کد خبر: 1151268
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن گفت که نیرو‌های سیاسی حاضر در صنعاء به دنبال «استبداد» و «سیطره بر تمامی یمن» نیستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن، همزمان با مذاکرات میان صنعاء و ریاض و اجرای توافق تبادل اسرا، در مصاحبه‌ای گفت که یمن خواهان پایان جنگ و صلح دائمی و حضور همه گروه‌ها در قدرت است.

الحوثی به شبکه سی ان ان گفت که گروه‌های سیاسی مستقر در صنعاء علاقه‌ای به «استبداد» و سیطره بر تمامی یمن ندارند و مایلند در صورت دستیابی به آتش‌بس دائمی با عربستان سعودی، قدرت را با دیگر جناح‌های سیاسی تقسیم کنند.

او با تأکید بر اینکه گروه‌های دیگر یمنی نباید هیچ ترس و واهمه‌ای از خروج نیرو‌های سعودی از یمن داشته باشند، گفت که باید یک حکومت منسجم و فراگیر در این کشور شکل گیرد.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تأکید کرد: «ما در طول جنگ به دنبال سیطره کامل بر یمن نبودیم و هیچ زمان دیگری نیز در پی این مسأله نیستیم. ما آماده تقسیم قدرت هستیم. ما نمی‌خواهیم در هیچ چیزی استبداد کنیم و اصرار داریم که با دیگر گروه‌های یمنی گفتگو کرده و با آن‌ها در راستای تحقق آن‌چه که به نفع مردم یمن است همکاری کنیم».

این مقام عالی دولت صنعاء سپس گفت که انتظار دارد عربستان سعودی خروج همه نیرو‌های خارجی از جمله امارات از یمن را تضمین کند. وی گفت: «ما بر این مسأله اتفاق نظر داریم که باید همه نیرو‌های خارجی یمن را ترک کنند. هیچ راه حل کاملی وجود ندارد مگر اینکه تمامی نیرو‌های اشغالگر جمهوری یمن را ترک کنند و این شامل همه جزایر و سایر مناطق می‌شود».

محمد علی الحوثی در خصوص مسائل مطرح شده در مذاکرات با طرف سعودی نیز به سی‌ان‌ان گفت که مذاکرات با سعودی‌ها شامل «مسائل سیاسی» نبوده است. او با تأکید بر لزوم تمرکز بر مسائل انسانی از جمله رفع کامل محاصره بنادر، فرودگاه‌ها و پرداخت حقوق کارکنان، گفت که این‌ها درخواست و مطالبات نیست، بلکه حقوق مردم یمن است.

الحوثی افزود: «به مسائل داخلی از جمله خواسته شورای انتقالی جنوب برای جدایی در مرحله بعدی رسیدگی خواهد شد. آن‌چه که حقوق شورای انتقالی جنوب است به آن‌ها داده خواهد شد و نه بیشتر. جدایی جنوب بعید نیست، اما هرگونه راه‌حلی در خصوص جنوب باید بدون تأثیر خارجی پیش برود».

این عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن سپس به لزوم پرداخت غرامت از سوی عربستان سعودی برای بازسازی یمن اشاره کرد و گفت که دولت سعودی باید «خواسته‌های انسانی» صنعاء و مطالبه پرداخت حقوق کارکنان را برآورده کند.

جنگ و بحران یمن پس از گذشت بیش از هشت سال به نظر می‌رسد که به ایستگاه پایانی رسیده و سعودی‌ها بدون هیچ دستاوردی مصمم به خروج از این بحران هستند. در این راستا روز گذشته سفر شش روزه هیأت سعودی به یمن به پایان رسید و این هیأت با موفقیت و رضایت از روند گفتگو‌ها صنعا را ترک کرد. گفتگو‌هایی که با میانجی‌گری دولت عمان و برای اولین بار از آغاز جنگ صورت می‌گرفت.

«محمدعلی الحوثی» نیز پس از خروج هیأت سعودی از صنعاء در توئیتی نوشت: «فضای گفتگو‌ها مثبت بود و تاریخ برگزاری دور دوم نیز مشخص شد».

در این راستا صنعاء و ریاض برای آزادی ۹۰۰ اسیر دو طرف توافق کرده‌اند و عملیات تبادل اسرا از روز گذشته آغاز شده و امروز و فردا نیز ادامه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار