شده از سوی این کشتارگاه‌های غیرمجاز کمتر به سمت قصابی‌های زیر نظر اداره دامپزشکی می‌روند و این موضوع منجر به افزایش انواعی از بیماری‌ها شده است. از همین رو کارشناسان خواستار کاهش قیمت گوشت و نظارت هرچه بیشتر در این خصوص شده‌اند.

هر روز بر تعداد مراکز عرضه گوشت غیربهداشتی استان ایلام افزوده می‌شود. مراکزی که بدون نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی و بهداشت استان دست به ذبح دام می‌زنند و زمینه گسترش انواعی از بیماری‌های مشترک دام و انسان را فراهم می‌کنند. از طرفی مردم هم به این دلیل که قیمت گوشت عرضه شده در مراکز رسمی و بهداشتی گران‌تر است، رغبت بیشتری به مراجعه به مراکز غیربهداشتی دارند. بنابر این همین می‌شود که روز به روز از تعداد قصابی‌های مجاز کاسته و بر شمار کشتارگاه‌های خانگی افزوده می‌شود. موضوعی که منجر به احتمال افزایش انواعی از بیماری‌ها همچون کزاز، جنون گاوی، تب کریمه کنگو، بیماری‌های انگلی، انواع قارچ‌ها در استان شده است. در این خصوص یکی از شهروندان ایوانی می‌گوید: «بر روی کشتار‌های غیرمجاز هیچ نظارتی وجود ندارد و ممکن است دامی که خریداری می‌شود بیمار باشد که استفاده از گوشت این دام سبب انتقال بیماری به انسان می‌شود.» با این حال باز هم مردم اصرار به خرید گوشت کشتارگاه‌های غیرمجاز دارند و محمدرضا خورانی در این باره می‌افزاید: «پایین بودن قیمت این گوشت نسبت به قصابی‌ها که مردم را به سمت این مراکز می‌کشاند. در صورتی که قیمت گوشت در استان و شهرستان کنترل شود و نظارت بر آن صورت گیرد شاهد کاهش تمایل مردم به خرید گوشت کشتار‌های غیرمجاز خواهیم بود.» دیگر شهروند ایوانی با تأیید گفته‌های فوق بیان می‌کند: «نهاد‌های ذیربط آنگونه که باید به مشکل افزایش کشتار‌های غیرمجاز در سطح شهرستان رسیدگی نمی‌کنند و همین عدم توجه سبب شده هر روز شاهد افزایش روزافزون کشتار‌های خانگی باشیم.» میثم علیمی می‌افزاید: «دامی که در کشتارگاه ذبح می‌شود همه ضایعات آن به صورت بهداشتی دفع و دام به لحاظ سالم یا غیرسالم بودن معاینه می‌شود، اما در کشتار‌های غیرمجاز این موارد رعایت نمی‌شود.»

بیماری در کمین خریداران گوشت غیرمجاز

در این راستا در صورتی که مسئولان چاره‌ای برای این مشکل نیندیشند، یکی از قصابان ایوانی تأکید می‌کند: «با کاهش فروش قصابی‌ها بیم آن می‌رود که مراکز عرضه گوشت بهداشتی تعطیل شوند.» فرهاد جمشیدی با اشاره به اینکه با کاهش قیمت گوشت می‌توان جلوی این مشکل را گرفت، ادامه می‌دهد: «ادامه فعالیت کشتار‌های غیر مجاز نه تنها منجر به از رونق افتادن فعالیت قصابی‌های مجاز می‌شود بلکه سلامت مردم را هم به شدت تهدید می‌کنند.» در این راستا رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایوان می‌گوید: «افرادی که خارج از کشتارگاه نسبت به کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت اقدام می‌کنند مقدمات شیوع و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را فراهم می‌کنند که شبکه دامپزشکی به شدت با این موارد برخورد خواهد کرد.» فارس جناغ می‌افزاید: «از افرادی که به عرضه گوشت کشتار غیرمجاز دام مشغول هستند تقاضا داریم که واحد‌های خود را جمع‌آوری و نسبت به عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی زیرنظر دامپزشکی اقدام کنند.» این مسئول ادامه می‌دهد: «باید دام‌ها قبل از کشتار مورد معاینه قرار گیرند که این معاینه در کشتار‌های غیرمجاز انجام نمی‌شود و این امر می‌تواند در صورت بیمار بودن دام سبب آلودگی شدید محیط و بروز بیماری در افراد شود.» جناغ بیان می‌کند: «کشتار غیر مجاز دام علاوه بر خطراتی که برای سلامت انسان به همراه دارد، چهره بسیار نازیبایی را به شهر می‌بخشد که روان شدن خونابه آن در معابر از این جمله می‌باشد.» با این تفاسیر علاوه بر اینکه نیاز است مردم نسبت به مراکزی که محصولات پروتئینی‌شان را خریداری می‌کنند توجه بیشتری داشته باشند، مسئولان هم موظف هستند علاوه بر آگاهی بخشی به مردم، جلوی عرضه غیربهداشتی گوشت را بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار