کد خبر: 1204326
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: بیمه‌ها بیش از هزار میلیارد تومان به داروخانه‌های خراسان رضوی بدهکارند که بالغ بر ۷۰ درصد آن مربوط به داروخانه‌های مشهد است.
سیده سمیه ناصری

علی جعفری‌نژاد در نشست خبری با خبرنگاران، اظهارداشت:یکی از عمده مشکلات ما در بحث پرداختی بیمه‌ها و تاخیرهای بسیار زیاد در این خصوص بوده و هم‌اکنون 3 ماه معوقه داریم، هرچند اعلام شده پرداخت‌ها به‌روز و بدهی‌ها صفر شده اما این موضوع کذب محض است و بیمه‌ها هم‌اکنون بالغ بر هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهکارند که بیش از 70 درصد آن مربوط به داروخانه‌های مشهد است.

وی با بیان اینکه کمبود شیر خشک در حال حاضر برطرف شده و فروش این محصول صرفا در داروخانه و با کد ملی مجاز بوده است گفت: سهمیه هر کد ملی 10 قوطی شیر خشک یارانه‌ای در ماه بوده که به کودکان سنین بالاتر از 2 سال هم به‌صورت غیریارانه‌ای تخصیص می‌یابد،البته ما با این رویه مخالف هستیم و معتقدیم که این گروه هم باید شامل دریافت شیرخشک یارانه‌ای باشند.

جعفری‌نژاد با ذکر این نکته که بین 30 تا 40 درصد نوزادان از شیر خشک و مابقی از شیر مادر استفاده می‌کنند، تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که گزارش شده بحث تهیه آبمیوه و نوشیدنی‌های ترکیب شده با شیر در آبمیوه‌فروشی‌ها با شیرخشک بوده که این کار خلاف قانون است و باید با این افراد برخورد شود،البته شرکت‌ها به جز داروخانه‌ها به محل دیگری عرضه شیرخشک نداشته‌اند و این افراد از کسانی که واجد دریافت شیرخشک بودند و آن را استفاده نکردند خریداری کرده‌اند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: مشکل دیگر در بحث پلتفرم‌های آنلاین عرضه دارو و همچنین مشکلات به‌وجود آمده در داروخانه‌ها پس از اجرای طرح دارویار بوده است که این موضوع موجبات نارضایتی پرسنل داروخانه‌ها را فراهم آورده است اما در راستای بیان خواسته‌های به‌حق داروخانه‌‌داران و با هماهنگی شورای عالی داروخانه‌های در روز چهارشنبه 6 دی ماه تجمع داروسازان کشور را داریم، برنامه‌‌ای که به‌صورت همزمان در تمامی نقاط کشور برگزار می‌شود، این برنامه در تهران در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در شهرستان‌ها در مقابل معاونت غذاودارو دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود و این تجمع در مشهد در محل شهرک دانش و سلامت این شهر برگزار خواهد شد.

مشکل داروخانه‌داران با وام‌های بانکی و سود 24 درصدی حل نمی‌شود

 دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی، نیز اظهارداشت: در بحث مکمل‌ها مشکلات زیادی داریم گاهی می‌بینیم که بجای داروخانه، توسط اسنپ عرضه می‌شود، اگر قیمت پائین‌تر هست و امتیاز ویژه لحاظ شده باید این موضوع در داروخانه باشد و نه جای دیگر و باید با مداخله‌گران در این حوزه برخورد شود.

سیدحسین بهشتیان اضافه کرد:همچنین در بحث شیرخشک و مکمل‌های نوزادان پیشنهاد کردیم که یارانه آن صرفا به حساب مادران واریز شود تا این وجه در دیگر حوزه‌ها صرف نشود.

وی با ذکر این نکته که مشکلات داروخانه‌داران با دریافت وام‌های بانکی حل نمی‌شود، تاکیدکرد: دریافت تسهیلات نه تنها برای داروخانه‌داران صرفه ای ندارد، بلکه ضرر و زیان هم دارد، چرا که سود وام 24 درصد و سود داروخانه 12 درصد است و سودی که به بانک می‌دهد 2 برابر درآمدش است.

بهشتیان گفت:در خصوص مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد هم خواستار نظارت ویژه از سوی مسئولان مربوطه هستیم؛ در این مراکز مشکلات زیادی نظیر تزریق غیرمجاز داروهایی همچون مرفین مشاهده شده و مشخص نیست که این داروها چگونه و با چه مجوزی در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مشکل عمده ما توزیع دارو خارج از شبکه است و معتقدیم که داروی داروخانه‌ای نباید در محلی به جز داروخانه‌ها باشد و توزیع در عطاری، فضای مجازی و کنار خیابان مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

بهشتیان با بیان اینکه شورای رقابت در مواردی که نباید ورود پیدا کند، مانند بحث داروخانه‌ها ورود پیدا کرد و همین موضوع تعداد داروخانه‌های مشهد را از 600 به 800 عدد افزایش داده است، خاطرنشان کرد: وقتی که مشکلی ایجاد شود و توجهی از سوی مسئولان صورت نپذیرد مشکل مهاجرت هم بر مشکلات موجود افزوده می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی تاکیدکرد: 1200 داروخانه در سطح استان داریم که 800 داروخانه آن در مشهد بوده و 400 مورد دیگر در شهرستان‌ها است ضمن اینکه تاکنون تخلفات گران فروشی در بحث دارو و شیرخشک گزارش و مشاهده نشده است.

توزیع‌های دارویی عادلانه در عدم ایجاد مشکلات و توزیع‌های نامتوازن موثر است

 سخنگوی انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: یکی از مشکلات ما بدهی‌های انباشته شده بیمه‌ها به داروخانه‌ها بوده و هم‌اکنون معوقات بیمه به 3 ماه و رقم آن به هزار میلیارد تومان در استان رسیده که 780 میلیارد تومان آن مربوط به داروخانه‌های مشهد و مابقی مربوط به شهرستا‌ن‌ها است.

مرضیه بذرافشان افزود: بدهی‌های حوزه‌های بهداشت و دارو از دیگر دغدغه‌های ماست لذا به دلیل اینکه مشکلی برای مادران باردار و نوزادان به‌ وجود نیاید قرص‌های آهن و ویتامین مادران و قطره‌های آهن و ویتامین نوزادان را در اختیار تمامی مراکز بهداشت قرار دادیم.

وی ادامه داد: پروژه توزیع دارو با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و تولیت آن هم سازمان غذا ودارو است لذا نمی‌توانیم در خصوص مدیریت بیمه‌ها و هماهنگی آنها با داروخانه‌ها در زمان درخواست‌ها و تقاضاهای داروها و مکمل‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

بذرافشان تصریح کرد: سرانه دارو به داروخانه‌های بزرگ کم و به داروخانه‌های حاشیه شهر بیشتر شده  لذا معتقدیم که نیاز هر شهر و هر منطقه شهری و حاشیه شهر به درستی بررسی و شناسایی شود تا توزیع‌های دارویی هم عادلانه باشد و دیگر مشکلات توزیع نامتوازن در این خصوص را شاهد نباشیم.

مدیر روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: شهروندان می‌توانند شکایات دارویی خود را در ساعت اداری روزهای کاری به شماره‌ تلفن‌های 37680874 و 09152424396 انجمن داروسازان خراسان رضوی و 38763914 معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کنند و این شماره‌ها آماده دریافت شکایات و مستندات دارویی مردم است تا پیگیری و برخورد لازم صورت پذیرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار