سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ناصر صفاریان دبیر بخش فیلمهای مستند موسیقی، درباره نمایش آثار این حوزه و چگونگی انتخاب فیلمها گفت: «فیلمهای این حوزه بر اساس چند معیار اصلی انتخاب شدند. معیار اول ما این بود که فیلمها حتماً موضوع مرتبط با موسیقی داشته باشد و برای عموم مردم که علاقه به موسیقی دارند، قابل فهم باشد. نکته دیگری که برای ما اهمیت داشت این بود که ساختار فیلم سخت و تخصصی و آکادمیک نباشد تا برای مردم جذابیت داشته باشد.» وی با تأکید بر اینکه تعداد مستندهایی که درباره موسیقی در کشور ساخته شده زیاد است، گفت: «ما برای این تعداد مستندی که قرار است نمایش داده شود شرایط، محدودیتهای مجوزی و کیفیت فیلم را هم در نظر گرفتیم و بر اساس آن آثار را انتخاب کردیم.»
صفاریان درباره کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: «مستندهای بسیاری بودند که از نظر ساختار، مسائل فنی و موضوعی بسیار خوب بودند، اما متأسفانه خیلی از آنها نسخه با کیفیت نداشتند و ما هرچه تلاش کردیم تا نسخه با کیفیت آن را پیدا کنیم نتوانستیم.» وی همچنین افزود: «مستندهایی هم بودند که همه شرایط را داشتند، اما با شرایط جشنواره مطابقت نداشتند. حالا این مطابقت نداشتن میتوانست به دلیل تخصصی بودن و آکادمیک بودن فیلم باشد یا به دلیل محدودیتهای مجوزی که متأسفانه نمیتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند.» صفاریان درباره تعداد فیلمهای شرکت کرده و نحوه انتخاب فیلمها گفت: «تعداد فیلمهایی که برای جشنواره موسیقی ارسال شد سه برابر فیلمهایی است که در طول دوره جشنواره موسیقی نمایش داده میشود، اما از بین همه فیلمها با توجه به گفته قبلی بر اساس چند اصل این فیلمها برای نمایش انتخاب شدند.»
دبیر بخش فیلمهای مستند موسیقی در پایان در مورد استقبال مستندسازان برای ساخت فیلمهایی با محوریت موسیقی گفت: «این اولین سالی است که اکران فیلمهای ایرانی حوزه موسیقی در جشنواره موسیقی اتفاق میافتد، بنابراین ما تجربهای از گذشته در این مورد نداریم و با توجه به اینکه رقابتی هم برای این بخش وجود ندارد، نمیتوانیم پیشگویی کنیم که نتیجه در آینده به چه شکل خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه امسال میتواند محک خوبی برای ادامه اکران فیلمها در سالهای آینده باشد، گفت: «تصمیم در مورد آینده اکران فیلمها بستگی زیادی به امسال دارد. ما باید ببینیم آیا مستندسازان بیشتری برای ساخت مستندی با چنین موضوعی استقبال خواهند کرد یا خیر. در نتیجه در اولین دوره نمایش این مستندها باید منتظر باشیم و ببینیم استقبال مردم به چه شکل خواهد بود.»
مستندهای مایسترو، سمفونی ایران، ممد نبودی، آقایان پرنده، در انتهای یک روز کامل، اهمت عارف بودن، پیدای ناپیدا، برف، والسی برای تهران، بن بست، یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار، دو کمانچه، گوشههای اصفهان، هزار داستان امیر جاهد، شش قرن و شش سال، اسکورپیو، بزرم رزم، ساز و مهر، قطار مسیر شصت و آخرین بخشی فیلمهایی هستند که در این دوره از جشنواره به نمایش درمیآیند. خبر دیگر اینکه رسیتال تکنوازی پیانو توسط هوشیار خیام در سیوچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تاریخ ۲۹ بهمن برگزار خواهد شد.
هوشیار خیام با اعلام این خبر گفت: «این اجرا در اصل یک رسیتال تکنوازی پیانو است که قرار است به دو بخش با نام شناختهها و ناشناختهها تقسیم شود.» وی ادامه داد: «بخشها توسط من نامگذاری شده و در اولین بخش، قرار است قطعههایی از آثار آهنگساز فقید آلمانی، یوهان سباستین باخ اجرا شود چراکه او بنیانگذار موسیقی کلاسیک در غرب است و به همین دلیل تصمیم گرفتم با نواختن قطعههای باخ، شنونده و مخاطبان عام موسیقی را با کارهای او بیشتر آشنا کنم.»
این موزیسین با تأکید بر اینکه با این کار میخواهد مخاطبان را با موسیقی کلاسیک غرب بیشتر آشنا کند، گفت: «دوست دارم در این اجرا مخاطبان متوجه شوند که موسیقی کلاسیک غرب چقدر میتواند از نظر مقامی با موسیقی دستگاهی ایران قرابت داشته باشد.» رسیتال تکنوازی پیانو توسط هوشیار خیام در تاریخ ۲۹ بهمن ماه در ساعت ۲۱:۳۰ تالار وحدت اجرا خواهد شد.